Xyrons Gsxr ska överladdas

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
psst. Det funkade klockrent! Med hade aldrig gått utan en instruktion så man :Bugar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser onekligen ut som någon form av avdragare. Kan även vara nån grunka för att dra ihop cartridge-kittet i framgaffeln för att byta fjädrar eller liknande.
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
2012-03-03 12.44.48.jpg2012-03-03 12.46.15.jpg2012-03-02 22.11.07.jpg2012-03-03 15.01.29.jpg

Det stämmer Viktor!

Har börjat slipa och polera lite på kompressor huset till turbon också...
Måste komma förbi dig Viktor och hämta de blästrade delarna så jag får prova hemma coatingen, hoppas det blir bra :näsblod
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Snyggt Tommy:) Det verktyget behåller Du, så jag vet var det finns att låna när man behöver det:) Men visst var det bara fjädrarna Du bytte, inte köstade Du väl på Dig Öhlins-cartridge också?

...Det stämmer Viktor!

Har börjat slipa och polera lite på kompressor huset till turbon också...
Måste komma förbi dig Viktor och hämta de blästrade delarna så jag får prova hemma coatingen, hoppas det blir bra :näsblod
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Snyggt Tommy:) Det verktyget behåller Du, så jag vet var det finns att låna när man behöver det:) Men visst var det bara fjädrarna Du bytte, inte köstade Du väl på Dig Öhlins-cartridge också?

Nä det stämmer, det blev bara fjädrarna. Och verktyget ligger och vilar brevid ditt kedje brytar/nitar verktyg...:rolleyes:
Passade även på att prova med 10w olja istället för 5w och det gjorde ordentlig skillnad.
Hoppas att den inte ska vara så het på returen så man kan hålla spåret ut ur kurvorna nu.
Men jag ska ta med mig 5w olja (som det ska vara original) till kemora också om det blev för stor skillnad.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Du får rita en bild hehe

Har tänkt att beställa en laminova vatten/oljekyl, vilken storlek på anslutning ska man ha ut/in på oljan?
Hade även tänkt svetsa om i oljetråget då de fuktat i sommar (oljereturen från turbon), så nu blir det som jag hade planerat från början med an10 svetsmuttrar.

Tänkte man skulle passa på att beställa svetsmuttrar och försöka sig på en övergång från de gamla anslutningarna till oljekylaren, men vilken storlek ska man ha på de?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Oljekylet har bara AN6 och klarar således bara delflöde På hayabusan är det redan fixa genom att det sitter en Bypassplugg vid oljefiltret , Denna borrar man upp till 7mm

Undvik att svetsa i oljetråget , Speciellt på trycksidan

Dessa brukar vara gjutna i Apmetall och bli porigt och jäkligt vid svets ( Obs Inte Porrigt det är nått annat )
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ang. Svetsningen så är det redan försent, ska försöka få det bättre med en svetsmutter då det blir lättare att komma åt hela vägen runt jämfört med hur jag har det nu.

Du menar att anslutningarna i blocket är så pass små (an6? har inte mätt storleken...) att det inte blir något ordentligt flöde på oljan, går det att lösa på något vis på 1000?

Jag googlade lite på laminovas vatten/oljekyl och där fick man "bygga" sin egen och välja mellan flera olika an storlekar på anslutningarna, samma på vatten sidan.

Det borde gå att göra någon specialare då det flödet räcker till originalkylaren, eller blir det för långa slangar till en laminova?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ring mig i morrn så ska jag förklara bättre

Hojkylaren ÄR AN 6 24mm vattenanslutningar

( 070 2106834 )
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Har tänkt att beställa en laminova vatten/oljekyl, vilken storlek på anslutning ska man ha ut/in på oljan?
Hade även tänkt svetsa om i oljetråget då de fuktat i sommar (oljereturen från turbon), så nu blir det som jag hade planerat från början med an10 svetsmuttrar.

Tänkte man skulle passa på att beställa svetsmuttrar och försöka sig på en övergång från de gamla anslutningarna till oljekylaren, men vilken storlek ska man ha på de?

hej
ta kontakt med denna killen,fixade min kyl på ett par dagar fick den levererad hem utav honom personligen
så säg att du har sett lylarna på peters hos hayabusa

Hej Peter,



Tack för det, din kylare kommer att skickas idag så du bör ha den hos dig under morgondagen.




Med vänliga hälsningar





Robert Herou

Production Manager Laminova Operations



SEM AB

Box 30

SE-662 21 Åmål Sweden



Phone: +46 532 613 00, Direct: +46 532 613 43

Fax: +46 532 613 45, Mobile: +46 70 769 29 44

E-mail: robert.herou@sem.se, URL: www.laminova.se
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
2012-03-06 14.38.32.jpg2012-03-06 14.38.44.jpg2012-03-06 14.39.19.jpg

Såhär ser det ut bakom oljefiltret, vet inte riktigt vad ni menar man ska borra upp för något...:confused:
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Tittade lite närmare i div olika manualer jag letat fram till bågen, hittade detta om oljans väg i motorn.
Vad tror du andersson, visst förstår jag det rätt att det inte ska vara några problem att använda befintliga oljekylanslutningar till laminovan, då även om det skulle bli stopp i den av någon anledning så kan oljan gå vidare till huvudgalleriet...?

oljediagram.jpgoljediagram2.jpgoljediagram3.jpg
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
hej
ta kontakt med denna killen,fixade min kyl på ett par dagar fick den levererad hem utav honom personligen
så säg att du har sett lylarna på peters hos hayabusa

Kanontrevlig kille!
Då är det beställt, bara vänta på leverans då :rock
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Äntligen har en mycket efterlängtad kartong med godis anlänt :yoparty

Fick även de sista delarna jag behövde till min quickshifter igår

2012-03-06 14.31.27.jpg2012-03-07 14.51.39.jpg
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Här i garaget känns det som att tiden står still, händer ingenting tills jag fått tillbaka motorn från Mcx. Dessvärre känns det som att sommaren snart är här, jag vill få ihop cykeln nuuuu!

Har iaf fått en låda till med godis, de börjar känna igen mig på posten vid det här laget :näsblod

2012-03-19 16.06.15.jpg
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Idag blev det bakat en liten kaka :tummenupp
2012-04-02 15.17.45.jpg2012-04-02 20.40.20.jpg2012-04-02 20.41.17.jpg

Väntar fortfarande på motorn från mcx, allt skulle vara klart i torsdags men så hittade de en växelgaffel som fått smaka lite våld. Så vi avvaktade med ihopmonteringen och beställde en ny växelgaffel, jag borde få motorn på tisdag och äntligen ska monteringen börja...
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Snyggt! Vet Ida om att du nyttjar köket till dessa ändamål? :3freak:hihi
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har funderat lite över att coata grenrör och frågan är om du inte ska försöka lägga ett invändigt lager coating i primärerna också, risken är att du behåller en jäkla massa värme i grenröret som letar sig upp till toppen och ställer till med värmeproblem för dig.:gnissla

Vet inte hur det skulle gå till riktigt men om du blästrar det invändigt, tejpar för alla fyra primärer, häller i en rejäl skvätt och tejpar igen turboflänsen och spelar marackas med grenröret i några minuter borde det fastnat på de flesta ställen i alla fall. Sämre blir det ju i alla fall inte.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du bör nog bränna ur köksugnen lite innan fjällan ställer in en sockerkaka i den igen, det frigörs en massa skit ur coatingen när den härdas som inte är speciellt nyttigt.:zpy
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du bör nog bränna ur köksugnen lite innan fjällan ställer in en sockerkaka i den igen, det frigörs en massa skit ur coatingen när den härdas som inte är speciellt nyttigt.:zpy


Men om man kör Kakan samtidigt med cotingen så kanske den absorberar ångorna , Du vet de gammla limptricket
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top