Y-rör till duke 2

NoFear

100% RETARD
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Näsum
Hoj
Ktm Duke2(såld) - Honda Crf450(såld) - Kawasaki er6-n
Tjenare!!!
Jag har en fråga, det är så att jag har en ktm duke 2 som jag har satt på akrapovic slip on på och jag undra om det gör stor skillnad om man byter ut y-röret, både ljudmässigt och effektmässigt???
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det påverkar inte så mycket egentligen, men ger lite bättre flöde och därmed vrid i botten. Något maffigare ljud, då avgaserna fördelas jämnare mellan dämparna. Jag köpte inte ett y-rör utan svetsade om ett befintligt med hjälp av delar från ett annat kasserat "t-rör". Finns bilder på: http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Duke_y-pipe/
 

NoFear

100% RETARD
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Näsum
Hoj
Ktm Duke2(såld) - Honda Crf450(såld) - Kawasaki er6-n
Ja det blir ju absolut mycket billigare om man gör det själv, för det kostar dock 4000kr... Var fick du tag på ett kasserat då??
 

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
FALKENBERG
Hoj
KTM 950 SUMO
y-rör

TomK skrev:
Det påverkar inte så mycket egentligen, men ger lite bättre flöde och därmed vrid i botten. Något maffigare ljud, då avgaserna fördelas jämnare mellan dämparna. Jag köpte inte ett y-rör utan svetsade om ett befintligt med hjälp av delar från ett annat kasserat "t-rör". Finns bilder på: http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Duke_y-pipe/



passar på att snylta lite i denna tråden!!

är de lönt eller behövligt att att ha ett y-rör
istället för de t-rör som sitter på original???

mvh dukeIIfbg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
NoFear skrev:
Ja det blir ju absolut mycket billigare om man gör det själv, för det kostar dock 4000kr... Var fick du tag på ett kasserat då??

Fick ett sprucket av Ragge på Lelles. Sedan var det bara att övertala polarn att ta sig an rören med tig-svetsen. Lite pyssel att få till det, men det gick till slut. 4.000 är det ju annars inte värt - då finns det andra modifikationer som ger mer effekt.
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
TomK skrev:
Fick ett sprucket av Ragge på Lelles. Sedan var det bara att övertala polarn att ta sig an rören med tig-svetsen. Lite pyssel att få till det, men det gick till slut. 4.000 är det ju annars inte värt - då finns det andra modifikationer som ger mer effekt.

Kan ha varit mitt du fick, mitt sprack så jag fick ett nytt på garantin.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ronny skrev:
Kan ha varit mitt du fick, mitt sprack så jag fick ett nytt på garantin.

Hösten -02 kanske ? Det var då jag skaffade röret och började planera ombyggnad. Jo, det var ett sprucket rör och som man försökt laga.
 

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
FALKENBERG
Hoj
KTM 950 SUMO
TomK skrev:
Fick ett sprucket av Ragge på Lelles. Sedan var det bara att övertala polarn att ta sig an rören med tig-svetsen. Lite pyssel att få till det, men det gick till slut. 4.000 är det ju annars inte värt - då finns det andra modifikationer som ger mer effekt.





Vad är de för modifikationer du tänker på då?? vad tror du omatt ta bort dom båda original slip onen o sätta på 1 trim slip on i stället??

mvh markus aka dukeIIfbg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
dukeIIfbg skrev:
Vad är de för modifikationer du tänker på då?? vad tror du omatt ta bort dom båda original slip onen o sätta på 1 trim slip on i stället??

mvh markus aka dukeIIfbg

För fyra tusen kan man få en bra portning eller en hyfsad förgasare. Det är nog dumt att byta bort dubbelsystemet mot ett enkelt. Om det inte är ett Akra helsystem då kanske...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top