Yama XJ 550 Kenny

Totted

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
1983 Yamaha 550
Fälgar

Troligtvis har du rätt, dom här fälgarna ser ut som skivarinsats till en hushållsapparat.
Jag bor bara fyra mil från Fleninge MC-skrot, får dit och kolla. Kan bli problem att hitta med trumma bak.
Man måste väl göra nytt bromsprov och annat elände om man byter till skiva bak?:confused:

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
Troligtvis har du rätt, dom här fälgarna ser ut som skivarinsats till en hushållsapparat.
Jag bor bara fyra mil från Fleninge MC-skrot, får dit och kolla. Kan bli problem att hitta med trumma bak.
Man måste väl göra nytt bromsprov och annat elände om man byter till skiva bak?:confused:

Helt ärligt tror jag ingen märker att bromsarna är bytt, dessutom blir det ju till det bättre.
Jag skulle prova besikta utan att ta upp det, dom är inte direkt noga vid bes av mc!

Totted

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
1983 Yamaha 550
Gubbe har roligt

Lekt mcbyggare hela dagen.

Har tagit bort förgasarna för rengöring.
Tvättat motorcyklen med ånga och högtryck.
Kapat sadlen till ensits.
Tagit av kedja, kedjeskydd och innerskärm bak.
Funderar på att lyfta ur motorn för rengöring och lack.

Det är risk att det blir Kenny Starfighter istället för Kenny Roberts mc. :)

Ska till Biltema och köpa fatbarstyre, baklampa och blinkers.
Lokale mchandlaren ska få sälja styrlager och en Haynes bok.

Bifogat

• 100807 slaktad.jpg
    100807 slaktad.jpg
    132.7 KB · Visningar: 247

Charley Starzz

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2009
Hoj
Yamaha TDM 850, -94
Wow! Det här kan bli precis hur tufft som helst! Du skriver flera gånger att det ska hållas så billigt som möjligt, vågar man fråga vad du gav för utgångsobjektet och vad du tänkt dig för slutnota på bygget?

Ser fram emot mkt spännande läsning framöver! :tummenupp

Totted

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
1983 Yamaha 550
Farbror Biltema

Jag gav 4000 för hojjen, har varit på Biltema och spenderat 700 till. Jag har inget tak, det får kosta vad som behövs. Men lågbudget ska det bli med begagnade bitar, pulverlack och burkaspray. :tummenupp

Bifogat

• 100808 Biltema.jpg
    100808 Biltema.jpg
    76.9 KB · Visningar: 221

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Absolut, tusen tack!

Det var så lite så :)
Mindes att jag sett någon webshop som sålde det där när man var i moppeåldern, dock fick jag rota långt bak i hjärnkontorets arkiv för att komma på vad sidan hette.

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Jag gav 4000 för hojjen, har varit på Biltema och spenderat 700 till. Jag har inget tak, det får kosta vad som behövs. Men lågbudget ska det bli med begagnade bitar, pulverlack och burkaspray. :tummenupp

Host...åke genast tillbaks och byt till svart fatbar styre :D
kan bli skitball hoj, visserligen hade tydligen kenny crome men va fan svart är så mycket mer hårdrock.
Och skumgummi hantag??? svarta cross gummmihantag skare väl va :D

Last edited:

Totted

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
1983 Yamaha 550
Jag e gammal och surmulen gubbe med diabetes

Host...åke genast tillbaks och byt till svart fatbar styre :D
kan bli skitball hoj, visserligen hade tydligen kenny crome men va fan svart är så mycket mer hårdrock.
Och skumgummi hantag??? svarta cross gummmihantag skare väl va :D

Jag kollade på de svarta styrena, dom var skavda, inte särskilt bra behandling. Därför silver. Inte heller fatbar för att spara 250 kr. Jag måste nog sätta risers om 50 mm för att få upp styret en aning.

Skumgummihandtagen är mot de fiiiina små vibbarna i en gammal radfyra som ger gamla, sura diabetiker vita fingrar.

Jag har fått hjälp att photoshoppa Kenny här på sporthoj, vilken service, vilka snälla människor! Tusen tack. :tummenupp

Bifogat

• Kenny ps02.jpg
    Kenny ps02.jpg
    137.4 KB · Visningar: 272

Totted

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
1983 Yamaha 550
Fastback

Har slipat och kapat, försöker att få fason på fastbacken. Jag får nog rubba ner originastripsen och göra "hitte-po" strobs med isolerband.

Jag har också bestämt mig för att ta ur motorn och måla den svart, helst lite blank. Några tips?:confused:

Bifogat

• 100809 smal front.jpg
    100809 smal front.jpg
    89.6 KB · Visningar: 144
  • 100809 sida fastback.jpg
    100809 sida fastback.jpg
    119.4 KB · Visningar: 211

Totted

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
1983 Yamaha 550
Lördagens jobb

Hittade en tvättmaskin hos Bröderna Nilsson på Väla för en femhundring, ett fynd.
Köpte ett verktygsskåp för 1200 kr på Biltema, bra att ha.
Micke hjälpte mig att lyfta motorn ur ramen. Nu ska den rengöras och penselmålas svart.
Ramen ska göras ren och målas där det behövs.
Färg inköpt till tanken, är inte säker på fastbacken.
Har även reservdels mc från Fleninge MCskrot, sånna killar!

Jag har även klurat på hur jag ska få mc:n att se mer tvåtakt ut. Vänta med spänning!

Bifogat

• 100814 vagn.JPG
    100814 vagn.JPG
    103.5 KB · Visningar: 182
  • 100814 tank.JPG
    100814 tank.JPG
    87 KB · Visningar: 124
  • 100814 motor.JPG
    100814 motor.JPG
    118 KB · Visningar: 167
  • 100814 ram.JPG
    100814 ram.JPG
    119.9 KB · Visningar: 210
  • 100814 tvätt.JPG
    100814 tvätt.JPG
    67.4 KB · Visningar: 122

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hittade en tvättmaskin hos Bröderna Nilsson på Väla för en femhundring, ett fynd.
Köpte ett verktygsskåp för 1200 kr på Biltema, bra att ha.
Micke hjälpte mig att lyfta motorn ur ramen. Nu ska den rengöras och penselmålas svart.
Ramen ska göras ren och målas där det behövs.
Färg inköpt till tanken, är inte säker på fastbacken.
Har även reservdels mc från Fleninge MCskrot, sånna killar!

Jag har även klurat på hur jag ska få mc:n att se mer tvåtakt ut. Vänta med spänning!

Inte penselmåla! Kommer se tacky ut! Köp värmebeständig spray på mekonomen (ej biltema) och spraya allt cylindrarna och allt däröver. Sedan tar du en annan spray (Plasticote ska vara ett bra märke sägs det, kolla Viktor_Ls GSX1135R bygge för tips) att lacka bottendelen av motorn. Du behöver inte samma tempskydd samt att högtempsfärg härdar vid 250grader och så varmt blir inte själva blocket.
Innan du målar så pluggar du alla hål i motorn (avgas, insug, vevhusventilation etc) och tvättar motorn noggrant. Avsluta med att tvätta med typ t-sprit.

Och istället för att lägga 1000.- på öhlinare lägger du samma pengar på en dirttrack bakdel så får du det mer autentiska utseendet. (Finns en kille i Solna som säljer lite udda och häftiga plastprylar för bra pengar).
Edit: Efter en check i ett gammalt nummer av ClassicBike hittade jag hans nummer; 070-6276106

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här kan bli jävligt bra!:yoparty

Fleninge MC-skrot har en komplett resevdelshoj, så jag kan känna mig trygg det är bara två mil dit.

Men snälla, handla inte från Fleninge mc-skrot... De är ena otrevliga och arroganta jävla ockrare som utnyttjar det faktum att de är den enda mc-skroten i trakten till fullo. exempel på deras verksamhet?

*Bushido travar in i lokalen i jakten på en tank till ett bygge*
"Tjena! Jag behöver en tank, typ CB500 four eller liknande. Har ni något sånt och vad kan det tänkas kosta?"
*killen bakom disken lufsar slött iväg och kommer sedan tillbaka med en rostig och bucklig tank från en gammal yamaha xj nånting*
- 1500 kr. (sagt med enormt ointresse)
"Eeh, va!?:va För det första är det inte alls vad jag söker, och för det andra var det rätt dyrt..."
- Nähädu, men passar det inte så kan du ju dra någon annanstans! (Argt och otrevligt)
"Ja, tack. Då gör jag det!:mad:"

*Bushido bestämmer sig för att ge skithålan en andra chans då han behöver en reglagebox till sin RD 350*
"Tjena! Min reglagebox, den här dosan med knappar för blinkers och helljus och sådär som sitter på styret, har gått sönder. Har ni någon sån? Pris?"
*Killen bakom disken lufsar slött iväg och återkommer med en ful och dammig sak som saknar knappen för tutan och blinkersreglaget är knäckt*
- 500 kr.
"Ehh, nej?:confused:"
- Nej, men lycka till med att hitta något bättre för de pengarna då!:mad:
"Jag har redan kollat Ebay, en sprillans ny och aldrig uppackad NOS box kostar 47£ plus frakt. Så tack och hej!"

En polare åkte dit i jakt på reservdelar till sin hoj (gammal yamaha xs500) och hittar en komplett reservdelshoj där. När han frågar om den är till salu och vad kostnaden för hela bågen är får han ett snorkigt "Lycka till, ägaren har lagt ut över 20 papp på bågen" till svar. För det första frågade han inte om det, han frågade om den var till salu och vad priset var. För det andra så är det väl skitsamma, är den till salu och har ett pris så behöver de väl inte bete sig som om det inte finns en chans i helvete att han har råd??:va Fattar inte var de fått sitt uppförande ifrån, men bra är det inte... Idioter är vad de är.

Aldrig mer fleninge.

Inte penselmåla! Kommer se tacky ut! Köp värmebeständig spray på mekonomen (ej biltema) och spraya allt cylindrarna och allt däröver. Sedan tar du en annan spray (Plasticote ska vara ett bra märke sägs det, kolla Viktor_Ls GSX1135R bygge för tips) att lacka bottendelen av motorn. Du behöver inte samma tempskydd samt att högtempsfärg härdar vid 250grader och så varmt blir inte själva blocket.
Innan du målar så pluggar du alla hål i motorn (avgas, insug, vevhusventilation etc) och tvättar motorn noggrant. Avsluta med att tvätta med typ t-sprit.

Och istället för att lägga 1000.- på öhlinare lägger du samma pengar på en dirttrack bakdel så får du det mer autentiska utseendet. (Finns en kille i Solna som säljer lite udda och häftiga plastprylar för bra pengar).
Edit: Efter en check i ett gammalt nummer av ClassicBike hittade jag hans nummer; 070-6276106

Instämmer med allt, lyd dessa råd:tummenupp

Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Idioter är vad de är.

Aldrig mer fleninge.

Håller med till 100%
VARJE gång jag åker därifrån tänker jag: jävla idioter, aldrig mer att jag åker dit! Och så har det blivit också, åker inte dit längre. Dom har tillochmed varit skyldiga mig pengar, som jag inte fick tbx på ett bra tag...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Håller med till 100%
VARJE gång jag åker därifrån tänker jag: jävla idioter, aldrig mer att jag åker dit! Och så har det blivit också, åker inte dit längre. Dom har tillochmed varit skyldiga mig pengar, som jag inte fick tbx på ett bra tag...

Jag har aldrig åkt nöjd därifrån, bojkottar dem helt numera.

Totted

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
1983 Yamaha 550
Motorlackering

Lackeringen ska se lite tacky, rejsig ut. Förarbetat kommer jag att följa dina tips slaviskt.
Jag ska ringa och höra på en riktig bakända, tack för tipset. Det är nog väl placerade pengar.

Jag har aldrig åkt nöjd därifrån, bojkottar dem helt numera.
Fleninge MCskrot:
Jag har handlat där i 15 år och är mycket nöjd. Stenkoll på vilka grejjor som finns på lager och om detaljer är utbytbara mellan modeller. Jag har alltid fått bra priser där och aldrig fått skräp.
Jag kommer att fortsätta rekommendera firman och handla där.
:tummenupp

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Fleninge MCskrot:
Jag har handlat där i 15 år och är mycket nöjd. Stenkoll på vilka grejjor som finns på lager och om detaljer är utbytbara mellan modeller. Jag har alltid fått bra priser där och aldrig fått skräp.
Jag kommer att fortsätta rekommendera firman och handla där.
:tummenupp

Vi blir bevisligen inte behandlade på samma sätt där, du kanske haft tur och fått prata med någon vettig. Min erfarenhet när man handlar där är att om man frågar om de har en viss del så svarar de surt "Ingen aning, du får väl leta" och hänvisa till "självplockslagret" eller vad man ska kalla det, de tar grymma överpriser (nära nog nypris ibland), de är allmänt sura och snorkiga och har ingen som helst koll. De visste exempelvis inte att yamaha använde samma reglagedosa till i stort sett alla sina hojar under tidigt 80-tal när jag sökte en sån.
Men tja, funkar de för dig så grattis!:)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept