ulf_lundin skrev:Det är väl i stort sett det Öhlins fixade till åt Yamaha häromåret. En hydralpump kopplad till utg axeln o en hydralmotor i framnavet. Driver i princip bara när bakhjulet snurrar fortare än framhjulet, mao spinner. Max effekt fram lär ligga runt 5 hk.
Det räcker säkert. Dessutom är nog inte en vanlig gaffel så kul för drivande hjul (heller). O starkare hydralmotor blir förstås tyngre. Och det är ju ofjädrad vikt dessutom.
Vore kul provköra en sån.
/u
Teddy skrev:För ett eller två år sedan hade MCN ett reportage om en R1'a som Yamaha låtit Öhlins montera samma 2WD-system på. De provkörde den och kom fram till att det fungerade bra. 2WD märktes speciellt i utgången av kurvor när bakhjulet i normala fall spann loss och bakändan börjar åka åt sidan och hojen tappar fart, med 2WD drog framhjulet hojen vidare rakt fram och lät bakhjulet att tidigare återfå fästet så att hojen inte tappade lika mycket fart och sladden blev inte lika hårresande. MCN menade att det var ett bra system som dock kanske inte var nödvändigt att ha på en normal gathoj. De trodde inte att det är något som vi kommer att få se på vanliga gathojar i framtiden. Nyttan stod inte i proportion till pris och prestanda.
ulf_lundin skrev:Driva m framhjulet o lutande teleskopgaffel; huh. Den dras ju ut av dragkraften o sen har man uttoppad gaffel; låter inte så kul.
/u
Lord Melchet skrev:Det här är faktiskt inget nytt, i alla fall inte principiellt.
På tekniska museet, Stockholm står en hoj med 2- hjulsdrift.
Den har använts vid sk Backtävlingar.
Ett hemmabygge från 30-talet!
1) Tar symptomen, inte orsaken. Låser du gaffeln så har den i princip redan toppat ut ju. Teleskopgaffeln är en tvivelaktig konstruktion som trots det funkar någorlunda. Men ev. tvåhjulsdrift på allvar kräver nog nåt helt annat.Honken skrev:1) Borde väl vara löst med en ventil som stryper returdämpningen vid drivning fram annars måste den ju få väldigt knepiga köregenskaper om gaffeln toppar ut så fort den börjar driva!
2) Iofs borde ju detta bara bli problem om framhjulet har bättre fäste än bakhjulet!?
KalleKulspruta skrev:I mcfolket eller vilken tidning det nu var för några år sedan testade de en 2 wd yamaha cross. Tror det var en 450 eller 250 kommer inte ihåg. Nån omer som läst det?
Silwer skrev:jag mins en ännu äldre 2wd hoj, nån motard i början av 90-talet.
Husquarna eller nåt sånt, den skulle inte gå att köra på bakhjulet sa de, men det gjorde snubben ändå (nån RR åkare).
rejser skrev:jepps det va en huskymotor i den, Savage 2x2 kallades den.
Randy Mamola va den inte helt okända föraren.
e med i Bike #11/12-91....länge sen nu.
jisses va jag satt o dregglade när dom visade den motardtävlingen på eurosport/screensport nånting
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |