Blip
Dum spiro, spero
Öhlins/Rethrox system fungerar uppenbarligen ganska bra, man har ej låst returen på gaffeln. Men man för över 15% av kraften när bakhjulet tappar fäste. Precis som du säger här nedan så är behovet av tvåhjulsdrift litet/obefintligt vid bra väggrepp och det har Öhlins/Rethrox löst genom (lite osäker här) en ventil vid hydraulpumpen som känner av tryckskillnad. Systemet kommer enligt gubbarna på Rethrox mest till sin rätt vid just löst underlag. Inte så konstigt kanske när det var monterat på en TTR vid tillfället. Känsligheten i systemet var kanonfin och det räckte att rycka till i bakhjulet för att framhjulet skulle börja snurra. Trots idogt tjat blev det ingen provtur
ulf_lundin skrev:1) Tar symptomen, inte orsaken. Låser du gaffeln så har den i princip redan toppat ut ju. Teleskopgaffeln är en tvivelaktig konstruktion som trots det funkar någorlunda. Men ev. tvåhjulsdrift på allvar kräver nog nåt helt annat.
Rent allmänt så har en hoj mindre behov av 2hjulsdrift (vid vettigt väggrepp) eftersom den har så stor viktförskjutning vid ax (o broms). Detta pga hög tyngdpunkt i förhållande till hjulbasen. Men på löst underlag är det en helt annan sak. Dubbdäck, snö o 2hjulsdrift vore kul att prova.
/u