Yamaha 426 som käkar stift.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Försöker hjälpa en polare som har problem med stora tändstiftkostnader...
Jag har sökt och har hittat en intressant tråd här, men nu skulle jag vilja vidareutveckla det hela lite och på enduromx.com så fatta jag inte ett skit om hur sök-funktionen funkar.

Problemet är tydligen rätt vanligt. Hojen stannar och den olycklige piloten råkar vrida på gasen med resultatet att hojen surar igen och skrotar stiftet.
1. Är stiften skrot efter en sån här surning eller går det att fixa dom på något sätt??
2. Varför blir stiften skrot?? Att bensinmotorer surar är ju inget ovanligt men att stiften stryker med??
3. Finns det något stift på 426’an som funkar lite bättre än övriga(fabrikat/beteckning)?
4. standard-åtgärder för att minska problemet? Finns det?

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Ställ förknasaren snålare så blir det bättre.
Kolla att det sitter rätt stift i också..

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Racing stiftten är att rekommendera i det här fallet, då dom verkar tåla mer stryk och soppa flöde...

Har jag märkt på mina maskiner, samt att det är dom enda som funkar i snöskotrar..dom vanliga NGK 8,9 håller en 3-5tim sen är dom slut...Medans racing stiften kan du köra på en hel vinter! :)

Sen att det säkert bara är humbugg att det är någon skillnad, gör detsamma så länge dom funkar för mig

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Alla 426,or käkar stift..det är lixom ett problem som kommer med crossen. Det jag lärde mig av min hojj va att man helt enkelt måste lära sig att kicka på rätt sätt. Så lätt är det, dom första veckorna jag hade crossen gick det 4 stift..sen gick det 1 på 5 månader...det är bara att träna, Vet folk som har lämnat in crossar och fått tilbax dom å då har dom gått sämre..vad jag vet finns det inget att göra åt det, förutom att lära sig kicka.

Allram

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Honda CRF 250 R -07
Välj ett stift utan "R" märkning. Jag har märkt att stift som inte är radioavstörda pallar mer misshandel i form av felbestyckningen, skitiga förgasare, igensatta luftfilter etc. Testa även att välja ett steg varmare stift?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det där med stiftkäkande Yamor 4 t verkar vara ett vanligt problem. Har hört att om du har det problemet ska du använda dig av Denso stift. Har inte haft några problem med min hoj och jag kör på NGK. Ägaren innan hade problem och han sa att det enda som funka var Denso, så det verkar vara så att hojen gör lite som den känner för.

BTW, logga in på enduromx.com så ska du se att sök funktionen funkar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Stift surar igen av för fet blandning och för klent med värme. Dvs kallstartar man mycket och kör som en med "Övningskör" på ryggen blir det så där.

Stiften fixas genom att bränna bort sotet med en gasolbrännare tills mittisolatorn blir svagt körsbärsröd - efter det, som nya igen.

Byt luftfilter. Sänk flottörnivån. Sänkt trottelnålen. Byt till varmare tändstift (lägre nummer, t.ex. från JR9 till JR8). Kör inte som en "kärring". Ta en sak i sänder och var nöjd när stiftet inte längre surar ihop.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln