Yamaha AS3

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Det är så här. Jag har en gammal gokart med en as3 motor på från en Yamaha. Den är ett x antal år gammal :) Det är en 2cyl 2takt på 125cc. Luftkyld, dubbla förgasare med var sitt öppet luftfilter.

Men den går ganska dåligt. Svår att få upp i varv och bluddrar mest. Den är ganska lätt startad. Behöver knappt använda choken, Får väl antagligen för mycket bensin. Så jag söker lite uppgifter på denna motorn så man vet lite hur tändningen ska stå och hur förgasarna ska bestyckas och så.

Jag har kollat nålarna i förgasarana det står 405 på dom och dom är i det lägsta läget så att den ska få så lite bensin som möjligt. Luftspjälen eller var det kallas står det 25 på. Har ett par till som det står 20 på. Det är ju som en kolv som går upp när man gasar så att det kommer in mer luft.

Tändspolarna och tändkablarna är nog inte dom bästa men kanske går att sätta ditt några andra med hyfsat lika värden.

Någon som vet nått om denna motorn eller vet någon sida med info hade varit gött. Även vad man kan få tag på grejer till dom hade varit bra att veta. Annars får jag försöka få tag på en motor i bättre skick kanske.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Börja med att köpa ett antal nya munstycken. Sedan när den så bra som möjligt med enbart bytta munstycken kan man fortsätta ställa in andra saker.

Håller man på med massa grejer samtidigt kan man lätt virra bort sig och inte förstå nånting.
 

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Mmmm får väl testa lite. Men hade varit skoj och se vad det ska vara för munstycken i orginal och jämföra med vilka jag har nu. Men ska börja rota lite i det nåndag.
 

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Sävsjö
Hoj
kawasaki kxf 250-04
Karlsson87 skrev:
Det är så här. Jag har en gammal gokart med en as3 motor på från en Yamaha. Den är ett x antal år gammal :) Det är en 2cyl 2takt på 125cc. Luftkyld, dubbla förgasare med var sitt öppet luftfilter.

Men den går ganska dåligt. Svår att få upp i varv och bluddrar mest. Den är ganska lätt startad. Behöver knappt använda choken, Får väl antagligen för mycket bensin. Så jag söker lite uppgifter på denna motorn så man vet lite hur tändningen ska stå och hur förgasarna ska bestyckas och så.

Jag har kollat nålarna i förgasarana det står 405 på dom och dom är i det lägsta läget så att den ska få så lite bensin som möjligt. Luftspjälen eller var det kallas står det 25 på. Har ett par till som det står 20 på. Det är ju som en kolv som går upp när man gasar så att det kommer in mer luft.

Tändspolarna och tändkablarna är nog inte dom bästa men kanske går att sätta ditt några andra med hyfsat lika värden.

Någon som vet nått om denna motorn eller vet någon sida med info hade varit gött. Även vad man kan få tag på grejer till dom hade varit bra att veta. Annars får jag försöka få tag på en motor i bättre skick kanske.

Kan ha att göra med de öppna luftfiltrena, det är svårt att få en tvåtaktare att gå riktigt rent med öppna luftfilter, speciellt om det är två separata som ska samspela.
Har själv en as2:a med samma problem. Jag har renoverat den hela sommaren och sen provkörde jag den innan vintern kom. Den var också väldigt lättstartad precis som du säger men sen svårt att få upp i varv, måste "pumpa" med gashandtaget typ.
Sen dess har jag fixat ordentliga luftfilter och luftburkar till den och så fort våren kommer ska jag provköra igen.
Om det inte funkar med burkar och luftfilter, kolla brytarna till tändningen, också väldigt viktigt. :)
 

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Jag ska ut och ta mig en titt. Kanske har med luftfiltrena som du säger men går lika dåligt utan filter med. Någon som vet ungefär hur tändningen ska stå på en sån här motor då???

Efter som du har renoverat din motor så kanske du har en del uppgifter? Hade varit schyst om du kunde mail dom i sånna fall eller nått.

En annan fråga. Har du oxå batteri till din tändning??? Vet inte om det är nått special på min men måste ha ett batteri som ger ström till tändspolarna :)
 

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Sävsjö
Hoj
kawasaki kxf 250-04
Karlsson87 skrev:
Jag ska ut och ta mig en titt. Kanske har med luftfiltrena som du säger men går lika dåligt utan filter med. Någon som vet ungefär hur tändningen ska stå på en sån här motor då???

Efter som du har renoverat din motor så kanske du har en del uppgifter? Hade varit schyst om du kunde mail dom i sånna fall eller nått.

En annan fråga. Har du oxå batteri till din tändning??? Vet inte om det är nått special på min men måste ha ett batteri som ger ström till tändspolarna :)

kolla med riktiga filter och burkar, blir ganska stor skillnad i luftintag.
Jag har inte renoverat något i motorn, bara resten av cykeln. Men förra ägaren hade mixtrat med brytarna så det var därför jag tänkte att det kanske är knasigt.
Det ska va ett visst avstånd mellan brytarna för att det ska funka, vet ej exakt vilket avstånd för as3 eller 2 men ta reda på det så kan du mäta det med bladmått sen.
Ja, jag har ett batteri men nej det behövs förmodligen inte eftersom du kan starta motorn och vi har samma problem.
 

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Batteriet behövs på min iallafall. Det sitter ingen laddningsregulator på min. Det går bara 3st sladdar från lindningen.

Brytarna har jag kolla lite på men har stält in dom så att dom går isär så mycket som möjligt i öppet läge men så dom fortfarande går ihop redigt. Gnista har jag och den är helt oki. Kan testa och ändra lite där med sen kanske. Men gnista har jag och det är helt oki tycker jag. Lilla fina gnistor på båda stiften.

Jag har lyckats hitta lite värden på munstycken och nålar i förgasarna.

RD125 '75 Carb spec
Type: -
ID Mark: -
Main Jet: 80
Air Jet: -
Jet Needle: N-80
Needle Jet: 4D50-2
Cutaway: -
Pilot Jet: 42
Pilot Air Screw: Preset
Starter Jet: 40
Float height: 21mm


Needle Jet: Är nålen skulle jag tippa på.
Jet Needle är den delen nålen går ner i. Den som sitter mellan huvudmunstycket och förgasaren.
Main Jet är väl då huvudmunstycket skulle jag tro.
Starter jet är väl det munstycket som man ändrar startmängden med helt enkelt.
Pilot Jet vet jag inte någon som vet kanske???

Needle jet och jet needle är rätt i mina förgasare, det är iallafall samma som i uppgifterna jag har hittat.

Mina huvudmunstycken som sitter i förgasarna står det 100 och B på. Sen hittade jag ett par andra som det står antingen 68 eller 89 beror på hur man vänder dom ju. Dock är det större hål i dom som jag hade liggandes än dom som sitter i nu. Så dom borde ju vara större då eller???

Startmunstycken eller vad man kallar dom? står det 44 på min och det ska ju vara 40 men det spelar nog ingen större roll skulle jag tippa på.

Jag har även 2st olika trottlar det står 20 på det ena paret och 25 på dom andra. 25:eek:rna släpper nog igen lite mer luft skulle jag tro.

Nå vilken storlek på munstycken tycker ni jag ska testa med? Som det är nu så startar motorn utan choke så den måste ju få alldeles för mycket bensin ju. Den går ganska hyfsat på tomgång. Går att gasa ytterst lite, gasar men lite mer så bara dörr den och surar igen. Hjälper inte att pumpa på gasen heller. Så tror inte det har med luften att göra. Inte bara iallafall.


Denna tråden kanske skulle passa bättre i Teknik- och Mekhörnan kanske???

EDIT: Efter att jag har kollat runt lite på nätet har jag kommit fram till att jag ska ställa in brytarna igen. Jag har miss uppfattat det totalt. Jag har troligtviss stält dom alldeles för högt mellan rum att det helt enkelt inte hänger med på högre varv och då helt enkelt misständer för det.

EDIT 2: Har ändrat tändningen. Ställt in brytarspetsarna med ett lagom enligt mitt tycke mellanrum. lite mindre än 1halv mm. Hittade även sträck som någon innan mig som jag ställde tändningen efter. Verkar vara ganska bra där tycker jag. Dock ingen skillnad för det. Går på tomgång men gasar man så dör den. Stiften sura igen på en gång. Ska försöka få tag i munstycken på måndag. Sitter ju 100 i nu. Ska jag satsa på ett par 90 och ett par 80 munstycken till att börja med eller??? Låter det rimligt. Gnistan är redigt bra så inget fel på den. Redigt stora fina lilla gnistor. Jaja får åter komma på måndag när jag fått tag på mindre munstycken så får vi ser hur den går då. Vill ju få lite ordning på gokarten nu ju. Är ju skit skoj att köra men går den skit hela tiden så blir det ju inget skoj alls. :(
 
Last edited:

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Sävsjö
Hoj
kawasaki kxf 250-04
Det har nog med munstyckena att göra då eftersom den surar igen hela tiden och brytarna och gnistan är bra. :tummenupp
 

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
niklas_gripen skrev:
Det har nog med munstyckena att göra då eftersom den surar igen hela tiden och brytarna och gnistan är bra. :tummenupp

Japp måste vara det och med tanke på att det inte går att starta med choke i utan att den surar igen. Choken måste vara inaktiverad annars startar den inte :) :va Soppa i överflöd så det bara smäller om det. Lustigt bara att det funkade bättre för några år sen.... men den gick iför sig aldrig redigt bra.

Men det sitter ju 100 munstycken i nu men vilka ska jag satsa på nu då? nånstans mellan 90 - 80 eller??? Tror jag köper 2st 90 och 2st 80 så får vi se med vilka den går bäst sen.
 

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Haha det började med att jag tänkte skruva ur munstycken för att kunna ta med dom till min lokala mc affär. Jag skurvade ur munstycken å sen började jag kolla lite på tändningen och brytarna och dom grejerna. Snurrar lite på motorn och hittar två olika markeringar på magnethjul (eller vad det heter???) och en markering på tändplattan. Hmm tänkte jag måste vara tändinställning då... Tändningen var ju helt åt helvete. Så dom gamla ritsade markeringarna som någon tidigare hade gjort stämde inte så bra. Kan ju ha å göra med att jag ändrat brytarspelet än del oxå. Jag har alltid trott gnistan kommer när brytarna går ihop... hmm men så fel jag har haft är ju tvärt om... iallafall på denna motorn. Nu är de instält så att när markeringar så framför varandra så delar sig någon av dom två brytarna... beror ju liksom på vilken av dom så att säga. Prov startade lite och jävlar vad mycket bättre den går. Varvar ur precis som jag vill. Var lite seg precis i början men när man chokeade till bara lite så blev han genst mer varv villig. När jag gasat en stund och fått upp tempen lite så gick han bättre och bättre. Sen satte jag på luftfiltrena och den gick ännu bättre. Slog dock en hel del eld ur avgasröret.... Kanske inte så konstigt efter som det har blivit en del bensin där i över flöd.

En lite fråga kvar står dock. Det slår lite små gnistor mellan brytar spetsarna ibland. lite då och då. Testade att byta en av kondensatorerna men hjälpte inget. Gnistorna kommer med ojämna mellan rum. Så vad ställer till det problemet tro??? För det ska väl inte slå gnistor där??? Inga stor gnistor bara några små. Batteriet var ju urladdat för jag hade glömt tändningen på slagen. Så jag kör med laddaren inkopplad till batteriet.. kanske har med det och göra jag vet inte. Ska rengöra brytarna iallafall så får jag se om det hjälper. Kanske är för litet spel mellan brytarna??? Skulle vara bra om någon hade ett värde som man kan ställa dom efter??? Gärna till AS3 eller bara vad det brukar vara på ett ungefär typ.
 

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Har nu kommit fram till att jag ska byta bägge brytarna, kondesatorerna och tändspolarna med kablar.

Tändspolaran är idiotiskt konstruerade på denna motorn ju. Tänd kablarna är typ gjutna i tändspolen så det går ju inte att byta bara kablen. Kablarna har blivit dålig som f*n pga att dom böjs hela tiden eller ja så fort man tar av tändhatten från stiftet. Hoppas att det går att få tag på tändspolar bara. Är ju ganska gammal motor. Men funderar på om man kan ta tändspolar från nått annat i värsta fall??? Kollat runt lite på nätet men alla tändspolar jag har hittat har ju bara 1 sladd in i spolen och en tändkabel ut men på mina har jag 2st kablar in och en tändkabel ut på varje då. Så hur ska man koppla då.

Som det är nu så har jag ju plus från batteriet in på ena stiftet på tändspolen. Sen den andra kablen går från tändspolen till brytaren och kondensatorn och sen då igenom brytaren och ut i jord då om nu brytaren är ihop.

Någon som vet någon sida på nätet där dom säljer tändspolar till rd125 eller as3??? Duells har ju brytare och kondensatorer men dom har ingen kategori med tändspolar över huvudtaget ju.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Karlsson87 skrev:
Någon som vet någon sida på nätet där dom säljer tändspolar till rd125 eller as3??? Duells har ju brytare och kondensatorer men dom har ingen kategori med tändspolar över huvudtaget ju.

Finns det inga värden på spolen då?

Borde ju gå med någon universal med samma värden tycker man!
 

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Det står följande på spolen: T500.3402.12v 1E

Det finns säkert massa spolar som passar... Fattar inte redigt bara varför just mina spolar har 2st sladdar till primär lindningen medans andra jag har sett bara har 1st???

Men ska åka till mc affären istan imån och se vad dom har. Dom borde väl ha tändspolar till en as3/rd125 från 70talet nån gång väl??? Åt minstone kunna beställa hem. Ska köpa nya kondensatorer, brytare och tändkabel oxå så är det nytt och fräsht sen. Så ska den gå som ett as sen min gokart.

Hehe gasade lite innan i garaget. Gick så där kändes inte som den varvade ur redigt rejält. Small rejält ur avgasröret ibland med. Av gasröret var så varmt på ett ställe att det var helt rött. Så var bäst att stänga av då tänkte jag. Inte bra att stå still och gasa för mycket kanske heller. Så går kanske lite fett men måste ju få ordning på tändningen först innan man börjar krabba med att ställa in förgasarna ordentligt.
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top