Yamaha batterier

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Yamma batterier tycks inte vara så lätta att få tag på? Och hittar man dem så är de tokdyra! Ringde Yamaha center idag och frågade på ett G12B-4 batteri till fazern och det kostade 1298kr. Ett alternativt Yuasa kostade 1198. Har de blivit galna eller? :confused: Jag fann ett batteri på elfa med passande mått som kostar 426kr men det har flatstift istället för skruvanslutning, kanske går att använda ändå med lite fastsurrning? Biltemas närmast passande batteri blev det lite väl liten kapacitet på eftersom deras större batterier inte passar in i batterilådan, men billigt vart det.

G12B-4 L150,B67,H130 10-12Ah? Tät 1298Kr!!!
ELFA: L151,B65,H117 10Ah Tät 426Kr
Biltema: L138,B61,H131 6Ah Ej tätt. 169Kr

Så det blir väl till att konvertera till stift då. Eller är det "big no no"? Bara det tål strömmen och sitter fast så borde det ju vara lugna puckar?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har du föärsökt att få liv i det gamla?

Polarens Honda batteri var STENDÖTT, laddes inte ens av en 10mila runda (plus minus några mil...). Han lämnade in det till Yamaha Center i Helsingborg, dagen efter var det som nytt!
60 kr kostade det. :tummenupp

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
TL 1000s -97
I min Retta är det ett "torr" batteri, typ Optima... om du har ett sånt och sen sätter i ett syra batteri... jag tror inte att det e så bra, det e nog torrt av en anladning. Mitt pajjade i vinter så jag får oxo punga ut med 1200:- eller nåt.

(Jag har laddat, jag lovar! :rolleyes: )

Skorpan

Guest
Spinky Spendrup skrev:
Yamma batterier tycks inte vara så lätta att få tag på? Och hittar man dem så är de tokdyra! Ringde Yamaha center idag och frågade på ett G12B-4 batteri till fazern och det kostade 1298kr. Ett alternativt Yuasa kostade 1198. Har de blivit galna eller? :confused: Jag fann ett batteri på elfa med passande mått som kostar 426kr men det har flatstift istället för skruvanslutning, kanske går att använda ändå med lite fastsurrning? Biltemas närmast passande batteri blev det lite väl liten kapacitet på eftersom deras större batterier inte passar in i batterilådan, men billigt vart det.

G12B-4 L150,B67,H130 10-12Ah? Tät 1298Kr!!!
ELFA: L151,B65,H117 10Ah Tät 426Kr
Biltema: L138,B61,H131 6Ah Ej tätt. 169Kr

Så det blir väl till att konvertera till stift då. Eller är det "big no no"? Bara det tål strömmen och sitter fast så borde det ju vara lugna puckar?
läs här
(längs ner) :skrämd

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Jorå jag har försökt återuppliva det. Batteriet har hängt med några år och nu i vintras råkade jag klanta till det och ladda ur det totalt och sedan överladda det. :eek: Smarta klubben strikes again. Jag fixade en C-tek laddare för några dagar sedan som tar hand om batterierna nu istället. Hur som helst så tar batteriet bara halva kapaciteten nu vilket inte är så himla bra och det kommer knappast att bli bättre.

Elfa batteriet ser ut så här fast något högre eftersom det är 10Ah.
Det är av gel typen, precis som originalet. Dock mer än 800kr billigare är originalet! :pajas

Bifogat

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    17.9 KB · Visningar: 245

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
TL 1000s -97
Köp skiten!!

...och berätta om det funkade, för då kan vi andra göra likadant! :D

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Och nu har jag köpt skiten.

Var tvungen att klippa bort skruvanslutningarna på sladdarna i hojen och sedan lödde jag fast några flatstiftshylsor. Funkade fint.

räserkyckling

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bulldog
Jag la 1501 krona på ett nytt batteri till hojen i Tisdags.
Helt perverst men jag får väl skylla mig själv. Den hade laddat ur under vintern o jag laddade bara upp det 2,5 timmar för att få igång hojen. Sen lämnade jag cykeln ute under köldknäppen som var o skiten frös väl antagligen. Fick samma symptom som jag hade på SAABen en gång, spänningen verkar vara ok men den den orkar inte dra startmotorn.
Surt som tusan men nu vet jag hur man INTE ska göra.

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Vart hittar ni batterina hos Elfa? Jag har letat efter dom på hemsidan, men utan lycka. Någon vänlig själ som kan ge mig en länk?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
1500 kr för ett batteri? Och jag som ratade ett för 1298 för att det var för dyrt? Har du någon beteckning på ditt? Mått?

Skeebum:
Klicka på Transformatorer/Batterier/Strömförsörjning
->Ackumulatorer->Blyackumulatorer. Eller kopiera det här:

http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?sort=&pics=&185686&203313&206224
Jag tog en sådan där som kallades för ventilreglerad.

Last edited:

räserkyckling

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bulldog
Tror det hette G14B-4. Samma som är original i Bulldogen. Hann inte kolla efter billigare alternativ för jag skulle lämna in hojen på Yamaha i Haninge.
Men det är nog sista gången jag lägger såna pengar på ett sketet batteri.