Yamaha BT1100 bulldog

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hojta till om du vill ses på strippen... :tuttar

Fruktansvärt trimningsvillig motor för hyfsat moderata pengar.
Allt är självklart relativt. Jag valde hojen/motorn som utgångsobjekt för något helt annat. Som originalhoj är både Bullen och Draggen rätt trötta.

Du menar åka rakt fram i 402 meter? Låter jättefestligt...:hihi

Man kan ju skrämma liv i en gammal 240 också -om man har pengar och brist på fritid :) Har kört både originalbullen och en med bigborekit, öppet system, knfilter, PC3 mm mm....visst var det skillnad men pigg? Nä.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
En av ett antal Yamahamodeller där designen lovar något som motor och chassi tyvärr inte kan leva upp till. MT-01 lider av samma sjuka -ser ut som en korsning mellan rödljuslok och streetfighter på anabola men är för slö och tung för båda rollerna. Försäljningssiffrorna har också blivit därefter.
Har kört hoj i 25 år, MT'n är den första jag tog varje upptänklig ursäkt för att få grensla. Om man inte lider av mindervärdeskomplex och jämt måste hävda sig så är den outstanding. Men man måste "gilla läget", acceptera att den är en vibrerande heffaklump utan raceambitioner. Det bullrar, pyser och smäller i en härlig blandning :kär

edit: kan berätta att jag i somras lånade en K1300R av en god vän. Efter två timmars tokgasande var jag less. Visst, hur jevla snabb som helst men sen liksom?
 
Last edited:

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Har kört hoj i 25 år, MT'n är den första jag tog varje upptänklig ursäkt för att få grensla. Om man inte lider av mindervärdeskomplex och jämt måste hävda sig så är den outstanding. Men man måste "gilla läget", acceptera att den är en vibrerande heffaklump utan raceambitioner. Det bullrar, pyser och smäller i en härlig blandning :kär

edit: kan berätta att jag i somras lånade en K1300R av en god vän. Efter två timmars tokgasande var jag less. Visst, hur jevla snabb som helst men sen liksom?

Hahaha, bullrar och pyser låter ju hur manligt som helst! Måste fan testköra, gillade aprilian också! Såg bra ut, skönt ljud!
Helt rätt typ av hojar på förslagen! TACK! Fortsätt med flera, gärna inslag från egna erfarenheter om hur ljud ochj körsätt är på hojarna!
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Aprilia Tuono är en ball hoj med twin och lite mer upprätt körställning. Naken RSV Mille!

Sent from my Yuppienalle using Tapatalk
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Asbra med massa härliga tips, tor som många andra att den kan vara för seg, gillar ju att åka fort, men kanske mera rakt fram istället för kurvigt... Ljudet är gymt i både mt och bullen! Kul att mt:n har lite mer motor att erbjuda. Vmax är så råfet att jag inte vill ha den, för mycket glidare men om 10 år kanske =) Nu har man iaf fått lite uppslag! Tack! Fyll gärna på med mer om ni ser att något saknas! :kär

Innan du köper vare sig en bulle eller MT, om du nu övervägt en VMAX, så prova att köra en av nyare snitt, typ 2000 och uppåt. Det är en fantastisk hoj när man väl lärt sig var gränserna går.
När man sedan tröttnat på original effekten (strypta i Sverige), då sätter man dit en boost-box och vips var där 145 hästar i motorn.

Visst, det går inte att köra fortare än 210 km/h då den börjar wobbla satan i framändan. Kardan är en effekt-tjuv utan dess like och fotpinnarna/stöd tar i i tid och otid.
Framgaffeln är svampig original, bromsarna undermåliga för de typen av hoj. Bensintanken är minimal och den dricker som ett as.

MEN!; Det är en fantastiskt rolig hoj att köra!:)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bulldoggen är kanske den mest deprimerande upplevelse jag fått på mc.

Även jag slår ett slag för BMW R1200R. Du måste bara prova den. Det var precis tvärtom då jag aldrig blivit så positivt överraskad av en hoj.

Citerar "Lorden" på forumet som har en sån och dessutom verkar veta vad han pratar om. Tror det blir nästa hoj;

"tror du kommer att gilla boxern...själv föll jag som en fura för den. Den är en lite kluven personlighet, å ena sidan otroligt snäll och lättkörd och helt utan dumheter om du behandlar den snällt men sväng lite med piskan och den byter personlighet som Dr Jekyll och morrar, skakar, går som ett vilddjur. Toppfartsmässigt rör den såklart inga R-hojar, men den skäms fan inte för sig på krokiga vägar..."
Slut citat.

Lägg därtill att man sitter kanon och att körställningen är grymt lätt att anpassa. Man har bra packmöjligheter, låg förbrukning (tänker mest på räckvidd), slipper kedjeskitet som inte är fallet på en del av förslagen, billig försäkring och även en passagerare verkar sitta bra utan att vara dubbelvikt (generös benvinkel). Låg tyngdpunkt och en fjädring som förlåter det mesta. Den är helt enkelt skitrolig när det svänger! Annars är väl bakstötdämparen den man vill uppgradera om man gillar att gasa men jag tycker originalet räcker rätt långt.

Du kan ju inte gärna köpa en bulldog utan att ha gett 1200-an en chans. Varför heter den bulldog förresten? Ett lamm är ju "fearsome" vid en jämförelse. BMW-n har mer attityd än den ser ut till...om man vill, annars går det utmärkt att anamma gubbstämpeln också.

Mycket text....
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ovan nämnda Boxer äter Bulldoggar till frukost. Kolla med kennelklubben om du inte tror mig.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Asbra med massa härliga tips, tor som många andra att den kan vara för seg, gillar ju att åka fort, men kanske mera rakt fram istället för kurvigt...

Missade detta. K1300R/S då? Ingen twin men en lämpligare mc för den som gillar rakt fram och sträckkörning. ca 50 häst till på toppen går inte att prata bort, tror inte den är nämnvärt piggare i låg och mellanregister dock. Inte oäven att svänga med trots att den ser kollossal ut men lika rolig och karaktärsfull som R1200R är den inte. Jag slog den ur hågen då jag inte satt bra på den. Tycker inte den har karaktär och mångsidighet, men det handlar ju om personliga preferenser.

Tja, nu jämför jag BMW-BMW, bulldogen spelar ju inte i den ligan.....alls.
 

johber

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
BT1100, Husqvarna TE 450
Det är kul att köra ifrån sporthojar och diverse BMW:s med en Bulldog med 65 friska hästar.!!! :) Jag minns särskilt den gången då jag körde ikapp och ifrån två st BMW S1000 RR mellan Penningby och Furusund (kurviga vägar). Jag tror att dom rullade ihop i fosterställning senare den kvällen med tummen i munnen, snuttefilten över huvet,tröstade av sina sambos och gråtande somnat!!!:hihi

BMW är skitbra hojar men ganska mycket dyrare i inköp. Skulle också vilja ha en R1200 fast GS-modellen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om man vill ha en luftkyld V-twin med klassisk uppsyn i street-klassen, så kan det ju vara värt att även kolla på XR1200. Många här utesluter ju omedvetet HD i sin research, men faktum är att XR1200 ofta är rätt prisvärd, finns tom ofta osålda fjolårsmodeller till bra pris hos handlare. Cyklarna har ju nu dessutom funnits några år och finns nu även ofta som begagnade. XR1200:an har dessutom mer effekt och vridmoment än bulldogen och ofta högre andrahandsvärde.

Eftermarknaden är dessutom, som till alla Harleys, stor. Både vad gäller motoruppgraderingar som till resten av hojen. I Europa körs det omfattande klassracing på bana med dessa cyklar. Man kan googla YT på tex "xr1200 trophy" Bla veteranen Mike Edwards är aktiv i denna klass.
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Om man vill ha en luftkyld V-twin med klassisk uppsyn i street-klassen, så kan det ju vara värt att även kolla på XR1200. Många här utesluter ju omedvetet HD i sin research, men faktum är att XR1200 ofta är rätt prisvärd, finns tom ofta osålda fjolårsmodeller till bra pris hos handlare. Cyklarna har ju nu dessutom funnits några år och finns nu även ofta som begegnade. XR1200:an har dessutom mer effekt och vridmoment än bulldogen och ofta högre andrahandsvärde.

Eftermarknaden är dessutom, som till alla Harleys, stor. Både vad gäller motoruppgraderingar som till resten av hojen. I Europa körs det omfattande klassracing på bana med dessa cyklar. Man kan googla YT på tex "xr1200 trophy" Bla veteranen Mike Edwards är aktiv i denna klass.

Finns en beg XR1200 i närheten som jag var och "klämde" lite på för ett par veckor sedan, fin hoj. Som du skriver ett kul alternativ, säkert med en hel del müsiga egenheter.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om man vill ha en luftkyld V-twin med klassisk uppsyn i street-klassen, så kan det ju vara värt att även kolla på XR1200. Många här utesluter ju omedvetet HD i sin research, men faktum är att XR1200 ofta är rätt prisvärd, finns tom ofta osålda fjolårsmodeller till bra pris hos handlare. Cyklarna har ju nu dessutom funnits några år och finns nu även ofta som begagnade. XR1200:an har dessutom mer effekt och vridmoment än bulldogen och ofta högre andrahandsvärde.

Eftermarknaden är dessutom, som till alla Harleys, stor. Både vad gäller motoruppgraderingar som till resten av hojen. I Europa körs det omfattande klassracing på bana med dessa cyklar. Man kan googla YT på tex "xr1200 trophy" Bla veteranen Mike Edwards är aktiv i denna klass.

Jag blir så irriterad på att de är 50 kg för tunga.
Annars skulle det vara en riktigt trevlig hoj.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag blir så irriterad på att de är 50 kg för tunga.
Annars skulle det vara en riktigt trevlig hoj.

Ja det är synd att sportstermodellerna vart ca 25 kg tyngre när den gummiupphängda motorn kom -04. Utan motorns förstyvande bidrag fick ramen göras kraftigare/tyngre. Jag tycker dock man hade kunnat lösa det till priset av en minre viktökning. Men åas visste nog inte HD-ingenjörerna 2004 om att Buell skulle avvecklas, och att man skulle bygga en sportmodell baserad på sportsterramen.
Min sporrsterram (1993) var den sista ramen som Erik Buell ritade innan han slutade på HD, den väger 17 kg. Rätt lätt jämfört med dagens sportsterramar, och ändå håller den nu i en 2½ ggr så stark motor än den hade original.

Men på XR1200 bantar man åas av ca 10 kg på ett bräde, om man byter avgaseriet mot akra eller liknande.
Finns ju medlemmar här som har tittat upp sina XR1200 för bana och sportigare körning.
Det är ju rätt vackert ljud i en sportstermotor, så det känns lite tasigt att åka runt med det folkakvittrande originalsystemet, iaf om man är vuxen nog att hålla igen i bostadsområden.

Lite kul att höra de här unga förarna kommentera sina intryck av att tävla på HD jämfört med 600 radfyra :D
För dessa 65-kilos förare är ju hojen dessutom proportionellt sett mycket än för oss gubbar.

http://www.youtube.com/watch?v=dGLwary4LNY&feature=related
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har kört hoj i 25 år, MT'n är den första jag tog varje upptänklig ursäkt för att få grensla. Om man inte lider av mindervärdeskomplex och jämt måste hävda sig så är den outstanding. Men man måste "gilla läget", acceptera att den är en vibrerande heffaklump utan raceambitioner. Det bullrar, pyser och smäller i en härlig blandning :kär

edit: kan berätta att jag i somras lånade en K1300R av en god vän. Efter två timmars tokgasande var jag less. Visst, hur jevla snabb som helst men sen liksom?

I hear you. Missförstå mig rätt, MTn är hårig designmässigt och tilltalar hjärta och kulor, precis som en hoj ska. Den har karaktär, precis som min SP2, och då kan man överse med andra mindre ...tja praktiska egenskaper.

Håller med dig till 100% vad gäller K1300R. Hade förmånen att få testa ett antal modeller i somras och hade jätteförväntningar på just den modellen. Visst, ett jävla mos men det fanns något kliniskt över den som jag inte gillade. Den modell som helt otippat blev min favorit var R1200R -hur kul som helst på kurviga vägar. Boxern låter som en dammsugare med trasig påse men är mkt mkt snabbare än man tror. :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Bulldoggen är kanske den mest deprimerande upplevelse jag fått på mc.

Även jag slår ett slag för BMW R1200R. Du måste bara prova den. Det var precis tvärtom då jag aldrig blivit så positivt överraskad av en hoj.

Citerar "Lorden" på forumet som har en sån och dessutom verkar veta vad han pratar om. Tror det blir nästa hoj;

"tror du kommer att gilla boxern...själv föll jag som en fura för den. Den är en lite kluven personlighet, å ena sidan otroligt snäll och lättkörd och helt utan dumheter om du behandlar den snällt men sväng lite med piskan och den byter personlighet som Dr Jekyll och morrar, skakar, går som ett vilddjur. Toppfartsmässigt rör den såklart inga R-hojar, men den skäms fan inte för sig på krokiga vägar..."
Slut citat.

Lägg därtill att man sitter kanon och att körställningen är grymt lätt att anpassa. Man har bra packmöjligheter, låg förbrukning (tänker mest på räckvidd), slipper kedjeskitet som inte är fallet på en del av förslagen, billig försäkring och även en passagerare verkar sitta bra utan att vara dubbelvikt (generös benvinkel). Låg tyngdpunkt och en fjädring som förlåter det mesta. Den är helt enkelt skitrolig när det svänger! Annars är väl bakstötdämparen den man vill uppgradera om man gillar att gasa men jag tycker originalet räcker rätt långt.

Du kan ju inte gärna köpa en bulldog utan att ha gett 1200-an en chans. Varför heter den bulldog förresten? Ett lamm är ju "fearsome" vid en jämförelse. BMW-n har mer attityd än den ser ut till...om man vill, annars går det utmärkt att anamma gubbstämpeln också.

Mycket text....

Lorden vet definitivt vad han pratar om och R1200R var en riktig överraskning när jag provkörde en i somras. Snäll som en golden retriever, enormt välbalanserad och lättkörd men börjar man trycka på så byter den karaktär...vet inte var alla hästar kommer ifrån men undan går det...en riktig SF-sleeper :tummenupp:tummenupp
 

Mrtn

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Perstorp
Hoj
Harley Davidson XR1200x -10
Haft min bulldog i några månader nu. Kommer inte byta på ett bra tag. Är sååå nöjd med den.
Har man bara kört gamla 70-80 tals Hondor innan så känns den riktigt modern. Ungefär som för mig...
Är 187 lång och jag sitter kanon på den. Ingen ryggvärk fast jag har kört betydligt mer med den här än vad jag gjort med någon tidigare hoj.
Där var gjort en del på den när jag köpte.
BOS slipon, bänkkörd (+10HP), fatbarstyre och sänkt fram.
Tänker inte ändra nått på det förutom plocka bort AIS systemet i vinter.
Billig att äga är den med. Betalar 1900 hel/helår. 1000 mil serviceintervaller.
Kardandrift är inte fel heller.
Väcker en del uppmärksamhet med. Har bara fått positiva kommentarer om den förutom att det är en Yamaha av mina Honda åkande kompisar.
Finns ett eget forum för Bulldogåkare. http://www.bt1100.se/
 

P.E

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Hojlös
Jag köpte min Bulldog förra hösten efter att ha haft en FJR1300 (143hk) tre säsonger
och jag saknar inte effekt direkt i bullen pga vridet och att jag helst håller mig till mindre vägar.
Iofs är den moddad med Gpr-pipor,dynojet,öppet filter och TDM insug och ger c:a 80hk.
Jag har kört c:a 30hojar genom åren och bullens starka sidor är enligt mig utan inbördes ordning

1.Utseendet
2.Körställningen
3.Låga ägandekostnader
4.Ljudet
5.Ljudet
6.Ljudet osv.
 

LukBif

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Mora
Hoj
Honda 750
Ingen som nämt Buell? Jag själv är jäkligt sugen på någon av deras lite äldre modeller som inte är plast.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Om jag skull ranka min gamla väghojar för vardagsanvändning blir det så här

1.Yamaha BT 1100
2.Honda Transalp
3.BMW 650 Dakar
4Triumph sprint RS
5.Honda CBR 600 RR
6.Suzuki GSX1100 ES
7.Yamaha R1
8.Yamaha TTR

Bulldogen är djävligt lättkörd, bra på mindre asfaltsvägar samt upp till 130 km/h.
Accar bättre än man tror, i alla fall upp till 120 km/h. R1 bromsar som funkar helt ok för användnings området. Den låter kanske lite väl med ett par GPR slip on men det kanske är manligt?

Jag rekommenderar absolut en Bulldog. Jag kommer i alla fall behålla min!:)

Slutsatsen för mig är att en sporthoj ska användas som racehoj och är enbart asjobbigt för en gamling som har ont i ryggen på vanlig väg.
Hej! Ser att du skriver lite om Bulldog. Har själv en i tanken på att köpa. Har du några tips vad jag se upp med på den modellen? Är det något som är känsligt eller så? Den är helt original men vet inte vill inte lägga för mycket på ljuddämpare. Du kanske känner eller har något till salu till den? Skriv här så fort du hinner. Ska iväg idag och troligen handla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top