Yamaha cross som äter ventiler till frukost

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Jag har en Yamaha YZF250 som jag köpte med ventilras.
När jag satt ihop skiten gick den som en klocka, sen efter några körningar så började ventilerna knacka, nu tog jag av toppen och ventilerna är tillplattade av kolven.

Hoppar kamkedjan, eller vad händer?! Samma sak som hände för killen som hade den före mig.

Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Insugsventilerna verkar ta i först.

Edit:
Den hade varit hos en mek och fått nytt vevlager, sen körde han en liten stund så började den knacka och sen rasade den.
Jag satte ihop den, körde ungefär lika länge (kanske 30 min totalt), sen började den knacka.

Det låter som att det kan finnas ett samband där.

Edit 2: Kamkedjespännaren bytte jag samtidigt, men både den nya och den gamla fungerar som de ska, så jag tror inte det är den.

Last edited:

moddlaren

Guest
Har du kollat spelet mellan kolv o ventiler när dom är max öppna.. Det gör man alltid när man byter kolv och eller ventiler..

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Har du kollat spelet mellan kolv o ventiler när dom är max öppna.. Det gör man alltid när man byter kolv och eller ventiler..

Nej, men jag vet ju redan att kolven tar i, hehe.

Ska man va lite seriös så, nej inte mer än att snurra på veven när den var ihopsatt och det var inget problem förrän efter en tids körning som sagt (även från kallstart).
Precis samma problem som innan den lagades fast då var det original cylinder, kolv, topp med mera.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Låter omöjligt.. antingen kuggar kedjan över eller så släpper ventilknastret. Trist hursom

moddlaren

Guest
Kan oso vara att när vevstaken blir varm så glappar den på storändan.. Och vevlager kan vara lite glappa kolven kan vara någon 10/1 högre ventiler någon10/1 längre o tillslut möts kolv o ventiler o då stänger kolven dom för gott..

Topplocks packning kan vara allt mellan original till någon noname som håller ett helt annat mått samma med cylfots packning kan skilja flera 10/1 på en sådan

Det är nog bara att gå igenom o mäta toleranser från början till slut..

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Dåliga ventilfjädrar som orsakar ventilsläpp vid toppvarv? För högt varvstop?

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Låter omöjligt.. antingen kuggar kedjan över eller så släpper ventilknastret. Trist hursom

Ja, jag är lika konfunderad.

Kan oso vara att när vevstaken blir varm så glappar den på storändan.. Och vevlager kan vara lite glappa kolven kan vara någon 10/1 högre ventiler någon10/1 längre o tillslut möts kolv o ventiler o då stänger kolven dom för gott..

Topplocks packning kan vara allt mellan original till någon noname som håller ett helt annat mått samma med cylfots packning kan skilja flera 10/1 på en sådan

Det är nog bara att gå igenom o mäta toleranser från början till slut..

Grejen är ju att det går från att inte ta i, till att ta i. Det tog inte i när jag satte ihop den. Det var inte minsta missljud heller.

Dåliga ventilfjädrar som orsakar ventilsläpp vid toppvarv? För högt varvstop?

Fast när jag fixade den så bytte jag topp inklusive fjädrar, kammar och allt. Ändå dyker samma problem upp igen och den har inte pressats eller varvats särskilt högt.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Kollade du inställningarna för vev och kammar innan du rev den när den hade pajat, så att du såg om nånting hade rört på sig?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Som moddlaren skriver behövs ett tillräckligt spel mellan kolv och ventiler. Metaller utvidgar sig då de blir varma, vilket gör att t.ex. ventilskaften (på framförallt avgasventilen) blir längre. Om vevstaken och kolven blir varmare än cylindern "förlängs" även dom, från andra hållet, så att kolvtoppen vänder högre upp i cylindern.

Spelet kan mätas med hjälp av häftmassa/modellera eller liknande.

Kan ju hända att kolven är bytt, så att spelet inte är samma som original.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Kollade du inställningarna för vev och kammar innan du rev den när den hade pajat, så att du såg om nånting hade rört på sig?

Nej dumt nog gjorde jag inte det.

Som moddlaren skriver behövs ett tillräckligt spel mellan kolv och ventiler. Metaller utvidgar sig då de blir varma, vilket gör att t.ex. ventilskaften (på framförallt avgasventilen) blir längre. Om vevstaken och kolven blir varmare än cylindern "förlängs" även dom, från andra hållet, så att kolvtoppen vänder högre upp i cylindern.

Spelet kan mätas med hjälp av häftmassa/modellera eller liknande.

Kan ju hända att kolven är bytt, så att spelet inte är samma som original.

Ljudet fanns direkt vid kallstart, vad jag såg så var det bara insugsventiler som var något böjda och kolven var inte bytt första gången.

moddlaren

Guest
Glappa lager. Att lager lägena gått upp sig så hela lagren rör sig i blocken..

Men alla spel o toleranser finns i yamahas handbok mät allting inklusive packningar så alla tolleranser stämmer.. Kolla även om det sitter en trim kam i med högre lyft då krävs ibland att natchningarna i kolven tas ur mera för frigång.

Det kan till och med varavså enkelt att det är fel års modell på kolven kontra toppen.. Samma borr men det kan vara någon skillnad på ventilernas diameter o då får dom inte plats i kolvens natchningar..

Kan även vara jäkligt glappa styrningar som gör att ventilerna tar i koven..

Just sådant här slipper man med 2T motorer:fakta

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Glappa lager. Att lager lägena gått upp sig så hela lagren rör sig i blocken..

Men alla spel o toleranser finns i yamahas handbok mät allting inklusive packningar så alla tolleranser stämmer.. Kolla även om det sitter en trim kam i med högre lyft då krävs ibland att natchningarna i kolven tas ur mera för frigång.

Det kan till och med varavså enkelt att det är fel års modell på kolven kontra toppen.. Samma borr men det kan vara någon skillnad på ventilernas diameter o då får dom inte plats i kolvens natchningar..

Kan även vara jäkligt glappa styrningar som gör att ventilerna tar i koven..

Just sådant här slipper man med 2T motorer:fakta
Köper inte det riktigt.. motorn borde dödsrista och leva jävel om lagren är så slut..

moddlaren

Guest
Svar nej.. Motorn behöver inte alls rista o leva jävel för att lagren är glappa.. Har varit med om att svänghjul gått ned sig mot stator utan att det har märkts att vevlagre hae glappat snudd på 1mm.

Men som sagt bara att börja på A o fortsätta mäta saker tills du är igenom hela kedjan.. Förr eller senare hittar du vilken bit som har fel mått.. För tar ventilerna i o kam/vev står rätt då är det någonting som har fel mått på tjockleken/ längden:fakta

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Men som sagt bara att börja på A o fortsätta mäta saker tills du är igenom hela kedjan.. Förr eller senare hittar du vilken bit som har fel mått.. För tar ventilerna i o kam/vev står rätt då är det någonting som har fel mått på tjockleken/ längden:fakta

Ja, men min största fråga är hur det kan gå från att inte ta i, till att ta i. (oavsett temperatur på motor). Det blev alltså värre ju längre motorn var igång.

Motorn har gått klockrent, till att gradvis låta mer under en period (startat och provkört) tills ventilerna började ta i så det lät som en påse muttrar under en kort provtur, varpå jag snabbt stängde av den (räddade säkert från ventilsallad) ställde in den och nu har skruvat ner och tagit en titt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år