Yamaha Diversion 600 - hur tråkig är den egentligen?

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag börjar oroa mig för att försäkringspremien på min FZ750 kommer gå upp över smärtgränsen i år, eftersom försäkringen på RGV:n gick ned, men försäkringsbolaget höjde premierna överlag (då tar de antagligen ut premiehöjningen på hojarna i högre försäkringsklass).

Eftersom jag mest använder FZ:an som touringhoj blir lösningen att sälja den och köpa någon som är billigare att försäkra; kanske till och med gå ned i kubik och skaffa en lite modernare hoj.

Den som dök upp först i huvudet är Yamaha XJ600 Diversion. De går att hitta för rätt rimliga priser idag, och användningsområdet verkar vara perfekt. Jag pratar alltså om den nyare modellen, den från 90-talet. Kom den 92 kanske?

Nu frågar jag - ni som har/haft hojen i fråga, hur är den egentligen? Hur pass bekväm (sadel+vindskydd), soppaförbrukning, passageraregenskaper? Hur fungerar motorn? Ca 60 hk, hur är effektregistret? Vilket är motorvarvet vid 110? Hur mycket finns kvar att ge därifrån? Omkörningar med passagerare? Bekväm marschastighet? Har det varit något strul med den?

Så var den praktiska biten avklarad. Övrigt då. Går det att ha kul med den? Hur fungerar fjädringen på kurvig väg?
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Rent spontant, förslag på ett annat alternativ, Yamaha TRX850, klass 5 (utom hos TryggHansa/Holmia) 83 hk, kul hoj! 1996 gick jag från Kawasaki GPX750R (105 hk) till TRXn, och led inte så mycket av dom färre hästkrafterna.

/B
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Men med en TRX ryker ju idén med att ha flera olika hojar; en hoj för kul körning och en för touring. Jag gillar att ha många hojar :D

...men TRX:en är fin. Men den ryker som sagt pga sin sportighet. Var och tittade på en sådan med tjejen förut, hon tyckte passagerarplatsen såg livsfarlig ut :) Dessutom är de lite dyra...

...om jag bara skulle ha en hoj skulle nog TRX:en vara ett alternativ. Fast iofs, då kanske jag hellre skulle ha TDM:en, ännu mer allround...
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Jag har kört Diversion (-92:a) över en helg bara, men den är rätt tråkig. De 60 hästarna kändes betydligt klenare än t.ex. VX 800 med 61 hk.
Men för snälltouring i laglig fart med känslig passagerare kan nog Diversion vara rätt.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
tks skrev:
Men med en TRX ryker ju idén med att ha flera olika hojar; en hoj för kul körning och en för touring. Jag gillar att ha många hojar :D

...men TRX:en är fin. Men den ryker som sagt pga sin sportighet. Var och tittade på en sådan med tjejen förut, hon tyckte passagerarplatsen såg livsfarlig ut :) Dessutom är de lite dyra...

...om jag bara skulle ha en hoj skulle nog TRX:en vara ett alternativ. Fast iofs, då kanske jag hellre skulle ha TDM:en, ännu mer allround...

Touring och kul körning är väl synonymt... ? :D

Tyckte TRXn fungerade finfint både på tex kuliga krokvägar här hemma, på bana, och på kuliga krokvägar i tex alperna, i Skottland mm. (I skottland tom med skjuts.... :p ) Men... passagerarplatsen är en smula hög och dynan tunn... så det är väl inte den ultimata touringhojen.... Lycka till i ditt letande!

/B
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Det var min första tunga hoj. 18 år och en ny -92 diversion då var man kung. Skämt åsido, bra brukshoj, billig att äga, drar löjligt lite bränsle, verkar vara outslitbar, vi har haft 3 st diversion inom familjen sedan -92.
Det är ju ingen racer direkt, fungerar hyfsat på krokvägen, pressas den börjar fjädringen protestera men som vanligt är det den som sitter bakom styret som avgör farten, det går alltså att stressa riktiga sportmaskiner om så önskas.
 

Diversion

Guest
Vill bara tillägga att enligt min åsikt får hojen oförtjänt mycket skit. Visst det är ingen glamorös racer och man kanske tröttnar på den i takt med att erfarenheten växer.

Men den har mycket skön körställning, är billig i drift och ser inte alls så tokig ut. Vägegenskaperna är inte alls dåliga. Kort sagt det är ingen dålig hoj egentligen.
 
Last edited:
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top