Yamaha DT 125 10V LC 1983 lampa strålkastare?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det tråkiga svaret är väl att fixa fram ett kopplingschema så man vet hur hojen är kopplad eller i alla fall ska vara kopplad (kan ju vara modifierat elsystem av tidigare ägare) och multimeter för att mäta sig fram om hojen är rätt kopplad och var felet är.

Felet kan ju vara allt från generatorn till lampan, har nån tidigare ägare varit och kopplat vet man ju inte vad som är gjort, det kan ju vara vilja tossigheter som helst.

Nästa fråga är ju om en 40/45W överhuvudtaget orkar lysa så det syns i dagsljus med en ljusspole för en 20/25W lampa?

Vad jag skulle göra utan schema är att först kolla så du har jord till framlampan, sen skulle jag testat mäta AC i lampsockeln mellan hel och halvljusstiften och jord utan lampa om du alls har nån spänning fram till lampan, givetvis får du se till att omkopplaren är i rätt läge för respektive stift, mät i alla stift till jord för det kan ju vara fekopplat. Saknas spänning där skulle jag mäta om jag har spänning till ljusomkopplaren om man kan räkna ut vilken kabel som matar belysningen och backa mig bakåt mot generatorn så gott det går men det är här schemat underlättar mycket. Det borde väl vara AC till belysningen på den hojen?

Spekulerar friskt men likriktardioden är förmodligen till för att få likström för batteriladdning som väl används till blinkers och kanske parkeringsljus.

Fixa ett schema för det är nästa ett måste då det annars bara blir det bara en massa gissningar.
 

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha dt 125 lc -82, honda shadow 600 -96, MCB 49cc -50? Ich
Här har du rätt glödlampor och elchemat till yamaha dt 125 lc generation 1.

Och förresten så är det där rätt framlampa. Den heter P45T R2 45/40W 6V
 

Bifogat

  • 20220102_155020.jpg
    20220102_155020.jpg
    3.8 MB · Visningar: 13
  • 20220102_155026.jpg
    20220102_155026.jpg
    3.7 MB · Visningar: 12
  • 20220102_155157.jpg
    20220102_155157.jpg
    3.2 MB · Visningar: 12

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Hej igen,

Nu har vi fått tummen ur att fortsätta med hojen för att få den besiktad :)

Angående problematiken med lampan för strålkastaren:

När man startar motorn så får man ut spänning i kontakten för lampan hel/halvljus. Men endast strax över 4volt. Gasar man så kommer det upp till ca 5volt. Men 6volt lampan tänds ej. Ska tilläggas att kampan är på 40/45W.
Verkar som att lampan ej orkar med att drivas eller är det för låg spänning.

Ska man misstänka regulatorn, jordfel eller något annat?

Tacksam för svar ?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hej igen,

Nu har vi fått tummen ur att fortsätta med hojen för att få den besiktad :)

Angående problematiken med lampan för strålkastaren:

När man startar motorn så får man ut spänning i kontakten för lampan hel/halvljus. Men endast strax över 4volt. Gasar man så kommer det upp till ca 5volt. Men 6volt lampan tänds ej. Ska tilläggas att kampan är på 40/45W.
Verkar som att lampan ej orkar med att drivas eller är det för låg spänning.

Ska man misstänka regulatorn, jordfel eller något annat?

Tacksam för svar ?
Jaaaa du.
Dålig kontakt någonstans, nästanavbrott i någon ledare, dålig regulator, eller dålig spänning ut från generatorlindning.
Du måste nog mäta dig baklänges.
Har du bättre spänning i nästa skarv bakåt från lamphållaren?
Vad har du för spänning in resp ut från strömbrytare?
Vad har du för spänning direkt på regulatorn.
Prova att belasta kretsen med en lampa med ett par sladdsumpar på direkt på utgång från regulatorn så ser du ju om det är kräm nog där.
Man kan mäta t ex 6V på en sladd men när du lägger på en last faller spänningen.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag löste en del liknande elfel på min genom att dra lite extra jordkabel till chassit. Det finns ett gäng skruvar i ramen så testa dra kabel från en eller flera av dem till batteriets jordpol. Inte säkert det hjälper för dig men det är snabbt testat.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hej igen,

Nu har vi fått tummen ur att fortsätta med hojen för att få den besiktad :)

Angående problematiken med lampan för strålkastaren:

När man startar motorn så får man ut spänning i kontakten för lampan hel/halvljus. Men endast strax över 4volt. Gasar man så kommer det upp till ca 5volt. Men 6volt lampan tänds ej. Ska tilläggas att kampan är på 40/45W.
Verkar som att lampan ej orkar med att drivas eller är det för låg spänning.

Ska man misstänka regulatorn, jordfel eller något annat?

Tacksam för svar ?
Lampan borde lyst svagt där, låter som du inte har med dig minus. Mät ur kontakten mot en annan jordpunkt i chassi och se om det blir 6V.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top