Yamaha DT går bra utan luftburk inte med

zexydiva

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Yamaha DT
Har en Yamaha DT (-83 tror jag att det är) som har det konstiga fenomenet att gå dåligt när man har luftfiltret i. om jag tar bort locket och kör öppet så går den bra men svarar inte direkt på gas.

Om jag har locket på till luftburken så går den skitbra på tomgång och varvar ut väldigt bra... problemet uppstår när man kör, den blöddrar och har sig, känns som den misständer.

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Yamaha XT125X -05, Yamaha TZR125 -87
förmodligen felinställd förgasare.
Går den bättre utan luftfilter får den ju för lite luft/för mkt bensin när det sitter på

zexydiva

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Yamaha DT
förmodligen felinställd förgasare.
Går den bättre utan luftfilter får den ju för lite luft/för mkt bensin när det sitter på

Vad är troligast, felinställd förgasare eller något som behöver bytas i förgasaren? :va

Tänkte jag skulle besikta 125:an... får man besikta utan luftburk? den låter lite mer då men inte mycket

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vad är troligast, felinställd förgasare eller något som behöver bytas i förgasaren? :va

Tänkte jag skulle besikta 125:an... får man besikta utan luftburk? den låter lite mer då men inte mycket

kolla så de inte sitter nå o-ringar o likn vid flottören som är gammla o slitna.
har de vart såhär el kom de plötsligt? kollat så inte luftfiltret är helt igensatt?

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Börja med att gör rent filtret, sen kollar du förgasaren.

Ta av den och blås med tryckluft i alla hål. Det brukar lösa de flesta förgasarproblem. :)

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Min har samma problem men jag har bytt munstycke från 240 till 220 nu, Och nu går den bättre men fortfarande lite fel är det.
Men när jag gör snabba inbromsningar så dör den men om man gasar lite kan man få den att inte stanna men oftast stannar den, Och när jag har chocken igång så funkar den som den ska, jag har också flyttat upp nålen så den ska få mera bensin men måste ändå ha chocken på för att den ska gå någorlunda bra.

Samma fel här att jag borde bestycka lite bättre antar jag?
men jag vet inte när kolven är bytt men kan hända att den alldrig är bytt isåfall har den gått över 1500mil nu kan ju ha med det att göra också:va

zexydiva

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Yamaha DT
Tack för svaren....

Plockade bort förgasaren och blåste rent den, satte tillbaka och testade.... forsade soppa ur ena slangen som jag tror är någon luftning till förgasaren. fick igång åbäket och det slutade rinna ur slangen..... Och efter en provtur så fungerar den bättre än någonsin, svarar betydligt bättre på gas och blöddrar inte. :yoparty
Nu får jag hoppas på att det inte var en tillfällighet :gnissla

Tack för hjälpen :tummenupp

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Får väl också göra det någon dag på min och se men byter väl kolv och sånt snart också tror jag:)

Men jag fick ett annat problem nu ikväll

före jag kom hem så bromsa jag in från ca 80 två gånger, Andra gången så blev hela skivan helt jävla röd + att det sprätta gnistor från den och kom ett rökmoln + luktade riktigt skit, och hela skivan blev vind men den retade upp sig en aning efter den svalnat lite ska kolla imorgon hur det ser ut.

Kan kanske va att klossarna är dåliga men jag har inte kollat upp det ska göra det imorgon men någon som råkat ut för samma problem? dom tar ju inte bra när man bromsar första metrara tar den någorlunda men sen blir den bara sämre och sämre.

Annars har någon annan bytt ut till större skivor och andra bromsok fram på Dt125? om någon har erfarenet till det

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...