Yamaha DT125 R -> SM däck -> Avgasrör -> Hjälp

Fredde_s

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha DT 125R
Hejsan allihopa,

jag har skummat igenom forumet en bra stund nu och har inte funnit någon information om de problem jag stött ihop med. Jag undrar om det är någon som vet ifall det ens är möjligt att för det första;

Få på ett par schyssta SM Däck på en Yamaha DT 125 R

för det andra;

Köpa ett avgassystem som inte ger mer effekt än lagligt, men har "looken" och det underbara ljudet.

tacksam för svar, :)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Är det SM-däck du ska ha eller SM-hjul?
jag vill vara på den säkra sidan

att hitta ett trimrör med laglig effekt kan nog vara svårt
alternativet är att köpa ett trimrör (gianelli, DEP eller annat snyggt) och strypa

Edit:
om det bara är däck så finns det väl dimensioner som borde gå på orginalfälrgarna här:
http://www.dapra.se/motarddack.html
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Är det SM-däck du ska ha eller SM-hjul?
jag vill vara på den säkra sidan

att hitta ett trimrör med laglig effekt kan nog vara svårt
alternativet är att köpa ett trimrör (gianelli, DEP eller annat snyggt) och strypa

Edit:
om det bara är däck så finns det väl dimensioner som borde gå på orginalfälrgarna här:
http://www.dapra.se/motarddack.html

Varför vill du ha ett lagligt rör?

Du behöver inte köra fullfart hela tiden, sen tror jag ett effektrör går sämre än ett orginal rör om det är strypt. Men ifs så vet jag inte om man får ut så mycket effekt ur ett effektrör, kanske lite bättre accelaration.

Angående SM-hjul så är det bara att gå in på ebay (.de .com .co.uk) och söka på supermoto så kommer det ganska mycket att välja på. Fast problemet är att hitta rätta distanser osv.

Lycka till :)
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Om man har tur så kan man hitta dem som säljer distanser till fälgarna så dem passar din yamaha. Jag hade den turen att det följde med distanser till min qvarna när jag köpte motard fälgar. Som sagt man kan ta det lungt även fast man har effekt rör, det är svårt men det går:)
 

Fredde_s

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha DT 125R
Tack för all info det underlättade ang. sm däck (och fälg btw).

Anledningen till att jag vill ha ett rör som inte ger mer effekt än vanligt är för att jag vill kunna bli stoppad av en polis utan någon som helst chans att "torska" på något. Får inte trimma för mina päron heller, och vill ha mitt kort kvar :p

Går hojen sämre med ett pluggat effektrör än med ett orginalrör?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Tack för all info det underlättade ang. sm däck (och fälg btw).

Anledningen till att jag vill ha ett rör som inte ger mer effekt än vanligt är för att jag vill kunna bli stoppad av en polis utan någon som helst chans att "torska" på något. Får inte trimma för mina päron heller, och vill ha mitt kort kvar :p

Går hojen sämre med ett pluggat effektrör än med ett orginalrör?

Jag kan tänka mej att om du stryper till samma maxeffekt så har nog orginal röret lite bättre kurva, men DEP är ju mycket snyggare så det är okej ;)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Tack för all info det underlättade ang. sm däck (och fälg btw).

Anledningen till att jag vill ha ett rör som inte ger mer effekt än vanligt är för att jag vill kunna bli stoppad av en polis utan någon som helst chans att "torska" på något. Får inte trimma för mina päron heller, och vill ha mitt kort kvar :p

Går hojen sämre med ett pluggat effektrör än med ett orginalrör?

Blir den inte olaglig även fast effektröret har en strypning?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2946501 Blir den inte olaglig även fast effektröret har en strypning?
Möjligt om ljudet överstiger ljudnivågränsen. Men varför skulle den bli olaglig med det röret annars?

11kw och max 125cc som gäller. Och är effektröret strypt till 11kw (eller vad som står i regbeviset) så spelar det ju ingen roll.
 

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Tack för all info det underlättade ang. sm däck (och fälg btw).

Anledningen till att jag vill ha ett rör som inte ger mer effekt än vanligt är för att jag vill kunna bli stoppad av en polis utan någon som helst chans att "torska" på något. Får inte trimma för mina päron heller, och vill ha mitt kort kvar :p

Går hojen sämre med ett pluggat effektrör än med ett orginalrör?

Grejjen du bör komma ihåg är att ingen motor är byggd för att vara strypt...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Grejjen du bör komma ihåg är att ingen motor är byggd för att vara strypt...

Men DT som har en snäll motor som går bra även om den är strypt ;)
har dock en liten effektsvacka strax efter 7000 rpm tror jag
när den är strypt alltså

Hur som helst så har en DT inga som helst problem med att gå strypt
 
Last edited:

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Men DT som har en snäll motor som går bra även om den är strypt ;)
har dock en liten effektsvacka strax efter 7000 rpm tror jag
när den är strypt alltså

Hur som helst så har en DT inga som helst problem med att gå strypt

Men det sa jag väl alldrig heller? Är ju ingen expert men ja tycker inte att någon motor borde "tycka om" att vara strypt..
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Men det sa jag väl alldrig heller? Är ju ingen expert men ja tycker inte att någon motor borde "tycka om" att vara strypt..

nä men jag tänkte påpeka att den inte går skit när den är strypt :)
bara för att vara tydlig
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
som vi har sagt förr, risken att bli tagen för "trimmning" eller att köra med fulleffekt på en 125:a är otroligt liten...

sen vet jag oxo att föräldrar är ett problem.. men när jag öppnade min YPVS (mycket mycket mer varv) så undrade dom varför den lät mycket mer, då sa jag bara att det var nog ljudämparen som var på väg att paja..

sen så brukar dom flesta försäkringsbolag vilja försäkra den på den avstrypta effekten. alltså så känar man ingenting på att köra strypt. enligt mig :)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Möjligt om ljudet överstiger ljudnivågränsen. Men varför skulle den bli olaglig med det röret annars?

11kw och max 125cc som gäller. Och är effektröret strypt till 11kw (eller vad som står i regbeviset) så spelar det ju ingen roll.

Om det kanske är helfordonsgodkänd eller vad det heter
 

Fredde_s

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha DT 125R
Mycket nyttig information, har bara en fråga till "henrik414", när du köpte din dep pipe, kom den pluggad, eller är det enbart ett trimrör?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top