Jag skulle nog säga att 28-30 mm är lagom, men det beror lite på vilken motorkaraktär man är ute efter också. Stora förgasare är ju kalas för höga varvtal men inte lika bra för låga varvtal. Ska man bygga en motor med lite "bottom grunt" i sig snarare än "allt på 10+K rpm", så gör man bäst i att vara lite restriktiv med förgasarstorleken.
Angående insuget så undrar jag om du inte blandar ihop dem med överströmmarna? Det är viktigt att överströmmarna öppnar och stänger samtidigt. Dock, så kan vissa cylindrar ha en bakre boostport (som RD/DT och en hel massa andra hojar, vilket bokstavligt talat bara är en extra överströmningskanal) som öppnar lite tidigare eller lite senare än överströmmarna på sidorna av cylindern.
Insuget, (dvs rakt framför reedsen) eller närmare bestämt de två smala portarna på var sida om det stora, avlånga hålet i mitten, är inte några speciellt känsliga områden vad gäller felmarginaler. Här är det mest bara arean och vinklar som spelar roll snarare än porttider. DT'ns insug är öppet HELA TIDEN och det som styr insugsdurationen är reedventilerna, alltså trycket och vakuumet i vevhuset får ventilerna att öppnas/stängas.
Att byta reedventiler till hårdare exempelvis, kan med andra ord påverka insugsdurationen (men det påverkar också annat, för "slappa" ventiler klarar exempelvis inte höga varv speciellt bra).
Hur som helst, de två sidoportarna är praktiskt taget en del av den stora, väldigt höga porten i mitten av insuget, (hela skiten kallas "insuget alltså) det är bara det att insuget är bryggat på två ställen vilket delar upp porten i 3 olika hål.
Man kan se det som ett bryggat utblås, utblåset är då delat i 2 eller ibland 3 olika portar (finns säkert extrema cylindrar med ännu fler uppdelningar) med varierande storlek, men alla har med utblåset att göra även om de är separerade från varandra.