Yamaha FZ 750, går bara på 3 cylindrar.

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Min nyinköpta FZ 750 1985 började idag lukta bensin och gå sämre.
Efter däckbyte känns det som att den går på endast 3 cylindrar. Den går på tomgång ett tag men sen dör den.
Jag tänkte riva lite i det till helgen men vill gärna veta lite mer innan jag börjar.
Kan det vara så enkelt som en glappande tändkabel eller måste jag förbereda mig på stormek?
Hojen köptes och kördes hem för ca 14 dagar sedan och gick då jättebra,
även så i morse, och när den hämtades på verkstaden efter däckbyte,
men då kördes den bara över gatan innan den fick stå en liten stund igen.
Allt detta kördes av en kompis och när jag kom och skulle köra lite
så gasade jag lite illa idet jag startade och då började den lukta bensin och den fortsatte gå dåligt,
inget riktigt svar vid gaspådrag.
Min kompis körde hem den till sig men den gick inget bättre då.

Är det någon som förstår något av detta eller har jag flummat för mycket?
//Ivar
 

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Instämmer med föregående. Om du inte får ordning på problement glöm då inte att du kan ringa förre ägaren och fråga om han känner igen problement.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Innan du tar isär förgasarna kan du ju kolla att det inte beror på utebliven gnista på den cylinder som inte tänder.
Det kan ju bero på något så enkelt som att tändstiftet är igensatt eller dålig tändhatt/tändkabel och bensinlukten kommer från den oförbrända gasblandning som går igenom den cylindern som inte tänder.
Har du gnista får du väl fortsätta med förgasarna sen.
Så skulle jag gjort.
Kolla gnistan tar typ 14 sekunder, ta isär förgasarna x antal timmar.
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Innan du tar isär förgasarna kan du ju kolla att det inte beror på utebliven gnista på den cylinder som inte tänder.
Det kan ju bero på något så enkelt som att tändstiftet är igensatt eller dålig tändhatt/tändkabel och bensinlukten kommer från den oförbrända gasblandning som går igenom den cylindern som inte tänder.
Har du gnista får du väl fortsätta med förgasarna sen.
Så skulle jag gjort.
Kolla gnistan tar typ 14 sekunder, ta isär förgasarna x antal timmar.


Det är rådet jag har fått av andra oxå och det jag kommer börja med.
Behöver jag demontera tanken för att komma åt stift och kablar eller räcker det med kåporna?
Jag har inte hojen på hemadress och det är bra att veta innan jag åker ut till polarn.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Det är rådet jag har fått av andra oxå och det jag kommer börja med.
Behöver jag demontera tanken för att komma åt stift och kablar eller räcker det med kåporna?
Jag har inte hojen på hemadress och det är bra att veta innan jag åker ut till polarn.

Räkna med att lyfta tanken för att se vad du gör när du ska ta ur 2 ans och 3 ans tändstift även om det med lite trix ofta går att komma åt dem ändå.
Risken är när du sätter tillbaka dem, om du inte riktigt ser vad du gör, att du dra ner smuts i förbränningsrummet eller sätter i stiftet snett och skadar gängningen i toppen.
När du ändå lyfter tanken kanske du ska räkna med att byta bensinslangarna, de är ju om tidigare inte bytta över 20 år gamla och säkert ganska torra. Köpes som metervara på ex vis mekonomen eller ngt sånt ställe, ingen stor kostnad.

Bara lite allmäna synpunkter, mer specifik kunskap hittar du säkert här

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136931

Lycka till
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Innan du börjar riva nåt så töm förgasarna på bensin och klla om du får ut nåt vatten... Kan vara det och det är relativt lätt avhjälpt och det tar inte så mycket tid att kolla heller. Surt att riva allt om det visar sig sen att det inte behövs :)
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Innan du börjar riva nåt så töm förgasarna på bensin och klla om du får ut nåt vatten... Kan vara det och det är relativt lätt avhjälpt och det tar inte så mycket tid att kolla heller. Surt att riva allt om det visar sig sen att det inte behövs :)


Igår blev det inhandlat filter och olja, o-ringar till det och
luftfilter, samt nya tändkablar från B-tema för test av dessa.
Om det visar sig vara så enkelt så blir det nya stift också.

Man måste väl plocka bort tanken för att tömma förgasarna på soppa
eller kan man komma åt dom ändå?
Fler tips som inte innebär att plocka ner förgasarna emottages tacksamt.
Förgasarna väntar jag med till allt annat är testat.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Ibland blir det mycket mekande med kringutrustning innan man kommer till pudelns kärna. Jag hade gått på förgasarna direkt. Fast det positiva med kringmekandet är att man både lär sig mer om hojen och man får en tur till tillbehörsaffärer och liknande. :)

Ett litet tips på vägen: Du har säkert en dräneringsskruv på varje förgasare, sitter på undersidan av flottörhuset. Öppna en i taget, så ser du om det finns bensin i varje förgasare och dessutom kan det, om du har tur, följa med något skräp ut.



Kort fråga bara: Varför kör du med så stort typsnitt?
 
Last edited:

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Ibland blir det mycket mekande med kringutrustning innan man kommer till pudelns kärna. Jag hade gått på förgasarna direkt. Fast det positiva med kringmekandet är att man både lär sig mer om hojen och man får en tur till tillbehörsaffärer och liknande. :)

Ett litet tips på vägen: Du har säkert en dräneringsskruv på varje förgasare, sitter på undersidan av flottörhuset. Öppna en i taget, så ser du om det finns bensin i varje förgasare och dessutom kan det, om du har tur, följa med något skräp ut.



Kort fråga bara: Varför kör du med så stort typsnitt?


Det stora typsnittet kanske blev lite skrikigt,
det är bara för att det skall vara lättare att se vad jag har skrivit när jag (och kanske några andra) följer tråden,
jag provar med ett snäpp mindre och blir lite mer anonym :)
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Problem solved

Igår löste det sig, nu spinner motorn som en nöjd katt.
Det visade sig vara tändstiften som behövde bytas, vilket ju ingår i den
storservice jag nu har påbörjat :)
Dessutom var en av kablarna dåligt iskruvad i tändhatten.
Jä..a pilligt jobb och jag fattar inte varför man skall ta bort tanken för
att byta tändstift, luftburken sitter ju lika mycket ivägen.
Någon som har en bra förklaring på detta eller ett bra tips till verktyg
inför nästa stiftbyte?
Tack för all övrig hjälp, jag är glad att det inte var gasarna,
jag slipper hälst pilla på dom :)
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top