Yamaha FZ-tråden

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Hej på er!

Har också köpt en FZ6-S 2004 nu, grymt nöjd hittills... Sitter LeoVince slip-on på och magkåpa. Någon som kan rekommendera nått mer man ska göra för att hotta upp den lite?? :)

Nån som bytt styre? Skulle vilja ha som FZ1... Tips på bra ställen att köpa?

Nån som 1000mila servat sin i Stockholm/Uppsala området som kan tipsa om bra verkstad? Har ingen garanti kvar så auktoriserad spelar ingen roll.

Ha det bra
Anders

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
okej dum fråga kanske för det verkar inte som att någon ställt den förut.
Vilken bensin kör ni på som har äldre Fz 750? Jag har en från -86 och farsan frågade om den behövde köras på 98 oktan och jag blev osäker. Han bil till exempel går knappt alls om man tankar 95 i den.
I boken som kom med hojen står det "regular bensin" men vem vet vad det var i nådens år 1986? :p

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Ryckig gång...

Min FZ1 har nu rullat 1100 mil och när den gått ca 400mil monterades PCIII, K&N filter, Yoshi slip-on, 16t framdrev och öppnad luftburk. Jag har sen dess bänkat den 2ggr med siffror jag e nöjd med.

För tre veckor sen började dock hojen gå ojämt vid jämn gas. Märks bäst vid 3-4000rpm men även högre i varvtalsregistret. Slår man på fullt svarar den som den skall, kraftfullt med fladdrande styre!! :yoparty

Spenderade förra veckan i Finland på SMC-kursen på Kemora-banan och det var "intressant" när hojen rycker vid fullt nedlägg. Lastväxlingarna gör att tyngden hamnar på framdäcket och små släpp kommer.

Har nån annan känt av liknande symptom?? Jag har nu sökt på nätet och hittat följnade tråd på USA forumet där symtomen överensstämmer med mina.. http://www.yamahafz1oa.com/forum/showthread.php?t=90703

TPSén tror jag på... Yamaha återkallade ju MÅNGA modeller för byte av TPS för nåt år sen och tydligen är det samma TPS-modell på FZ1.

Jag har hojen på verkstad idag och de skall provköra. Känns bara som de kommer skylla allt på PCIII osv!! Men den har gått bra i 600 mil med de mods jag har så nåt har hänt nu..

Jag har oxå kollat på nya stift, NGK CR9EIX, och de vill ha ca 250-300:-/st i Sverige...:huvet
Så nu funderar jag på att beställa från USA, 4 stift med frakt ca 450-500:-. Undrar hur krångligt det e att komma åt stiften??

Oj vad mkt text det blev...:va

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
okej dum fråga kanske för det verkar inte som att någon ställt den förut.
Vilken bensin kör ni på som har äldre Fz 750? Jag har en från -86 och farsan frågade om den behövde köras på 98 oktan och jag blev osäker. Han bil till exempel går knappt alls om man tankar 95 i den.
I boken som kom med hojen står det "regular bensin" men vem vet vad det var i nådens år 1986? :p

Hej! Min andra cykel jag har är en fzr 1000 årgång 89 den går bättre på 98 än 95 oktan.

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Ah jag tänkte lite så att 98 borde vara bättre. Hojen är ju trots allt rätt högvarvig. Den bör ju inte gå sämre på det iaf?

Nä sämre borde den inte gå. Prova en tank 98 oktan. Det är ingen jätte skillnad mellan 95 och 98 oktan på min cykel men tycker den går bättre på 98 så jag körde den på det.

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Ryckighet...

Hade hojen inne på verksta´n och de provkörde. Enligt dem så är det det öppna systemet som skapar för lite mottryck och ger denna symtom på lägre varv. Satte i insatsen igår men ingen skillnad....

Om jag återmonterar allt till orginal och ryckningarna kvarstår kan Yamaha "titta" på det. Och hur kul är det att dra EXUP-wire tillbaka??

Nu till det intressanta.... Det är nästan bara på 4:ans växel det känns. :confused:

Nä det blir nog upp i Dynojetbänk igen.....

epsi

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
2009, Yamaha FZ6-N S2
Hade hojen inne på verksta´n och de provkörde. Enligt dem så är det det öppna systemet som skapar för lite mottryck och ger denna symtom på lägre varv. Satte i insatsen igår men ingen skillnad....

Om jag återmonterar allt till orginal och ryckningarna kvarstår kan Yamaha "titta" på det. Och hur kul är det att dra EXUP-wire tillbaka??

Nu till det intressanta.... Det är nästan bara på 4:ans växel det känns. :confused:

Nä det blir nog upp i Dynojetbänk igen.....

Tråkigt problem va? Vad är EXUP? Det finns bara på FZ1:an?

Hej!

Har läst lite längre tillbaka i tråden om att folk köpt avgasrör från staterna, är det billigare? Någon som tagit hem till FZ6:an?

Jag har fått hem lite godis till min idag, skylthållare, blinkers och vitt bakljusglas. Fan vad roligt det är!

Last edited:

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Skall lämna in hojen på 1000 mila service, någon som vet exakt vad som görs då:vaOlja och filter byts, samt ett antal "kontrollpunkter" från Yamaha, samt om man har något som behövs åtgärdas på garantin. På min hoj skall de kolla yttertempmätaren som visar lite för mkt.

Servicen kostar 2800 kr inte direkt billigt, men man behöver ju den för garantins skull...

Hej.Har precis köpt en Fz1s:a. den skall det göras service på nu och papperen jag fick med vid köpet sa att 1000 mila servicen skulle hålla olja,olje filter och luftfilter. Hälsningar Mälan

Barry

yamaha
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
FZ1-N -07 (såld)
FZ1-N till salu

Om någon är sugen på en fin FZ1-N
Så har jag en till salu!

2200 mil mycket utrustning, bra däck!

PM:a vid intresse.

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ser det här normalt ut ? [YOUTUBE-ID]TWuco_3e9ms[/YOUTUBE-ID]
Jag drog upp den i 180, men kände inte direkt något konstigt.

Mr Kagsor

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Hoj
-09 FZ 1, naken
Har varit i Norge några gånger och kört men inte hört talas om denna vägen. Var ligger den och hur är den att köra?

Hell är en ort i Norge nära Trondheim. Jag har inte åkt vägen själv, men läst recensioner om den, bla i en engelsk mc tidning. Så vi kan väl säga från Trondheim och norrut.... Men "Hell" låter ju tuffare....

:yoparty

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...