Ta det lugnt. Ja, jag e lite paranoid. Dock har jag varit med om en olycka där Bilsport-mc har skött det exemplariskt. Vad jag hängde upp mig på, om du läser försäkringstråden igen, är den luddiga formuleringen.
Dessutom behöver de inte bevisa att du har kört för fort. i ett försäkringsärende , om f-bolaget anser att du har handlat fel så ligger bevisbördan på DIG.
Jag är också paranoid för att jag har sett vilket helvete min polare har med IF efter sin vurpa i somras. Att avråda kanske var lite för mycket, eftersom jag inte vet något om Svedea.
Jo det är möjligt men jag har svårt o tro att det är vanligt att försäkringsbolaget anser att kunden handlat fel och därmed får bevisa sin oskuld, måste vara vid väldigt misstänksamma fall där det smällt otroligt hårt på gata med låg hastighetsbegränsning eller liknande.
Med tanke på det du sa om din kompis: IF gör ju grymt mycket reklam här i Göteborg om hur jävla smidigt det är att få hjälp när något händer. I reklamen frågar dom kunder som haft problem hur dom anser att IF hanterat ärendet. Kunderna är ju givetvis jättenöjda och säger saker som "det var bara att lyfta på luren o förklara saken, IF hjälpte mig direkt."
Svedea är ju startat av bilsport-mc folk samt att ett riktigt stort tyskt f-bolag ligger bakom rent finansiellt så jag tror nog allt att det inte kommer vara allt för stora problem med dom OM jag får problem med min hoj vilket jag aldrig haft hittills.
Luddiga formuleringar kanske det var på vissa punkter men som jag påpekade tidigare så har bilsport-mc ( i min mening ) minst lika luddigt skrivna paragrafer.
Framförallt: A) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.
Inför tävling betyder ju i princip att om du drar till tyskland o kör så kan din försäkring utebli eftersom du inte följde hastighetsrekommendationen på sträckorna med fri fart.
Hastighetskörning under tävlingsliknande former kan ju oxå betyda att om du dessutom tar med dig två kompisar så kan dom tycka att ni tävlade.
Jag anser personligen att försäkringsbolagen har skrivit det så här med flit för att ha något att luta sig emot ifall ett solklart fall av vårdslöshet dyker upp, vissa ska inte ha körkort och det vet säkert du oxå.
Om vi dessutom går in på C igen:
Vi har rätt att göra nedsättning av ersättningen vid skada om du inte har uppfyllt aktsamhetskraven eller följt andra tillämpliga regler, lagar och föreskrifter.
Så räcker det att 1. Du klotar hojjen. 2. dom får veta att du är javaguru och går in o läser här att du wheelat o grejjer så har dom rätt att nedsätta med 25-100% då det, om det du sagt stämmer, blir så att du måste bevisa att du inte gjort det.
Jag kanske röt lite hårt i mitt första inlägg men så här är det i försäkringsvärlden Sköter man sig bara o inte tar några onödiga risker så ska du nog se att dom flesta f-bolagen är rätt okej.
Last edited: