Yamaha FZ-tråden

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Ta det lugnt. Ja, jag e lite paranoid. Dock har jag varit med om en olycka där Bilsport-mc har skött det exemplariskt. Vad jag hängde upp mig på, om du läser försäkringstråden igen, är den luddiga formuleringen.

Dessutom behöver de inte bevisa att du har kört för fort. i ett försäkringsärende , om f-bolaget anser att du har handlat fel så ligger bevisbördan på DIG.

Jag är också paranoid för att jag har sett vilket helvete min polare har med IF efter sin vurpa i somras. Att avråda kanske var lite för mycket, eftersom jag inte vet något om Svedea.

Jo det är möjligt men jag har svårt o tro att det är vanligt att försäkringsbolaget anser att kunden handlat fel och därmed får bevisa sin oskuld, måste vara vid väldigt misstänksamma fall där det smällt otroligt hårt på gata med låg hastighetsbegränsning eller liknande.

Med tanke på det du sa om din kompis: IF gör ju grymt mycket reklam här i Göteborg om hur jävla smidigt det är att få hjälp när något händer. I reklamen frågar dom kunder som haft problem hur dom anser att IF hanterat ärendet. Kunderna är ju givetvis jättenöjda och säger saker som "det var bara att lyfta på luren o förklara saken, IF hjälpte mig direkt."

Svedea är ju startat av bilsport-mc folk samt att ett riktigt stort tyskt f-bolag ligger bakom rent finansiellt så jag tror nog allt att det inte kommer vara allt för stora problem med dom OM jag får problem med min hoj vilket jag aldrig haft hittills.

Luddiga formuleringar kanske det var på vissa punkter men som jag påpekade tidigare så har bilsport-mc ( i min mening ) minst lika luddigt skrivna paragrafer.

Framförallt: A) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

Inför tävling betyder ju i princip att om du drar till tyskland o kör så kan din försäkring utebli eftersom du inte följde hastighetsrekommendationen på sträckorna med fri fart.
Hastighetskörning under tävlingsliknande former kan ju oxå betyda att om du dessutom tar med dig två kompisar så kan dom tycka att ni tävlade.

Jag anser personligen att försäkringsbolagen har skrivit det så här med flit för att ha något att luta sig emot ifall ett solklart fall av vårdslöshet dyker upp, vissa ska inte ha körkort och det vet säkert du oxå.

Om vi dessutom går in på C igen:

Vi har rätt att göra nedsättning av ersättningen vid skada om du inte har uppfyllt aktsamhetskraven eller följt andra tillämpliga regler, lagar och föreskrifter.

Så räcker det att 1. Du klotar hojjen. 2. dom får veta att du är javaguru och går in o läser här att du wheelat o grejjer så har dom rätt att nedsätta med 25-100% då det, om det du sagt stämmer, blir så att du måste bevisa att du inte gjort det.

Jag kanske röt lite hårt i mitt första inlägg men så här är det i försäkringsvärlden :) Sköter man sig bara o inte tar några onödiga risker så ska du nog se att dom flesta f-bolagen är rätt okej.

Last edited:

uddevallaren

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Yamaha FZ6 S2
Kan också bara prata gott om Bilsport och Mc.
Råkade ut för en älg olycka med min bil som var försäkrad hos dom.
Allt fungerade kanon med bilsport och mc.

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Kan också bara prata gott om Bilsport och Mc.
Råkade ut för en älg olycka med min bil som var försäkrad hos dom.
Allt fungerade kanon med bilsport och mc.

Vad bra :) Jag säger inte att man inte ska lita på bilsport-mc utan snarare att man inte ska rata försäkringsbolag bara för att dom garderat sig lite i deras villkor, alla f-bolag gör det. Inga konstigheter.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag kanske röt lite hårt i mitt första inlägg men

det händer oss alla ;)

Visst, f-bolagen kanske har dessa formuleringar att falla tillbaka på i fall av solklar idioti, som de neandertalarna som tokvarvar sina hojar tills det smäller.

Dock eftersom någon i min omgivning är påverkad av If's (i min och andras opinion) felaktiga hantering av olyckan, så blir jag paranoid, och läser villkoren (nuförtiden) och försöker se var det finns fällor.

Bilsports villkor är inte lika löst formulerade tycker jag, med lite juridisk bakgrund kan du förstå och tolka det, men som du säger, de har också lite reservationer.

som en liten parantes, när jag krashade 2009, så kom snuten till akuten och frågade "Du, handen på hjärtat nu, hur fort körde du?"
Haha, vilken jävla fråga !! Handen på hjärtat .. Ville bara säga några välvalda ord där om hans mamma, men nöjde mig med "handen på hjärtat, jag vet inte" men det var en 70-väg, så jag antar att jag körde i 70

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Jag kollade faktiskt med Svedea i förra veckan också, de vill ha 6600:- helförsäkring/år med SMC-rabatt. Jämför jag det med Bilsport & MC som tar 8300:- så känns ett byte ganska lockande. Särskilt som jag blivit bestulen på slip-on två gånger redan och utnyttjat försäkringen hos bilsport-mc (förhöjd självrisk) så finns det kanske anledning att byta. För mina 6600:- får enbart maka/sambo/reg.partner köra hojen utöver mig själv då...

Om du bor i Göteborg och får helförsäkring för 4077:-, hur gammal är du då om man får fråga? Själv är jag 27 och bor i mindre stad. :rolleyes:

Tänkte bara upplysa folk om ett försäkringsbolag jag noterat i en annan tråd:

http://www.svedea.se

I dagsläget har jag Bilsport MC och betalar runt 4800 för halvförsäkring. Helförsäkring ligger på 12500 ungefär.

Jag ringde svedea o kollade:

Yamaha FZ1-S 2007 års modell.

4077:- för HELförsäkring inkl SMC rabatt och då får alla i familjen köra MC'n.

Mvh

chrissme333

Ducce så klart
Gick med
23 May 2010
Hoj
07,Ducati 1098 & FZ1-N(såld) cbr 1000rr.
Det beror på, mitt Yoshi TRC är amerikanskt. De har dock nån japansk division som tillverkar helsystem.

Det jag skulle vilja göra efter de självklara grejerna (slip-on, skylthållare) är att byta fotpinnar, till något som går att flytta bak och upp lite. E det bara jag som upplever FZ1:ans fotpinnar som lite för långt fram ?

Hallå, Jag har ett par rizoma rear set till salu. Själv så tycker jag dem var mycket bättre än original. Fullt schysterbara, mer distinkt i växlingen och bättre grepp på fotpinnarna.
Är du intresserad så hör av dig till chrissme333@gmail.com

mvh christian

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Halloj!

Hade snöat in på Superduke & Speed Triple 1050, men upptäckte Fz1 (N)
Finns det några barnsjukdomar, fällor & fel på dessa?
Vad är skillnaden på motorn mot R1? mappning, eller även kammar?

Tack

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Halloj!

Hade snöat in på Superduke & Speed Triple 1050, men upptäckte Fz1 (N)
Finns det några barnsjukdomar, fällor & fel på dessa?
Vad är skillnaden på motorn mot R1? mappning, eller även kammar?

Tack

@Biltmore
-06'orna har lite problem med orginal ECU. Det kan ge en ryckig gång. Men till 2007 ändrade Yamaha insprutet och det blev bättre, dock inte PERFEKT...
Jämfört med R1 så är det andra kammar, annan (tyngre) vev bla.

Det är inga dåliga alternativ du jämför med!! Jag var bra nära att skaffa en SuperDuke men Yamman´s ABS fällde avgörandet!!
Men fortfarande är jag mkt svag för twinnar!!!

Lycka till...

Jag ringde till Ivanperformance i USA häromdagen för att fråga lite om FCE´n. Jag skall över till USA om en månad och ville att de skickade paketet till hotellet för att få billigare frakt och slippa tull. MEN de fick bara skicka till hemadressen om man betalade med internationellt kreditkort... Suck, kunde sparat många riksdaler om det funkat!!
Får väl beställa via England ändå. http://www.sgmotorsport.co.uk/index...roducts_id=9&zenid=rpgm99fg58fjn6je06lsrajqd2

Hur många här har monterat denna på FZ1:an?? Krångligt? Skillnad??

Jag är nu nära att beställa en sån och på en gång minska på diametern på "secondary flies", för att få bättre respons.

Sen blir det upp i bänk igen! :huvet

Nu skall jag få bort de där irriterande ryckningarna!

Last edited:

uddevallaren

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Yamaha FZ6 S2
Monterade mitt nya Mivv system på hojen idag.
Men blev lite besviken på både kvaliten och ljudet.
Med DB killers i så lät den för lite och utan för tok för mycket, aldrig blir man nöjd =)
Min fråga är den om någon här har kapat av röret på DB killern lite för att få mer ljud och om det funkar?

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Jag rekommenderar att köra utan dB killern :p det kanske låter mycket när du står brevid o gasar men man vänjer sig. Efter ett tag så njuter man av sången!

Utan dB killern så önskar man ju hela tiden att den lät mer så.. lika bra o köra utan.

Att skada dB killern genom att kapa är ju inget jag hade gjort för man kommer ju behöva besiktiga hojjen en vacker dag och då lär du vilja ha den intakt.

Tiv

uddevallaren

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Yamaha FZ6 S2
Jag rekommenderar att köra utan dB killern :p det kanske låter mycket när du står brevid o gasar men man vänjer sig. Efter ett tag så njuter man av sången!

Utan dB killern så önskar man ju hela tiden att den lät mer så.. lika bra o köra utan.

Att skada dB killern genom att kapa är ju inget jag hade gjort för man kommer ju behöva besiktiga hojjen en vacker dag och då lär du vilja ha den intakt.

Tiv

Ja det låter allt ljuvligt utan men känner lite för grannarna samt dom man kör förbi =/
Får la slänga på orginalsystem den gången man behöver besiktiga om man kapar för mycket på db killern...

nissetrisse

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
09 Yamaha FZ1,05 yamaha r1,97suzuki marauder
Jag har också problem med mitt akrapovic när jag inte har db killern i
för när jag drar i gång hojen så drar jag även i gång grannens
bil larm.:banana:banana:D:D:D
men annars om jag ska köra lite längre sträcka så trycker jag bara in ett par öronproppar så blir det kanon.:tummenupp

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
ja, som jag idag. Sitter med en halvkass DB-killer som jag tänkt klämma till lite så att jag sänker ljudnivån ytterligare. Tror ni att det har effekt ? Vill bara klara besiktningen med slip-on på (Yoshimura TRC)

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Jag har också problem med mitt akrapovic när jag inte har db killern i
för när jag drar i gång hojen så drar jag även i gång grannens
bil larm.:banana:banana:D:D:D
men annars om jag ska köra lite längre sträcka så trycker jag bara in ett par öronproppar så blir det kanon.:tummenupp

Heh har samma "problem" :D Grannen har en gammal 960 som tjuter precis varje gång jag drar förbi. Jaja, han vet ju inte vad jag har gjort med mitt rör så han antar väl att det är som de ska va :)

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
ja, som jag idag. Sitter med en halvkass DB-killer som jag tänkt klämma till lite så att jag sänker ljudnivån ytterligare. Tror ni att det har effekt ? Vill bara klara besiktningen med slip-on på (Yoshimura TRC)

Jag har en dB-killer liggandes som jag svetsat fast en bricka på med ett mindre hål. Funkade att besikta med, hojen gick dock inte så bra på lite högre varvtal, antar att motståndet blev lite för stort så jag funderar på att borra upp brickan lite.

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Monterade mitt nya Mivv system på hojen idag.
Men blev lite besviken på både kvaliten och ljudet.
Med DB killers i så lät den för lite och utan för tok för mycket, aldrig blir man nöjd =)
Min fråga är den om någon här har kapat av röret på DB killern lite för att få mer ljud och om det funkar?

Jag köpte en extra db killer till mitt yoshi som jag kapat, men kapa lite åt gången så du inte kapar förmycket

filipströhm

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2008
Hoj
Yamaha FZ1n -06
Magkåpa och höjningssats!?

Jag har en FZ1n -06 som jag vill utrusta med
en höjningssats.
Funderar på om man kan bygga den själv om man har tillgång till material och verktyg, men har ju ingen ritning.
Någon som vet vart man kan skaffa detta?

Sen vill jag ha en magkåpa. Har sett ett par olika på nätet men vet inte vart jag ska köpa dem? tips?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA