Yamaha FZ6-N?

micce33

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Hejsan!
Jag ska inom kort köpa mig en båge, och jag vill börja med en 600 kubikare..
Har tänkt mig en Yamaha FZ6-N och jag tänkte höra om ni vet något om den?
Eller har ni andra förslag på streetfighters i 600 klassen?

Tack på förhand!
Micce

Tjena Micce!

Jag köpte mig en FZ6-N för någon månad sedan och är riktigt nöjd, har inget att klaga på. (Å andra sidan har jag ju inte haft någon annan hoj innan så jag har ju inte så mycket att jämföra med...:rolleyes: )

Skön, lättsvängd, snygg och helt okej försäkring. Man får ju dock varva en del för att få ut max ös, 600 är 600 liksom... men man får i.a.f. föra oväsen på vägen dit! :yoparty

Andra nakna 600 att fundera på är väl Kawasaki ER6-N (finns en egen tråd om den), Honda Hornet 600, Suzuki GSR 600 eller Ducati Monster 620.

Lycka till med hojletandet! (Jag höll på och velade som fan hit och dit innan jag bestämde mig... )

micce33 skrev:
2335805 Hejsan!

Tack på förhand!
Micce

Prova Kawa Er-6n och Ducati monster 695 också.
Grymt fina cyklar bägge två !!
Nackdel med fz-6:an är att när motorn börjar jobba på bra så håller man på att blåsa av, eftersom den saknar kåpa !
Både kawan o duccen har ett mer användbart register på dom lägre varven.
Har du banambitioner så tycker jag duccen är klart bäst, riktigt lättsvängd och smidig, dock så är den för liten för mig(182cm lång), annars en kanonfin hoj med riktigt bra andrahandsvärde !!
Ska du köra mest i stan så är nog kawan bäst, då man sitter väldigt upprätt o behagligt på den, kanonfin och lättkörd motor också !

Hade en fz6n till i våras och har precis provat både kawan o duccen.
Köper du en fz6:a måste du ha slip-on system på ! Låter skitmesigt med original!

Lycka till :tummenupp

Jag körde den för första gången i onsdags! Skitkul hoj!
Det gick att både busa och köra fåntouring.

Man kunde både slanga långt och även haka på folk som skrapade knäna på Bogesund!

Köp och njut!

/Henning!

Two Wheels och Bike (engelska tidningar) har testat de mest populära 600-kubikarna i olika omgångar och tyvärr brukar FZ6 alltid komma sist. De invändningar de brukar ha är att motorn är alldeles för surrig och "raceig" för att passa i ett streetfighteraktigt chassi. Kawasaki Z750 och Honda Hornet brukar ta hem matchen. Det kan nog vara värt att kolla på andra alternativ innan du slår till på yamman. Även om FZ6 inte är den bästa att köra har den riktigt schysst design.

Gottschalk skrev:
2336640
Har du banambitioner så tycker jag duccen är klart bäst, riktigt lättsvängd och smidig, dock så är den för liten för mig(182cm lång), annars en kanonfin hoj med riktigt bra andrahandsvärde !!

humm Jag e 189 cm och viker ihop mig på min 900 utan några problem, krämpor eller andra obehag.
Har i o f s möblerat om sittställningen lite med clipon styre, men inte flyttat fotpinnatna ännu. Men jag minns inte att jag upplevde det som störande.

Men det e klart smaken e som baken och folk har olika kroppsproportioner, men åk och pröva en i alla fall om du skulle vara sugen, även om du är stor! :tummenupp

Edit:
Måste slå ett slag för kawa z750 annars också. Tycker i o f s att 1000 är både roligare (såklart) och snyggare! Men jag har kört båda två och gillar dem mycket skarpt! lättmanövrerade, smidiga och busiga!
Är väl i o f s samma sak där att motorn ger dig en spark i rumpan samtidigt som man är på väg att blåsa av, men det beror ju på hur man varvar. Ketchup-effekten i 750an låg någonstans på 7500-8000 varv.

Last edited:
bagerah skrev:
2336820 humm Jag e 189 cm och viker ihop mig på min 900 utan några problem, krämpor eller andra obehag.
Har i o f s möblerat om sittställningen lite med clipon styre, men inte flyttat fotpinnatna ännu. Men jag minns inte att jag upplevde det som störande.

Du har helt rätt ! Jag har i stort sett bestämt mig för att byta till en s2r 800, och på den sitter jag helt perfekt! Skiljer 2cm i sadelhöjd på dom och det är det lilla som gör det. :tummenupp

Last edited by a moderator:
Gottschalk skrev:
2337019 Du har helt rätt ! Jag har i stort sett bestämt mig för att byta till en s2r 800, och på den sitter jag helt perfekt! Skiljer 2cm i sadelhöjd på dom och det är det lilla som gör det. :tummenupp

Åh fan! I did not know... trodde faktiskt bara det var motor och komponenter som diffade. Där ser man.

Henning! skrev:
2336650 Jag körde den för första gången i onsdags! Skitkul hoj!
Det gick att både busa och köra fåntouring.

Man kunde både slanga långt och även haka på folk som skrapade knäna på Bogesund!

Köp och njut!

/Henning!

En liten undran bara, hur kör man "fån"touring? Är det när man kör riktigt riktigt slött på högsta växeln? :rofl

Hade en Honda Hornet 600:a tidigare innan jag gick över till att köra offroadare och måste verkligen säga att det var en jätte rolig hoj att köra :) Väldigt lätt hanterlig, Tillräckligt ös i motorn och ett gott ljud när man hade slip-on på. Tror dock att Yamahan sticker bättre än vad horneten gör eftersom att den har insprutning, men tycker helt klart att horneten är värd att testa innan du går och köper Yamahan.

MVH
Kim

Tackar för så många svar, vad jag får ut av det här är att det verkar vara mest negativt med den... :-/
Finns det ingenstans man kan se prestanda på motorcyklar, för jag är nyfiken på vad den göra göra 0-100 och toppfart osv... :)
Jag känner verkligen att jag vill ha den, är det ett dåligt köp eller vad? :-/

KimL skrev:
2337888 En liten undran bara, hur kör man "fån"touring? Är det när man kör riktigt riktigt slött på högsta växeln? :rofl

Fåntouring är när man kör som om man är nöjd med att faktiskt hålla hastighetsbegränsningen och dessutom försöka att förortsuppkomlingspräktigt se ut att njuta av det.

/H

Henning! skrev:
2338191 Fåntouring är när man kör som om man är nöjd med att faktiskt hålla hastighetsbegränsningen och dessutom försöka att förortsuppkomlingspräktigt se ut att njuta av det.

/H

Hahahahaha!!!! :hihi

Tackar för det, då har man lärt sig något nytt idag med, samt ett helt nytt svenskt ord "förortsuppkomlingspräktig".. den var bra den :)

micce33 skrev:
2337999 Tackar för så många svar, vad jag får ut av det här är att det verkar vara mest negativt med den... :-/
Finns det ingenstans man kan se prestanda på motorcyklar, för jag är nyfiken på vad den göra göra 0-100 och toppfart osv... :)

Du kan säkert hitta på google om du gör liten sökning efter spec på hojen där, annars så är väll ett tips att kolla med bike. Man kan ju köpa alla gamla recensioner utav dom om man vill för en liten slant. Kolla i deras test tidning, där brukar vara med en lista över alla hojar dom testat samt vilket nummer det är med i. Sen är det bara att tala om vilket test man vill ha. Kolla efter jämförelse testerna där hojen är med, där brukar dom ha testat 0-100 prestandan på hojarna samt massa annat roligt :)

MVH
Kim

Last edited:
KimL skrev:
2338441 Hahahahaha!!!! :hihi

Tackar för det, då har man lärt sig något nytt idag med, samt ett helt nytt svenskt ord "förortsuppkomlingspräktig".. den var bra den :)

Du kan säkert hitta på google om du gör liten sökning efter spec på hojen där, annars så är väll ett tips att kolla med bike. Man kan ju köpa alla gamla recensioner utav dom om man vill för en liten slant. Kolla i deras test tidning, där brukar vara med en lista över alla hojar dom testat samt vilket nummer det är med i. Sen är det bara att tala om vilket test man vill ha. Kolla efter jämförelse testerna där hojen är med, där brukar dom ha testat 0-100 prestandan på hojarna samt massa annat roligt :)

MVH
Kim

Okej, det ska jag göra! Tack så mkt! :)

Jag tycker du ska ta en titt på ER-6n.
Mycket trevligt hoj att köra.
Det går att dra på bra med den, men går utmärkt att söndagsköra också.
Mycket lätt svängd hoj.
Jag har inte testat FZ-6n så jag vet ej hur den är mot ER-6n.
Bara till att provköra.

Hejsan jag köpte min FZ6-n i våras och jag är nöjd med den.
Vet inte riktigt hur snabbt 0-100 är men det går snabbt.
Brukar lägga i sexan runt 180-190 när man inte kör lagligt.

Mvh mattias

micce33 skrev:
2337999 Tackar för så många svar, vad jag får ut av det här är att det verkar vara mest negativt med den... :-/

Går som en r6:a ungefär, om inte snabbare, typ 3,2 sec 0-100.
Sparkar till åta helvete när man kommer över 10000 varv, har en r6:a nu och upplever den som snällare.
Det är en kanoncykel men den har hård konkurrans (felstavning??) i dagsläget.

+ Svinbillig försäkring
+ Asgo spark över 10000 varv
+ Bekväm även längre sträckor
+ Riktigt gott ljud med trimpipor på
+ Snygg
+ Bra kvalite
+ Bra andrahandvärde

- Upplevde den som svårsvängd (kan ha med min låga vikt att göra)
- Tråkigt mellan och bottenregister
- När motorn börjar jobba måste man ändå slå av för det blåser så förbannat

Mvh Martin Gottschalk

micce33 skrev:
2335805 Hejsan!

Tack på förhand!
Micce

Ja det är säkert ett bra val! Du sitter ju faktiskt hyfsat framåtlutad på den. och den ser ju grym ut också.

Annars än fast jag själv gillar yamaha är ju sukkas sv650 riktigt snygg. (nyare) fast man kör ju inte efter utseendet...

Gottschalk skrev:
2344210 Går som en r6:a ungefär, om inte snabbare, typ 3,2 sec 0-100.

Mvh Martin Gottschalk

???????????????????????

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...