Yamaha FZR 1000 87 4100 mil fint skick ärvt från min farbror vill gärna sälja den

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Konstigt nog är det inget större samlarvärde på dessa modeller vilket förvånar mig och även därför jag kan tänka mig att köpa en sen den tråden handlar om osett.
Cykeln är enligt mig den första moderna sporthojen och var klart snabbast under ett par år. Nästa generation som kom 1989 och efterföljande Dunderarsle har ingen större utstrålning och fyller inget habegär hos mig. FZR1000 1987 borde vara i nivå med första generationens GSXR750 och 1100 men det är den inte, vad det beror vet jag inte. Kanske att den ser lite mjäkig utan, saknar råheten.
Ja, de var ganska först med aluboxramen. Deltabox. Suzuki tog det tid för, ända till 96 typ, iaf på superbikes. 5 ventil per cylinder och lutningen på cylindrarna är intressant också.

Gillar 89 personligen, den var ju med på omslaget till Road Rash man spelade vid typ 16 års ålder. Speciellt pippigul.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
From 1989 hade Yamaha satt standarden som fortfarande gäller idag för 1000 cc sporthoj, dvs aluboxram med 17" hjul fram och bak

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
From 1989 hade Yamaha satt standarden som fortfarande gäller idag för 1000 cc sporthoj, dvs aluboxram med 17" hjul fram och bak
18 tumshjulet bak var en småsak som jag väljer att bortse ifrån då jag menar att 1987 var den första moderna sporthojen. 1989 var det nog de dåtida superbajkarna på 750cc som låg i framkant gällande sport.
Men om 1000cc och sjuttontumshjulen är krav så torde Bimota YB6 från 1988 vara först. Exklusiv men inte så ovanlig, såldes 20 exemplar i Sverige 1988.
Med sjuttontumsresonemanget är heller inte Fireblade en sporthoj vilket var nästa stora steg i utvecklingen 1992 då den kom, är ju också inte ens 900cc. fast en sån skulle jag personligen hellre ha än en FZR, de är fräna.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati