Yamaha Fzr 1000 -88

rugge

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
västervik
Hoj
suzuki gsx 1400
hALLÅ!!!är en nybliven ägare till en yamaha fzr 1000 -88.
Nu undrar jag om dom är så dåliga som alla säger , skulle vilja ha svar från andra som har haft en sådan...Själv är jag nöjd en så länge.
Det ända är oljud från bränslepumpen,någon som vet vad en ny kostar???
 
Last edited:

BON

Wreckrider
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Källstorp 6 km från Älmhult
Hoj
FZR 1000 CR 250
Jag har en 87:a och har inte haft några problem förutom att främre drevet lossnat en gång. Det är kul med en gammal hoj som man kan hänga med de flesta med.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag har faktiskt också tappat framdrevet. Muttern var kass men satt dock kvar, köpa ny dra åt, så var det fixat. Men det kräver nog lite tillsyn ibland.

Bränslepumpen är utbytt. Den gamla varken pumpade soppa eller höll tätt.

Det fattas bara några mil till 8000 mil och motorn drar inte en droppe olja. Humm... Vet dock inte hojens historia. Den kanske är preppad av tidigare ägare.

Annars är det inga FZR relaterade fel på den. Man kan ju inte direkt klaga på Yamaha att bromsskivorna är slitna och att jag fick byta framhjulslager.... :rolleyes:
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
rugge skrev:
hALLÅ!!!är en nybliven ägare till en yamaha fzr 1000 -88.
Nu undrar jag om dom är så dåliga som alla säger , skulle vilja ha svar från andra som har haft en sådan...Själv är jag nöjd en så länge

Grattis till köpet. Att den är dålig är en myt påspädd av "Bike". Var ett konstruktionsfel (vev)på de första 150 tror jag det var (av 87). Lådan är heller inga problem, förutom "sjukan" som är på de flesta sporthojar är tvåans växel som kan ge med sig med mycket "inspirerad" körning.

FZR 87-88 drar ingen olja med ökade mil. Den problematiken kom med 89:ans modell och framåt.

Min är rätt så maxat trimmad och håller utan problem (men går i turbofunderingar ...)

Nackdelen är väl chassit. För att få den mer lättstyrd till mycket billig peng är att sätta dit "tailraisers". Samt att den har 18" fälg, vilket begränsar urvalet av däck.

Letar själv efter 17" fälg ifall någon har detta över
 

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
fzr 1000
Har en 87. Är helnöjd. Enda problemet var att soppapumpen la av och att yamaha-center är plantor
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
svenset skrev:
vad är det för något och vart får man tag på det


Ser ut som "hundben", sitter en på varsin sida under bakfjädern. De säljs på diverse firmor t ex Lelles mc.

Billigast är att göra själv eller ta mått och sticka till en mek. verkstad som kan tillverka några för lite fikabröd eller något.

Måttet du få ta är CC måttet mellan bultarna. På de nya du sätter dit minskar du måttet med t ex 5 mm (försiktigt) eller 10 mm (kan eventuellt bli lite nervös).

Effekten man får är att man ändrar symmentrin på cykeln (ungefär samma effekt som att ändra graderna på en framgaffel) och få mer lättsvängd cykel samt att man höjer baken med ca 30 mm, därav namnet "tailraiser"
 

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
fzr 1000
Soppapumpen ska ticka några gånger när du sätter på tändningen om det är det ljudet du menar. Ny pump kostar ca 2000 spänn ny och är lätt att byta, sitter under tanken.
 

rugge

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
västervik
Hoj
suzuki gsx 1400
BON skrev:
Det är lugnt, det ska låta så.
Det låter lika dant på min, ljudet kommer dessutom tillbaka när man glömt vrida på bensinkranen :rodnar
:) Tackar för det svaret, nu kan jag vara lugn det är likadant med min när jag glömt kranen
 

columbus

Storsteken
Gick med
4 Aug 2005
Ort
vallentuna
Hoj
Motard KTM 06
Fzr

Tjenare
jag har en fzr 1000 som är preppad
också med khein 39 flatside rostfria vetiler carillo stakar borrad grottid topp
4-1 och V-H powerpack.
Motorn köpte jag färdig byggd och klar men har ett litet problrm
med en effekt dipp runt 6500-7000 vet du hur man kan minska
den Vad har du i spisen ?
Ca hk på slangen?
har provat att hänga tillbaka luftburken och tagit bort locket då går den
lite bättre.

Mvh Andreas
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top