Kommer det inte supervassa spänningsspikar som ger hf störningar när lindingarna kopplas ur?
Nej. En triac är aktiverad så länge det går ström genom den. Eftersom det är växelström så går strömmen ner till noll i varje period
och finns det ingen signal om att aktivera triacen när spänningen därefter stiger över triacen på så är det stopp.
Det här innebär också givetvis att när batteriet är uppe i spänning och signal kommer om att avbryta laddningen (Optotriacarna får inte längre ström på ingångsidan) så fortsätter krafttriacen att ladda batteriet tills strömmen upphör i periodens slut.
Strömmen upphör när spänningen från generatorn är nere på ca 14,3 Volt + spänningsfall i likriktaren + spänningsfall i krafttriacen.
Vad jag minns så syntes aktiviteten i styrenheten / regulatorn genom att lysdioderna jag satt in flimrade. När motorn var igång och jag kollade under passagerarsadeln. Där det satt. Jag tolkade flimret som att regulatorn växlade mellan OFF och ON.
Detta med att triacar aldrig bryter en ström, bara är stängda när nästa period kommer är för mig en fördel (tycker jag) eftersom jag inte kommit på hur man hindrar spikar när man klipper av ström med en MOSFET transistor. Detta, hindra spikar, måste sitta i styrningen av MOSFETen gissar jag.
Så MOSFETen bryter när strömmen är noll.
Däremot blir det en spik när triacen aktiveras. För med de Optotriacar jag använde IL420 så var dessa av den typen som kan slå till när som helst under perioden.
Jag märkte i varje fall inga problem pga av detta.
Är det problem för tex mobilsnack under körning så finns det andra Optotricar som bara slår till vid Noll-spänningspassagen.
Om dessa Nollspänningspassage OPTO-triacar fungerar är en annan femma.
Det fodras ju en spänning på minst ca 15 volt för det ska gå ström till batteriet.
Går i så fall kanske att lösa genom att koppla en 24 Volt lampa
eller ett effektmotstånd mellan varje triacs utgång och den tredje sladden från generatorn.