Yamaha fzr 1000, laddproblem

Daninon

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2020
Ort
Vartofta
Hoj
1990 Yamaha FZR 1000
Hejsan!

Sitter på en yamaha fzr 1000 från 1990 som laddar lite konstigt. Volten går upp och ner med varvtalet, alldeles för högt så den skjuter lampor.

Jag har testat byta till en nippon regulator men den funkade bara i dryga veckan så nu står jag utan igen..

Är inte sugen på att testa en likadan eller betala 2000kr för en original, finns det alternativ?

Mvh Daniel
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mest troligt att det är laddregulatorns jordningspunkt/kabel/anslutningar som är dålig. Årsmodell -90 = 30 års oxidering.
 

Daninon

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2020
Ort
Vartofta
Hoj
1990 Yamaha FZR 1000
Okej! Jag har fått hjälp att mäta mig till att generatorn fungerar, då borde även jordpunkten vara i funktion?
Skulle kunna dubbelkolla så den inte glappar vid jord ändå så klart, vart sitter den härligheten ungefär?

Ny original regulator är beställd oavsett, orkar inte krångla med varianter från kina..

Om jag förstått det rätt så vill man ha all last på hela tiden för att spara på generator/regulator?
Är ju inte original twin headlamps på utan en singular lampa med LED h4 i. Så det fattas kanske en del last där?
(Amatör på el)

Mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om jag förstått det rätt så vill man ha all last på hela tiden för att spara på generator/regulator?
Är ju inte original twin headlamps på utan en singular lampa med LED h4 i. Så det fattas kanske en del last där?
(Amatör på el)

Mvh

Precis. All energi generatorn producerar måste endera gå till tex strålkastarlampor eller kylas bort i regulator och generator.
För det vanliga i de här äldre regulatorerna är att man kortsluter generatorlindningarna med tyristorer i regulatorn när batteriet och belastning (strålkastare, bensinpump osv) inte behöver mera ström.
Så att överskotteffekten kyls bort i generator och regulator.
Bästa sättet öka livslängden på regulatorn är alltså mer halogenbelysning, det är ju lätt och billigt byta en trasig halogenlampa.
 

Daninon

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2020
Ort
Vartofta
Hoj
1990 Yamaha FZR 1000
Är inte heller original instrumentpanel så antar att det i kombination med ledlampan kan ha varit det som dödade regulatorn då. Är det kanske så att jag ska försöka klämma in ett motstånd någonstans också om jag ser att det laddar mycket med allt igång under varv?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är inte heller original instrumentpanel så antar att det i kombination med ledlampan kan ha varit det som dödade regulatorn då. Är det kanske så att jag ska försöka klämma in ett motstånd någonstans också om jag ser att det laddar mycket med allt igång under varv?

Oavsett hur många eller få förbrukare du har kopplat på så ska inte spänningen ut från regulatorn variera i någon högre grad (några tiondels volt kanske), normalt runt ca 14 volt. Sant att regulatorn får jobba mindre med högre belastning från förbrukarna och därmed går svalare och klarar sig längre, men den ska definitivt hålla längre en vecka med den setup du beskriver. Låter som att något annat är fel (alternativt att din utbytesregulator var defekt). Ett annat alternativ är att byta till en MOSFET-regulator som fungerar annorlunda än de äldre resistiva regulatorerna och kan gå med i princip nollbelastning utan att ta skada.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är inte heller original instrumentpanel så antar att det i kombination med ledlampan kan ha varit det som dödade regulatorn då. Är det kanske så att jag ska försöka klämma in ett motstånd någonstans också om jag ser att det laddar mycket med allt igång under varv?

En utmärkt ide !
Det bästa motståndet är ett sådant som har lågt motstånd när generatorn laddar lite, vid lågt varv på motorn, högt motstånd när generatorn laddar mycket vid högre / högt varv på motorn.
Och sådana motstånd finns !
En vanlig halogenlampa har ungefär 5 % till 10 % i motstånd vid låg spänning jämfört med motståndet vid hög spänning.
Hur det ska göras tex
3 st H4 lampor inkopplade, en i varje ledning av de tre från generatorn (det är väl tre ?)
Vad som blir bäst ?
Helljus och halvljus inkopplade båda två parallellt, ger ca 10A AC max vid 13 Volt spänningsfall, totalt 17A DC från regulatorn ? Räcker för att driva ca 200 W lampor och annat (bensinpump ?)
Helljus och halvljus i serie ger ca 5A AC max vid ca 26 Volt spänningsfall, totalt ca 8A DC från regulatorn. Räcker för att driva ca 100 W lampor och annat (bensinpump ?)

Eller nöja sig med H4 lampor i två av de tre ledningarna från generatorn ?

Det räcker med att bryta strömmen i 2 av 3 ledningar från en trefasgenerator för att den inte ska ladda längre.
Så gjorde jag när jag insåg hur standardregulatorn fungerade och byggde en regulator själv till SV650S
bestående av
en 3-faslikriktare (för att spara pengar gjord av två "billiga" 1-faslikriktare)
två triacar som när batteriet var laddat bröt upp två av ledningarna från generatorn
samt en styrenhet med 4 operationsförstärkare som jämförde batterispänningen med en ställbar referensspänning och drev 4 optotricar som styrde de två "krafttriacarna".
Ett kul projekt som det tog någon månads fritid innan allt fungerade.........
 

Bifogat

  • 2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    237.8 KB · Visningar: 15
  • 3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    111.8 KB · Visningar: 15
  • 5-KretskortetsOvansida.JPG
    5-KretskortetsOvansida.JPG
    123.9 KB · Visningar: 16
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
På en FZR1000 brukar det vara enklast och billigast att byta hela generatorn till en som funkar så löser hela problemet med regulatorn på köpet. Finns ett par olika Yamaha som har så att det passar direkt.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Jag har också haft problem med generator på FZR1000 1987 men i mitt fall var det fel på lindningarna.

Yamahamanualen beskriver inte så bra hur man testar regulatorn, men manualen till Suzuki GSX1100F beskriver det och det är samma regulator på båda hojarna.

Testa regulator du har enligt bilden innan du byter så vet du om det är fel på den.

Capture.PNG
 

Daninon

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2020
Ort
Vartofta
Hoj
1990 Yamaha FZR 1000
Många bra förslag här, överkurs från dig Comeback? Snyggt i alla fall!

Jag har redan beställt en original regulator nu som jag får invänta och testa. Är den inte är med mig så blir det väl en bättre beg generator, självklart ska det testas lite motstånd och andra ideer innan!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Många bra förslag här, överkurs från dig Comeback? Snyggt i alla fall!

Jag har redan beställt en original regulator nu som jag får invänta och testa. Är den inte är med mig så blir det väl en bättre beg generator, självklart ska det testas lite motstånd och andra ideer innan!

Det verkar som du har en "äldre generator" med reglering av rotorströmmen => rotormagnetiseringen.
Det jag skrev handlade om den nyare typen med permanentmagnetrotor och 3-fas stator.
Så helt bortkastat för din del. :rodnar Hoppas du får till det ! :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
En utmärkt ide !
Det bästa motståndet är ett sådant som har lågt motstånd när generatorn laddar lite, vid lågt varv på motorn, högt motstånd när generatorn laddar mycket vid högre / högt varv på motorn.
Och sådana motstånd finns !
En vanlig halogenlampa har ungefär 5 % till 10 % i motstånd vid låg spänning jämfört med motståndet vid hög spänning.
Hur det ska göras tex
3 st H4 lampor inkopplade, en i varje ledning av de tre från generatorn (det är väl tre ?)
Vad som blir bäst ?
Helljus och halvljus inkopplade båda två parallellt, ger ca 10A AC max vid 13 Volt spänningsfall, totalt 17A DC från regulatorn ? Räcker för att driva ca 200 W lampor och annat (bensinpump ?)
Helljus och halvljus i serie ger ca 5A AC max vid ca 26 Volt spänningsfall, totalt ca 8A DC från regulatorn. Räcker för att driva ca 100 W lampor och annat (bensinpump ?)

Eller nöja sig med H4 lampor i två av de tre ledningarna från generatorn ?

Det räcker med att bryta strömmen i 2 av 3 ledningar från en trefasgenerator för att den inte ska ladda längre.
Så gjorde jag när jag insåg hur standardregulatorn fungerade och byggde en regulator själv till SV650S
bestående av
en 3-faslikriktare (för att spara pengar gjord av två "billiga" 1-faslikriktare)
två triacar som när batteriet var laddat bröt upp två av ledningarna från generatorn
samt en styrenhet med 4 operationsförstärkare som jämförde batterispänningen med en ställbar referensspänning och drev 4 optotricar som styrde de två "krafttriacarna".
Ett kul projekt som det tog någon månads fritid innan allt fungerade.........

Kommer det inte supervassa spänningsspikar som ger hf störningar när lindingarna kopplas ur?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kommer det inte supervassa spänningsspikar som ger hf störningar när lindingarna kopplas ur?

Nej. En triac är aktiverad så länge det går ström genom den. Eftersom det är växelström så går strömmen ner till noll i varje period
och finns det ingen signal om att aktivera triacen när spänningen därefter stiger över triacen på så är det stopp.
Det här innebär också givetvis att när batteriet är uppe i spänning och signal kommer om att avbryta laddningen (Optotriacarna får inte längre ström på ingångsidan) så fortsätter krafttriacen att ladda batteriet tills strömmen upphör i periodens slut.
Strömmen upphör när spänningen från generatorn är nere på ca 14,3 Volt + spänningsfall i likriktaren + spänningsfall i krafttriacen.

Vad jag minns så syntes aktiviteten i styrenheten / regulatorn genom att lysdioderna jag satt in flimrade. När motorn var igång och jag kollade under passagerarsadeln. Där det satt. Jag tolkade flimret som att regulatorn växlade mellan OFF och ON.

Detta med att triacar aldrig bryter en ström, bara är stängda när nästa period kommer är för mig en fördel (tycker jag) eftersom jag inte kommit på hur man hindrar spikar när man klipper av ström med en MOSFET transistor. Detta, hindra spikar, måste sitta i styrningen av MOSFETen gissar jag.
Så MOSFETen bryter när strömmen är noll.

Däremot blir det en spik när triacen aktiveras. För med de Optotriacar jag använde IL420 så var dessa av den typen som kan slå till när som helst under perioden.
Jag märkte i varje fall inga problem pga av detta.

Är det problem för tex mobilsnack under körning så finns det andra Optotricar som bara slår till vid Noll-spänningspassagen.
Om dessa Nollspänningspassage OPTO-triacar fungerar är en annan femma.
Det fodras ju en spänning på minst ca 15 volt för det ska gå ström till batteriet.

Går i så fall kanske att lösa genom att koppla en 24 Volt lampa
eller ett effektmotstånd mellan varje triacs utgång och den tredje sladden från generatorn.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top