Yamaha FZR1000 växellåda

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Hej, har nu köpt mig en Yamaha som har problem med växellådan, 3:an hoppar ur om man gasar iväg med den i. Ska tydligen vara ganska vanligt problem har jag läst mig till här men har inte funnit info om de jag undrar över.

Hur svårt är det att skruva isär o reparera detta själv? Var till en lokal mc firma o dom sa att de skulle kosta ca:1000e (10 000kr) om ja lämna in den till dom. Men vad kan delarna kosta? O var kan man köpa dessa delar till ett bra pris?

Kan säga att jag har bra skruv vana, har jobba som lastbils mek o ti sjös i maskin o har skruvat på grejer i bra många år så har vanan inne så att säga. De jag tänkte byta är 3:ans kuggar (eventuellt flera om dom är dåliga) o lagrena i växellådan o samtidigt byta kolv ringarna.

Mvh
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Bara sätta igång om du har plats o verktyg

Största jobbet är att få ur motorn ur ramen o sen kanske lite trix att få isär blocket.

Det du troligtvis behöver byta är ingreppsdrevet mellan 3-4 och ena av 3ans drev pga slitna doggar. Köp eller ladda ner en haynes så kirrar du det om du är lite händig. Ta lite foton under tiden och lägg skruvar o delar smart under arbetet underlättar.

Vet inte vad delarna kostar men gissar på ett par hundra för dreven några hundra för packningar. Sen vill du kanske byta lite lager också när du är inne o river.

Motorn måste ner och isär.
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kan inte svara på vad delarna kostar till FZR, men till r1:an ligger det på mellan ca: 1500 och 3500 beroende på vad man måste byta, när den lådan kexat på 2:an å 6:an.. Finns väl en del likheter på dom två hojarnas motorer så kanske funkar som riktpris. Såklart inga kolvringar å motorpackningar med i det priset, bara växeldrev och gafflar då..
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Okay, har allti vari lite rädd för hoj maskiner av någon anledning men oskulden måst väl bort någon gång :) Hur är det med Lellesmc, säljer dom Haynes o reservdelar till dessa? Blir väl o ta upp maskin i lgh o sitta i vardags rumme o skruva lite så fort de blir lite kallare :)

Men om någon har någe förslag på var man kan köpa delar till dessa utan att bli ruinerad så är jag tacksam :)
 

lot

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Ort
köping
Hoj
triumph daytona 955i,fzr 1000
Hej har en fzr 1000 87 bytte 2ans drev kostade 2300kr.Det tråkiga är att man måste plocka isär hela motorn för att komma åt växelådan.Titta efter delar på ebay.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du åker på att byta flera drev då dessa jobbar ihop

2 eller 3 st samt skiftgafflar = dyrt Packningssats är inte heller billigt

Om kolvringar ska bytas måste den honas på motorfirma , Eventuellt så är cylinder så rostig att den måste borras + nya kolvar


Tro inte att renovera blir billigt

Vad är det för årsmodell?

Om det är silverfärgade motorn så passar växellåda även från Thunderace motorn

Kolla på skrotarna efter komplett låda med gafflar ( ca 3000kr om den är fin)
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Har du 89-95 modellen så skit i FZR lådan å stoppa i en YZF750 istället, den passar utan mods!:yoparty
 
Last edited:

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Okay, men thunderrace lådan passar allt rakt av att de bara är att lyfta ingånde o utgående axlarna rakt i? Är dom 6 växlade dom? Min är en -89 med EXUP o motorn är nog silverfärgad jo. YZF750 lådan är den starkare den me? Sen fick också höra att kopplings korgen är en svag länk i dessa så passar dom också från thunderrace/ YZF750? Eller finns de någon annan som man kan skaffa lite tuffare koppling från?
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Okay, men thunderrace lådan passar allt rakt av att de bara är att lyfta ingånde o utgående axlarna rakt i? Är dom 6 växlade dom? Min är en -89 med EXUP o motorn är nog silverfärgad jo. YZF750 lådan är den starkare den me? Sen fick också höra att kopplings korgen är en svag länk i dessa så passar dom också från thunderrace/ YZF750? Eller finns de någon annan som man kan skaffa lite tuffare koppling från?

Byt hela motorn istället så sparar du massa tid...
det finns ett gäng på blocket för några tusen.
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
jo de ha jag också funderat men sen e ju frågan hur vet man att de int är samma sak på dom då eller att de blir samma efter en sommars körning? Lite därför som jag tänkt renovera så då vet man att det är i skick.
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
har en till liten fundering, är så att en polare har ett helsystem till en kawa ninja o jag funderar om de går o modda dit de så att de passar eller är det plus minus noll i effekt ökning endå? För skulle få de grattis av han om ja vilja ha de men blev osäker om min hoj tar skada av o modda dit dettta då det inte är gjort för just denna hoj, eller spelar inga de någon roll?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Är det ett helsystem vi pratar om ? Glöm det. Du har pyssel så det räcker med att fixa lådan. Ett slipon, visst, du kan behöva bestycka om, köra i bänk o dyl för att få den o gå rätt, men det går att göra. Frågan är om det är värt det.
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Är det ett helsystem vi pratar om ? Glöm det. Du har pyssel så det räcker med att fixa lådan. Ett slipon, visst, du kan behöva bestycka om, köra i bänk o dyl för att få den o gå rätt, men det går att göra. Frågan är om det är värt det.

Jupp är ett helsystem. Okay, lite de ja gissa att sku va mycke jobb, nå få köpa ett slipon o rejsa me de så läng då bara.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
har du skruvat tidigare är det ingen raketforskning , bara hantverk
Är inget fel på dreven bara på drivklackarna "doggar" dom har blivit lite runda ,lämna in för att cutta lådan dvs att man lax formar klackarna
så att de självlåser vid pådrag ,möjligt att gaffeln är sliten eller böjd o behöver bytas sammtidigt.
lager brukar vara ok ,
så packningsats packboxsar ringar +honings borste/stenar så fixar du det lätt själv
Finns det en nyare/starkare motor billigt så varför inte,men medicinen för den kan vara densamma om man har otur
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Eller hur , Cutta en låda som redan är slut kan man glömma
Man är redan igenom härdskiktet innan man en börjat bearbeta

Dessutom är FZR dreven gjorda i riktigt dåligt material , Nya är det enda som gäller

Tyvär måste man byta alla drev som är i ingrepp , Både vid ingreppen och där kuggarna ligger an
Det brukar bli rätt många drev + gafflarna som alltid bytes

Att ge sig på att hona en cylinder själv med moppeverktyg är lika döfött det med
Målet med det hela måste väl vara att att reparera motorn , Inte göra den sämre
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Eller hur , Cutta en låda som redan är slut kan man glömma
Man är redan igenom härdskiktet innan man en börjat bearbeta

Dessutom är FZR dreven gjorda i riktigt dåligt material , Nya är det enda som gäller

Tyvär måste man byta alla drev som är i ingrepp , Både vid ingreppen och där kuggarna ligger an
Det brukar bli rätt många drev + gafflarna som alltid bytes

Att ge sig på att hona en cylinder själv med moppeverktyg är lika döfött det med
Målet med det hela måste väl vara att att reparera motorn , Inte göra den sämre
full respekt för A turbo rätt ialla saker.
tänkte väl så att lådcuttaren givtvis nitrerhädade efter jobbet ,annars som sagt ingen vits, o visst blir det lite hobby av hona själv håller fullständigt med .
Men det är ju frågan om att skruva o hålla det billigt och lära sig skruva även i mc motorer= kul, kontra byta ny bättre okänd spis
 
Last edited:

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Jag har en 93:a FZR-motor med def vev som jag snott topp, cyl & kolvar på, men med sjysst låda i, som är till salu för en peng + upphämtning om det skulle vara intressant.

Vad har du tänkt för pris? O var någonstans finns den?

Går det bra o cutta en fräsch låda eller ska de hellst vara helt nya drev? Är det alltså på grund av kvaliten i dreven som ställer till de på dessa lådor då alltså o inte konstruktionen?

Tänkt skicka iväg cylen på honing ti firma som har bra priser på de här på holmen, kosta 800kr/80 euro för o honna ett V8 block så :tummenupp så e bättre om någon som kan de gör de iställe för att ja ska förstöra mera som Aturbo säger :huvet

Har nog fundera på köpa komplett motor som man kan slänga i o köra med medans man renoverar/ trimmar upp den gamla så gör inget om renovering tar tid bara man vet att man har en växellåda/maskin som man kan lite på i slutändan :tummenupp:krama
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Vad har du tänkt för pris? O var någonstans finns den?

Vi kan säga 2.000:- så får du pruta till 1.500:- (om du vill) och den finns strax utanför Malmö. Kommer från en krockad cykel med antingen700 eller 1700 mil på mätaren (minns ej säkert vilket längre). Jag körde 4 timmar ERF med den efter det, innan veven rasade, så jag vet att den är fräsch & funkar bra.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top