Yamaha FZR600-91

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Håller på att plocka ihop en Fzr 600 som ja köpte billigt av polaren som hade krockat den.

Eftersom jag köpte den helt isärplockad så tar det lite tid att lista ut hur allt ska sitta o så, men i regel så kan ju bara saker o ting sitta på ett sätt så det löser sig.

Plan 1 är att få den funkis och på rull till vintern. Det som saknas nu är ett gaffelben och ev. ny kylare om jag inte kan laga den jag har.

Tanken sen är att ha den lite som "lek o bus"-hoj, inga lysen, kåpor o sånt strunt. Ramen är inte skrotad så givetvis så kommer den att vara reggad o bes dock.

Igår fick jag dit motorn efter att jag lackade ramen o svingen mattsvart. Idag höll ja på att pilla lite med förgasarna och tanken o så, och insåg att polaren inte hade skickat med soppapumpen... :huvet ... men det löser sig.

Hela hojen ska bli mattsvart till slut, dock röda eller guldiga fälgar. Bakdelen ska nog bli från R6 eller likn. Crossstyre och så ska det bli. Såna saker får komma efterhand då jag pluggar och har inte allt för mycket pengar över från CSN för tillfället.

Så det var nog allt för idag ivf... :tuttar

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    101.9 KB · Visningar: 209
  • 2.jpg
    2.jpg
    95 KB · Visningar: 189
  • 3.jpg
    3.jpg
    84.2 KB · Visningar: 170
  • 4.jpg
    4.jpg
    117 KB · Visningar: 152
  • 6.jpg
    6.jpg
    99.3 KB · Visningar: 141
  • 12.jpg
    12.jpg
    101.7 KB · Visningar: 217

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Sådär nu har det hänt lite saker igen ivf. Fick nya bakdelen idag :banana passade nästan lika bra som org. givetvis... :huvet Får väl kapa 2dm av bakramen o så. Sadel blir att tillverka ny, expansionskärl och baklyse likaså. Flytta på lite annat crap, men det blir nog bra tillslut.

Framgaffel hittad på ebay, i USA, han är tveksam till att skicka den till sverige, men övertalningsprocessen är i full gång. Kraschpuckar är iaf inhandlade. Rasiers ska tillverkas och styre köpas in. :)

Ja va väl allt för den här gången.

Bifogat

• 2006-01-02 135.jpg
    2006-01-02 135.jpg
    62.5 KB · Visningar: 245
  • 2006-01-02 134.jpg
    2006-01-02 134.jpg
    43.9 KB · Visningar: 175
  • 2006-01-02 131.jpg
    2006-01-02 131.jpg
    63.3 KB · Visningar: 290

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
skoj med lite projekt under vintern ju :)
Men fälgarna ska givet vara guldfärgade för den rätta pimpfaktorn, rött är ju bara tjejigt ju :rolleyes: :D
//Tobbe

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tycker du ska ner baken en anning för "rätt" utseende eller ska den va tyskstukad? :rolleyes:

annars så coolt :yoparty
en liten bild för dig :)
lite lätt shoppad
:tummenupp

skulle gärna bygga av en sån en vacker dag för jag tycker den e toksnygg med r1 baken

Bifogat

• fzr600.jpg
    fzr600.jpg
    139 KB · Visningar: 474
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
ozeo skrev:
tycker du ska ner baken en anning för "rätt" utseende eller ska den va tyskstukad? :rolleyes:

annars så coolt :yoparty
en liten bild för dig :)
lite lätt shoppad
:tummenupp

skulle gärna bygga av en sån en vacker dag för jag tycker den e toksnygg med r1 baken
Fast där har han ju förstört hojen med den räliga R6-baken.

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Jo baken ska ner lite... så att högsta punkten på baken är i höjd med tanken är det tänkt, om det blir ung. rätt med andra linjer också. Fick inte ner den längre idag eftersom ramen tog i.

Vadå bes. utan lysen? Jag har ju två prexis likadana hojar... så det är ju inga prob.?? :rofl Ne men det ska nog på lysen efter allt, men det blir nog det sista som händer, hojen ska ju användas till bus först och främst.

R6 baken passar eg. lite bättre än denna då den är aningen smalare, men vafan, kommer nog bli bra tillslut :tungan

Ska ev. ner ikväll o kapa ramen så ja får ner bakdelen lite och svetsa dit nya fästen till baken också. men infästningen i framkant passade rakt på org infästning, helt otroligt... :Bugar

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
lilltrollet skrev:
Jo baken ska ner lite... så att högsta punkten på baken är i höjd med tanken är det tänkt, om det blir ung. rätt med andra linjer också. Fick inte ner den längre idag eftersom ramen tog i.

Vadå bes. utan lysen? Jag har ju två prexis likadana hojar... så det är ju inga prob.?? :rofl Ne men det ska nog på lysen efter allt, men det blir nog det sista som händer, hojen ska ju användas till bus först och främst.

R6 baken passar eg. lite bättre än denna då den är aningen smalare, men vafan, kommer nog bli bra tillslut :tungan

Ska ev. ner ikväll o kapa ramen så ja får ner bakdelen lite och svetsa dit nya fästen till baken också. men infästningen i framkant passade rakt på org infästning, helt otroligt... :Bugar

coolt :yoparty håll oss uppdaterade :)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
lilltrollet skrev:
.

Framgaffel hittad på ebay, i USA, han är tveksam till att skicka den till sverige, men övertalningsprocessen är i full gång. Kraschpuckar är iaf inhandlade. Rasiers ska tillverkas och styre köpas in. :)

Ja va väl allt för den här gången.

Kolla på tyska ebay efter gaffel.
Frakten blir billigare och du slipper moms. Däremot lite högre pris, men inte mycket. Gav 1900.- för en RGV 250usd gaffel med tändlås, tanklock (med nyckel till båda). Inklusive Frakt
http://cgi.ebay.de/FZR-600-Gabel-Ge...ryZ49809QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
eller (samma som FZr1000?)
http://cgi.ebay.de/FZR-1000-EXUP-Ga...ryZ49809QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
FreddaAbborre skrev:
Kolla på tyska ebay efter gaffel.
Frakten blir billigare och du slipper moms. Däremot lite högre pris, men inte mycket. Gav 1900.- för en RGV 250usd gaffel med tändlås, tanklock (med nyckel till båda). Inklusive Frakt
http://cgi.ebay.de/FZR-600-Gabel-Ge...ryZ49809QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
eller (samma som FZr1000?)
http://cgi.ebay.de/FZR-1000-EXUP-Ga...ryZ49809QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Tack för tipsen :pannkyss

Kollade tyska ebay för några veckor sen utan framgång, o så hittade jag den här i USA, ska bara kolla om han vill skicka den, isf blir det ung. 1200inkl frakt, det är billigt tycker jag eftersom de verkar så svåra o få tag i... :banana

Jag vet inte om det är samma gaffel som 1000, verkar inte vara nån annan som vet heller. Har frågat runt lite här på SH utan framgång.

Imorn blir det kapa i bakramen o tillverka nya fästen. Skickade iväg mina ritningar på Raisers, hoppas kunna få dom tillverkade vilken dag som helst, han ja frågade skulle kolla upp om han hade tillgång till material bara... :yoparty

/ Nicklas

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
lilltrollet skrev:

Kollade tyska ebay för några veckor sen utan framgång, o så hittade jag den här i USA, ska bara kolla om han vill skicka den, isf blir det ung. 1200inkl frakt, det är billigt tycker jag eftersom de verkar så svåra o få tag i... :banana

Jag vet inte om det är samma gaffel som 1000, verkar inte vara nån annan som vet heller. Har frågat runt lite här på SH utan framgång.

Imorn blir det kapa i bakramen o tillverka nya fästen. Skickade iväg mina ritningar på Raisers, hoppas kunna få dom tillverkade vilken dag som helst, han ja frågade skulle kolla upp om han hade tillgång till material bara... :yoparty

/ Nicklas

Tycker det låter billigt med frakt. Kolla en gång till så det stämmer. Har köpt lite saker från usa. Skicka ca 15 kg billigaste (USPS) för ca 100dollares.
Glöm inte att räkna med momsen också iom att det är utanför EU.
Kolla ebay.co.uk också. Dock höga frakt priser därifrån.

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
lilltrollet skrev:

/ Nicklas
kolla typ touringbutken om de e samma lagernummer om du e nyfiken..
ger ett hum om hu mycke som måste ändras..
säkert samma lager men kanske stolpen e lågot längre..
isf e de pis ov cake :tummenupp

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Va nere i garaget o pulade lite nu. Glömde dock kameran... :huvet

Men sänkte ned baken nu, blev bra mycket snyggare. Sadeln går att modda så den passar. Ska bara fixa nytt exp.kärl av lämplig flaska.

Ska göra nya/bygga om hundbenen så baken åker upp en eller ett par centimeter också. Sen så... :)

Får se om ja ska ner nåt mer ikväll så ja kan fota annars kommer bilder imorn eller nåt..

Verkar vara samma lager på 1000gaffeln som 600, det är ju bra. Verkar dock som att han i USA kunde skicka gaffeln för 35$, verkar oerhört billigt dock. :va Annars får man leta i Tyskland.

/ Nicklas

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Ja då var man i garaget en sväng igårkväll o pillade lite på hojen.

Svetsade klart mitt depåstöd, kapade bakramen så den inte sticker utanför bakplasten längre, fyllde övre styrkronan med kemisk metall i väntan på Raisersarna (hur fan stavas det i plural) och sist men inte minst så lagade jag min framgaffel.

Det är helt otroligt var bra org. sadeln passar, bara kapat lite i den. Måste dock få till nåt bra sätt att få den att fasta bara, sen så är det också klart.

Gaffeln gick ju av när jag skulle rikta den, smart som ja va kläckte jag den brilljanta ideen om att jag kan ju svetsa ihop benet... :gnissla ... visst gjorde jag det, men nu funkar inte fjädringen så bra, hmm :va ... Ne gjorde så bara för att kunna ha den stå på hjulen och kunna vara flyttbar.

Styre får man förhoppningsvis idag, farsan skulle kolla på en enduro för min räkning, är det fin så köper han den och då följde det med ett extra styre, klockrent! :)

Men slänger upp lite bilder sålänge.

Bifogat

• 2006-01-05 002.jpg
    2006-01-05 002.jpg
    65.4 KB · Visningar: 223
  • 2006-01-05 004.jpg
    2006-01-05 004.jpg
    55.8 KB · Visningar: 149
  • 2006-01-05 003.jpg
    2006-01-05 003.jpg
    56 KB · Visningar: 175
  • 2006-01-05 008.jpg
    2006-01-05 008.jpg
    31.4 KB · Visningar: 225
  • 2006-01-05 009.jpg
    2006-01-05 009.jpg
    59.9 KB · Visningar: 185
  • 2006-01-05 010.jpg
    2006-01-05 010.jpg
    77.9 KB · Visningar: 166
Last edited:

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
lilltrollet skrev:
Ja då var man i garaget en sväng igårkväll o pillade lite på hojen.

Svetsade klart mitt depåstöd, kapade bakramen så den inte sticker utanför bakplasten längre, fyllde övre styrkronan med kemisk metall i väntan på Raisersarna (hur fan stavas det i plural) och sist men inte minst så lagade jag min framgaffel.

Det är helt otroligt var bra org. sadeln passar, bara kapat lite i den. Måste dock få till nåt bra sätt att få den att fasta bara, sen så är det också klart.

Gaffeln gick ju av när jag skulle rikta den, smart som ja va kläckte jag den brilljanta ideen om att jag kan ju svetsa ihop benet... :gnissla ... visst gjorde jag det, men nu funkar inte fjädringen så bra, hmm :va ... Ne gjorde så bara för att kunna ha den stå på hjulen och kunna vara flyttbar.

Styre får man förhoppningsvis idag, farsan skulle kolla på en enduro för min räkning, är det fin så köper han den och då följde det med ett extra styre, klockrent! :)

Men slänger upp lite bilder sålänge.
¨

perfekt lutning på arslet..r baken passa så djäkla bra på fzr600.. rätt lutning + att de går ihop med tanken..snyggt
:yoparty

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Idag blev det inte så mycket gjort. Allt småpill påbörjades ivf, som att fixa nya platser åt alla reläer och crap som sitter där bak, expasnionskärlet blev org. som moddades.

Köpte även enduron idag, så ni fick man ett styre över till denna hojen! :banana

over 'n' out för idag då...

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Bygget står för tillfället. Blev jullov och en vecka i Chamonix, Frankrike. Och nu är det en månads heltidsjobb kombinerat med heltidsstudier. Blir inte mycket tid i garaget då. Men pengar blir det så man kan köpa det sista jag behöver.

Gaffeln är på väg till mig från USA dock, skickades i fredags :banana. Bränslepumpen som saknades är återfunnen så snart är det provstartdags.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha