1) Justerbara gaffellock.
De används för att ställa in hur mycket hojen sjunker ihop på fjädringen, Dvs man kan ställa in nivån.
Dvs hur mycket av totala fjädringsvägen har hojen sjunkit ihop bara man sitter på hojen.
2) Öka oljemängden
Ovanför oljan finns luft. Normaltrycket på luft är 1kg/cm2 (avsiktligt valt sorten !) När gaffel trycks ihop trycks luften ovan oljan ihop.
Det finns ett enkelt samband P x V = konstant.
Så är trycket på luften i helt utfjädrat gaffelben 1kg/cm2 och luftvolymen har halverats vid helt ihop tryckt gaffel är lufttrycket 2kg/cm2
Har luftvolymen minskat till 1/3 så blir lufttrycket 3kg/cm2 osv
Har luftvolymen minskat till 1/4 så blir lufttrycket 4kg/cm2 osv
Om innerbenet har diameter 43 mm = 4,3cm blir tvärsnittsytan 3,14x2,15x2,15=14,5cm2 per gaffelben
Har nu luftvolymen minskat till 1/4 vid ihoptryckt gaffel så får du ett extra luftmotstånd på 2 x 14,5 cm2 x 4kg/cm2= 116kg för att hålla uppe dina 110kg.
Luftvolymen med ihoptryckt gaffel blir mindre och mindre ju mer olja man fyller på. Och man får alttså mer och mer hjälp med mer olja i gaffeln.
Kruxet är att fyller man på för mycket olja så kommer fjädringsvägen att minska. För olja kan inte komprimeras.
Enklast inses detta genom att man plockar ur fjädrarna, fyller gaffelbenen med olja upp till 5cm från toppen, skruvar på gaffellocken och försöker trycka ihop gaffeln. Trots inga fjädrar kommer det inte gå trycka ihop gaffeln mer än kanske 2-3cm.
För gaffellocken har ju tagit en del av utrymmet 5cm över oljan.
Fjädringen i en MC-gaffel sköts alltså av två delar
1) fjädern
2) luften ovanför oljan och ju mindre luftvolym över oljan vid ihoptryckt gaffel, dessto mer hjälper luften fjädern.
Men fyller man på för mycket olja så minskar fjädringsvägen och det vill vi ju inte.....
Om man nu borrar hål i "gaffellocken" och monterar luftnipplar.
Så kan man göra två saker.
Ändra grundtrycket i gaffeln från 1kg/cm2 (absolut tryck) till 2kg/cm2 absoluttryck ( = 1kg/cm2 eller 1 bar eller 100kPa) tryck på luftmätaren på en vanlig Mack. Och då hjälper luften till dubbelt så mycket.
Ändra grundtrycket i gaffeln från 1kg/cm2 (absolut tryck) till 3kg/cm2 absoluttryck ( = 2kg/cm2 eller 2 bar eller 200kPa) tryck på luftmätaren på en vanlig Mack. Och då hjälper luften till 3 ggr så mycket.
Dels blir det genom att skruva ut ventilkäglan möjligt stoppa ner en slang i gaffeln och mycket enkelt fylla på olja eller suga ut olja.
För att reglera luftvolymen över oljan vid ihoptryckt gaffel.
https://www.qwant.com/?q=adjust motorcycle suspension&t=web
Du har en fråga om en ny fjäder från en tillverkare ovan.
Om det blir bättre eller sämre beror på fjäderkonstanten är xy N/mm är större eller mindre jämfört med vad du har nu.