Problemet när den är slack är ju att det börja rassla på höga växlar och låga varv:-/
Då kanske det är smartast att undvika körning på hög växel med lågt varv ?
Motorns effekt kan enkelt beskrivas som
Trycket i cylindern x Varvtalet = Effekten
dvs dubblar man varvtalet kan trycket halveras
Och halverar man varvtalet så måste trycket dubblas.
Höga tryck frestar på smörjningen av lager i motorn.
Så jag undviker att ligga på höga växlar med lågt varv.
Brukar försöka hålla motorn mellan 1/3 av maxvarv och 2/3 av maxvarv.
Genom att växla.
Men vad vet jag ?
Tar och kollar User Manual sid 73
https://www.manualslib.com/manual/1161614/Yamaha-Mt07.html?page=73#manual
OCH NU HAR YAMAHA HITTAT PÅ ETT EGET SÄTT KOLLA KEDJAN !
TACKA FAN FÖR PROBLEM !
Hojen ska stå på sidostödet. Med Neutral växel.
Sedan ska man trycka på kedjans underdel i jämnhöjd med bakdäckets framkant nedåt med ett finger med en kraft av 15N (1.5kgf, 3.0lbf).
Och mäta avståndet från kedjans MITT till kedjeskyddet på svingens undersida.
Och det avståndet ska vara 51.0-56.0mm (2.01-2.20 in)
Jag har avsiktligt skrivit ut decimalerna precis som YAMAHA.
Och som avslutning om avståndet är mer än 58.0mm (2,28 in) kan kedjan skada ram sving och andra delar. T.ex 58.1 mm
Första åtgärd blir att skaffa den där vikten på 1,5kg för jag vågar påstå att du inte klarar att trycka med ett finger med en kraft mellan 14,5 och 15,4 N
Kan bara beklaga !
Jag förstår också hur metoden tillkommit. För det har levererats ett antal japanska hojar till Sverige med stumspända kedjor.
Så nu har man ett verktyg i fabriken som trycks dit på svingen med rätt mått för avståndet ska bli 53,5 mm till kedjans mitt och en vikt på 1,5kg som hängs i kedjan och så ska kedjan spännas till måttet snuddar vid kroken på vikten och då piper måttet och blinkar grönt, spänner man hårdare blir det röd blink och arbetslagets förman kommer !