Yamaha MT 07, kedja

Antem

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Yamaha mt07
Hej.

Köpte en ny mt07a i våras och efter ca 80 mil var det dags att spänna kedjan. Det gjordes sen i samband med första servicen efter 92 mil. Efter att jag kört 80-90 mil till tycker jag att kedjan verkar slacka igen. Min fråga är då, behövs kedjan spännas så ofta? Eller kan det vara något annat fel?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur hårt har du spänt den? Min XSR900 (MT-09) har det absurda måttet 5-10mm på sträckningen av kedjan enligt servicebok. Det kan jag säga inte är hälsosamt, varken för kedja eller lager på utgående axel i motor.

Om det är samma rekommendation på 5-10mm för en MT-07 så rekommenderar jag att du släpper efter till 15-20mm slack i alla fall för att få ut någorlunda livslängd ur kedjan.

Jag har bara spänt kedjan en gång i sommar på drygt 300 mil så det krävs inte speciellt ofta.
 

Antem

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Yamaha mt07
Den spändes på verkstaden så vet ej hur hårt. Rekommendation enl servicebok är 5-7 mm.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det här verkar ju helt absurt! 5-10 mm är ju stenhårt, och på MT-07 50mm är ju slackt!
Fattar inte detta. Har alltid tyckt att kedjan är för slack om man följer manualen, men nu detta!
Någonstans måste det blivit fel i någon manual?
 

Antem

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Yamaha mt07
Stämmer.???? Men min undran var om någon annan har samma problem? Känns lite orimligt att behöva spänna den 2-3 ggr på ett år eller har jag fel.?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag har alltid tyckt att min kedja är för slack hela tiden, men fått info från Yamaha att det är ok med 50 mm slack.....Kanske att det skall vara så. För mig känns det konstigt. På alla mina andra hojar rör det sig om runt 25 mm normalt.

Jag tror att om du spänt kedjan så hårt som 5-10 mm så kommer du märka att den sträcks / slits mycket snabbare än om den fått lite mer slack som kan ta upp krafterna.
 

Antem

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Yamaha mt07
Problemet när den är slack är ju att det börja rassla på höga växlar och låga varv:-/
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Problemet när den är slack är ju att det börja rassla på höga växlar och låga varv:-/

Då kanske det är smartast att undvika körning på hög växel med lågt varv ? :va

Motorns effekt kan enkelt beskrivas som
Trycket i cylindern x Varvtalet = Effekten
dvs dubblar man varvtalet kan trycket halveras
Och halverar man varvtalet så måste trycket dubblas.
Höga tryck frestar på smörjningen av lager i motorn.
Så jag undviker att ligga på höga växlar med lågt varv.
Brukar försöka hålla motorn mellan 1/3 av maxvarv och 2/3 av maxvarv.
Genom att växla.
Men vad vet jag ?

Tar och kollar User Manual sid 73
https://www.manualslib.com/manual/1161614/Yamaha-Mt07.html?page=73#manual
OCH NU HAR YAMAHA HITTAT PÅ ETT EGET SÄTT KOLLA KEDJAN !
TACKA FAN FÖR PROBLEM !
Hojen ska stå på sidostödet. Med Neutral växel.
Sedan ska man trycka på kedjans underdel i jämnhöjd med bakdäckets framkant nedåt med ett finger med en kraft av 15N (1.5kgf, 3.0lbf).
Och mäta avståndet från kedjans MITT till kedjeskyddet på svingens undersida.
Och det avståndet ska vara 51.0-56.0mm (2.01-2.20 in)

Jag har avsiktligt skrivit ut decimalerna precis som YAMAHA. :D

Och som avslutning om avståndet är mer än 58.0mm (2,28 in) kan kedjan skada ram sving och andra delar. T.ex 58.1 mm :D

Första åtgärd blir att skaffa den där vikten på 1,5kg för jag vågar påstå att du inte klarar att trycka med ett finger med en kraft mellan 14,5 och 15,4 N :D

Kan bara beklaga !

Jag förstår också hur metoden tillkommit. För det har levererats ett antal japanska hojar till Sverige med stumspända kedjor.
Så nu har man ett verktyg i fabriken som trycks dit på svingen med rätt mått för avståndet ska bli 53,5 mm till kedjans mitt och en vikt på 1,5kg som hängs i kedjan och så ska kedjan spännas till måttet snuddar vid kroken på vikten och då piper måttet och blinkar grönt, spänner man hårdare blir det röd blink och arbetslagets förman kommer !
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det är så här det blir med den nya internetgenerationen dvs så fort något skall göras MÅSTE man konsultera internet...
Visst ska man göra avancerade saker för första gången är internet väldigt bra men idag har man helt uteslutit sunt förnuft eller att resonera själv.
Jag har kollat en gång I manualen om kedjespänning efter det har jag gått på erfarenheten.

Tyvärr stöter jag på detta syndromet mer och mer att folk frågar om helt självklara saker som man med lite eftertanke borde kunna lösa helt själv.
 

Antem

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Yamaha mt07
Nu har jag fått flera bra svar på hur mycket spel jag ska ha på kedjan. Vilket jag redan har läst i manualen. (Jag är inte dum i huvudet).
FORTFARANDE så är min fråga, är det rimligt att man ska behöva spänna kedjan flera gånger om året? INTE hur hårt eller löst det ska vara.
Nån med en mt07 som har samma problem?
Och med rasslet menar jag att så fort jag släpper gasen för att tex växla så låter det.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
FORTFARANDE så är min fråga, är det rimligt att man ska behöva spänna kedjan flera gånger om året? INTE hur hårt eller löst det ska vara.

Ja, det är rimligt att du ska spänna kedjan flera gånger om året. Det är inget "problem" unikt till din hoj eller ens ett problem, det bara är så.

Hur mycket och ofta beror på hur du kör samt hur du haft kedjan spänd. En kedja spänd som en fiolsträng kommer slitas fort då det inte finns något slack. En för slack kedja kommer i sin tur slitas på grund av att det glappar för mycket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den spändes på verkstaden så vet ej hur hårt. Rekommendation enl servicebok är 5-7 mm.

Rekomendation enligt servicebok är 5 - 7 mm.
Du kan läsa, bra men vad är det som ska vara 5-7mm ?

För när jag läser User manual så ska det vara 51 till 56 mm mellan kedjan mitt (mitt på nit)
i jämnhöjd med bakdäckets framkant där framkanten ligger i linje med kedjan
upp till kedjeskyddet.

Uppenbart är det nått som har hänt mellan User manual och Serviceboken.


Nått verkar inte stämma, enligt #153 i den här tråden
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267160-Yamaha-MT-07/page8&p=6205888#post6205888
Rekommenderad kedjespänning verkar inte korrekt? Kedjan hänger ju ned skitmycket!
Följer ni boken? På mina andra hojar är det typ hälften så mycket slack tillåtet.

Svar # 300
Håller med. Har spänt kedjan till ca 2,5cm slack som andra hojar.

Och med detta menas hur mycket man kan flytta kedjans underdel mitt emellan kedjedreven uppåt plus nedåt. För egen del 35mm. På mina hojar.
 
Last edited:

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
jag spänner bara på känsla numera så den känns bra när jag kastar den upp och ner mellan fingrarna.:tungan
 

Antem

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Yamaha mt07
Rekomendation enligt servicebok är 5 - 7 mm.
Du kan läsa, bra men vad är det som ska vara 5-7mm ?

För när jag läser User manual så ska det vara 51 till 56 mm mellan kedjan mitt (mitt på nit)
i jämnhöjd med bakdäckets framkant där framkanten ligger i linje med kedjan
upp till kedjeskyddet.

Uppenbart är det nått som har hänt mellan User manual och Serviceboken.


Nått verkar inte stämma, enligt #153 i den här tråden
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267160-Yamaha-MT-07/page8&p=6205888#post6205888


Svar # 300


Och med detta menas hur mycket man kan flytta kedjans underdel mitt emellan kedjedreven uppåt plus nedåt. För egen del 35mm. På mina hojar.


Fast huvudfrågan handlade inte om kedjespelet utan om hur ofta en kedja behöver spännas. Så jag fattar inte varför du skriver 2 långa haranger om det?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Därför att har man en gång spänt den till 5 mm så lär den bli utsliten i förtid -> får spännas ofta, inte svårare än så.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast huvudfrågan handlade inte om kedjespelet utan om hur ofta en kedja behöver spännas. Så jag fattar inte varför du skriver 2 långa haranger om det?

Då får jag försöka förklara. Men jag vet inte om jag klarar av detta ?
Hur ofta man behöver spänna en kedja beror på två saker
Slitage
Tekniken man använder för att spänna kedjan.

Har man fel teknik så måste kedjan spännas oftare.
En kedja ska tex justeras för rätt spänning när den är i det läget att kedjan är som mest spänd.
Och givetvis har det betydelse att man använder rätt kedjeslack, rätt teknik för MT-07.
Och här i denna tråden verkar det finnas i stort sett lika många åsikter om vad som är rätt kedjeslack för MT-07 som det finns inlägg i den här tråden.
Vilket tyder på att något är fel i Yamahas instruktioner för MT-07.
Eller att Yamaha ändrat i instruktionerna, rättat fel, vilket gör det hela ännu mer förvirrat. Du säger att du kan läsa och det står 5-7mm i Serviceboken.
Och i User manual står 51-56mm.
Uppenbart, läsfel, tyckfel eller olika mätteknik.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top