Yamaha R1 -01 med andningshjälp

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Väntar på en ny turbo som är påväg plus en oljetrågspackning. Kan inte förstå varför tråget läkte, satt dit en ny packning just för att det inte skulle läka. Jag har då inte svetsat i tråget något så det kan inte ha slagit sig. Det läkte ju inte mycket men irriterande så jag gör ett nytt försök när jag ändå väntar på turbon.

Är det någon som har koll på hur mycket glapp det ska vara i turbinaxeln på en 19t? Ser ni något ovanligt på bilden? Som sagt så läkte det genom massor med olja in i avgashuset efter att den varit igång 10sek. Oljereturen kanske var lite trång in i tråget men har svårt tro att det ska bero på det. Men nu har jag även gjort om lite i tråget så jag får dit en större banjo så nu hoppas jag att flödet ska räcka, annars får jag svetsa in en egen anslutning.

Fick ett bra tips av Xyron att använda vinkellänkar till att fästa plenumet, vart superbra, kan rekommenderas!

Mvh Tomas

IMG_1563.jpgIMG_1562.jpgIMG_1564.jpgIMG_1565.jpg

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Nu blev jag less och for till mcxpress och köpte en ny td04hl-19t. Fan va fint det blev. Nu väntar jag bara på trågpackningen som varit på villovägar men som tydligen legat i grannkommunen i 3 dagar. Får se om jag får den i helgen.

Annars är det bara avgassystemet kvar. Ska börja på det i helgen. Hade tänkt göra så jag kör med akrapovic-ljuddämparen så kanske man kan pröva en fuling på besiktningen... :)

Nu ska jag skura piss. Vi har fått en liten valp här i huset som tycker om att skvätta.

Trevlig helg!

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Startade med nya turbon igår. Denna gång höll sig oljan där den skulle så det var bra. Dock gick den fett nå jävulst och kom fram till att returen var för trång in i tanken så idag har jag gjort en ny. Får se om den ryms under tanken och om det blir bättre, kanske provmonterar ikväll för just nu är jag och hundvalpen ensamma så blir inte så mycket skruvande.

Mvh Tomas

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Lillvalpen somnade ett tag så då passade jag på att smyga ner i källaren och provmontera nya bränslekran. Den passade och rymdes perfekt när tanken var på plats. Nu borde jag ha tillräckligt flöde på returen, 10mm hela vägen in. När jag felsökte hade jag bara returen ner i en colaflaska och slangen var 8mm och då gick den bra så det känns som att det ska vara mer än nog.

Nu väntar jag bara på att sambon ska komma hem så man kan få nåt gjort. En provkörning blir det med 99% chans i veckan!

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Provkörning!!!

Var ut och testade hojjen nyss. Den gick fett som fan men när laddet kom, SATAN!!! Så jävla coolt:) Nu blev just all tid man lagt ner värt det 10ggr om! Nu ska jag göra ett avgassystem och be att få bänka den hos Erik så vi kan bestycka den rätt:yoparty

Måste även vinkla in kylaren lite till. Om man trycker ihop gaffeln allt som går så tar framhjulet i intercoolern = inte bra. Man kanske även kan byta till lägre profil?

Tror även jag måste dreva upp den rejält. Fastän den gick halvknackigt så lyfte den framhjulet helt utan problem när man gled på 4ans växel. Så jävla coolt!

lev å må, Tomas

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Grattis! Jag kan tro att det är lite som slår känslan när man inser att allt faktiskt fungerar:) Det blir roligt att se monstret live så småningom, lycka till med mappningen!

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Grattis! Jag kan tro att det är lite som slår känslan när man inser att allt faktiskt fungerar:) Det blir roligt att se monstret live så småningom, lycka till med mappningen!

Tack Roffe. Hoppas jag får ordningen på den så jag får testa den i fällfors :)

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Förresten, är det en dålig idé att släppa ner framgaffeln 5mm? Går det ens när den är jämns med överkant gaffelkrona nu? Tänkte på avståndet mellan framdäck och ic.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Vad är det med folk och turbos i Piteå :D

Kul att följa är det iaf... keep up the good work!!

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Att ändra på gaffeln åt det hållet är nog ingen bra ide.
Dem blir mindre kvickstyrd och som ett lok rakt fram (lite överdrivet men men)
Men du kan testa att sätta ett 60 profilsdäck och sänka gaffeln motsvarande vad däcket är lägre och på så sätt lite sådär behålla styrgeometrin och få mer frigång.
För däcket ger mer frigång eftersom det naturligt kommer längre från kylaren med sin lägre profil än vad att bara sänka gaffeln ger.
Så en kombination tror jag på...
Men försök hålla dig i närheten av originalet så får du mindre väghållningsproblem.

Kanske en tankevurpa men det kommer säkert någon påpeka... :0)

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Att ändra på gaffeln åt det hållet är nog ingen bra ide.
Dem blir mindre kvickstyrd och som ett lok rakt fram (lite överdrivet men men)
Men du kan testa att sätta ett 60 profilsdäck och sänka gaffeln motsvarande vad däcket är lägre och på så sätt lite sådär behålla styrgeometrin och få mer frigång.
För däcket ger mer frigång eftersom det naturligt kommer längre från kylaren med sin lägre profil än vad att bara sänka gaffeln ger.
Så en kombination tror jag på...
Men försök hålla dig i närheten av originalet så får du mindre väghållningsproblem.

Kanske en tankevurpa men det kommer säkert någon påpeka... :0)

Tycker det låter som en klok idé.

Är det någon som har en aning om hur mycket man törs ladda? Ska räkna ut vad jag har för komp, har glömt bort det. men när jag var och körde idag så laddade den 1.3bar och hej och hå vad det bar av. Tror jag ska sänka till runt ett bar. Är det kopplingen som ger sig om man laddar för mycket på r1orna?

Mvh Tomas

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
R1 turbo
Ja har kört ett tag på 1,2 med 19t :) 277 whp blev det :) ja hajar visst går det inte beskrivakännslan när de bär av :)

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Ja har kört ett tag på 1,2 med 19t :) 277 whp blev det :) ja hajar visst går det inte beskrivakännslan när de bär av :)

Nä, det är helt sjukt vad köra med. Med 1.3 gick det inte hålla fullt på 6an då ville den slå över direkt laddet kom :D :D

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC