Yamaha R1 2008 (exup)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jo det ska låta i några sec sen sluta.... Har dom satt tillbax allt rätt efter sig tro?

RCM_Göransson

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2010
Hoj
2008 yamaha yzf r1
Pratade med Yamaha center nu på eftermiddagen och måste komma ner med hojen till Haninge! Kollade lite på hojen idag och jag tycket ljudet kommer någon stans nära nivå glaset för motoroljan!Ska försöka filma med en bra kamera och lägga upp ljudet senare idag.

RCM_Göransson

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2010
Hoj
2008 yamaha yzf r1
Hej! Visade upp hojen och lämnade in den på Yamaha center idag! Han som Kollade på den sa att de var apex ventilen som inte fungerade så som den ska! Han försökte fixa de när jag var där men lyckades inte något vidare! Fattar inte att den e trasig efter endast 260 mil och att allt fungerade super innan jag lämnade in hojen på service!

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Hej! Visade upp hojen och lämnade in den på Yamaha center idag! Han som Kollade på den sa att de var apex ventilen som inte fungerade så som den ska! Han försökte fixa de när jag var där men lyckades inte något vidare! Fattar inte att den e trasig efter endast 260 mil och att allt fungerade super innan jag lämnade in hojen på service!

apex-ventilen, inte exup du menar (agasventilen)?? Har jag aldrig hört om, ser den till att man sätter apex perfekt jämt ;)?

RCM_Göransson

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2010
Hoj
2008 yamaha yzf r1
Så heter de nog! Men han skrev de på service pappret som jag fick med mig hem! Justering av apex ventil alt byte...

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Hände på min förförra -07 vid 500 mil och det var EXUP'en som hade tagit in fukt. Garantin fixade det.

Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
EXUP:ens servo låter iallafall när man sätter på tändningen. Den kör fram och tillbaka nån gång för att rensa ur skit och kolla så allt funkar. Jag råkade också ut för att den lät hela tiden. Jag hade då råkat koppla ur reläet.

R1 har väl EXUPII tror jag. Apex ventil vet jag inte vad det är.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag föreslår att du kollar Exupen själv. Det kan ju vara så enkelt att vajrarna är dåligt spända och att den inte går till rätt läge. Kan tänka mig att motorn då fortsätter att låta. Kolla instruktionsboken. Där står det hur man justerar in den.

Jag ger inte mycket för verkstäder i största allmänhet. Brukar få fixa till saker själv efter att hojen har varit på service. Sist fick jag tömma ur en liter olja ur motorn för att det var brutalt överfyllt. Jag servar bara på verkstad för att få en stämpel och behålla garantin.

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
R1 Svart 2007
Förstår din frustration för hos mc verkstäder är det svårt att få hjälp och att kunna lita på att det saker o ting blir utfört och korrekt utfört. Klantarna på verkstaden kan ha justerat din exup fel det har hänt förr.

En teori.
Eftersom din hoj gått så lite och då stått en hel del så kan själva Exup ventilen gå tungt och behöver lirkas upp och smörjas så den går lätt. Om ventilen går tungt så får exup motorn problem och då kanske den står och låter sådär som den gör på din mc. Eventuell kan exupmotorn redan tagit stryk av trög exupventil och behöver bytas.

1. Kolla så ventilen går lätt
2. kolla så den är rätt justerad. Slå på tändningen och efter att motorn dragit ventilen fram o tillbaka så ska ventilen stå mellan markeringarna. Man ser hur det ska vara när man skruvar av den lilla kåpan som täcker exupventilen. Justera vajrarna om den inte står mellan markeringarna.

Last edited:

RCM_Göransson

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2010
Hoj
2008 yamaha yzf r1
Tack för alla tips och råd! Nu är de så att jag e inne på min första hoj och har inte skruvat med mc förut! Så hur kollar man allt som ni har skrivit??? Tack på förhand!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
I användarhandboken finns beskrivet hur du kollar EXUPen och justerar spelet på vajrar.
Om du vill gå längre i ditt mekande så kan du ju köpa en Haynes-manual där det finns beskrivet hur man tar isär och sätter ihop i princip hela hojen (med bilder).

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Förtydligande; EXUP-ventilen sitter (satt i alla fall förr) i kollektorn för grenrören (dvs. i avgassystemet). Du behöver ta av magkåpa/-or för att komma åt den.

Kuriosa; EXUP-ventilens funktion är att dynamiskt ändra avgasernas flöde (justera innerdiametern på avgassystemet kan man säga) beroende på varvtal, m.a.o. dynamiskt ändra motståndet i systemet. Detta för att trimma körbarheten för olika varvtalsintervall.

EDIT: nu är jag inte helt 100% på detta, men avgassytemet på -04:a och framåt borde gå 4-1-2, så EXUP-ventilen borde sitta i anslutning till 4-1-kollektorn. Rätta mig om jag har fel ni med nyare R1:eek:r! :)

Last edited:

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
R1 Svart 2007
I användarhandboken finns det inte beskrivet vad jag vet. Det är en verkstadsåtgärd och finns därmed beskrivet i servicemanualen. Skicka ett PM till mig med din mailadress så kan jag maila servicemanualen till dig.
Men om du inte är van att meka så kanske det är säkrast att du tar hjälp av någon mekvan kompis.
Men du har väl garanti på hojen fortfarande så egentligen är det väl bara o lämna in.

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...