Yamaha R1 i Tyskland två modeller?

papparazzi

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
svart sak, snabb ;)
när jag nyregistrerade min tyskimporterade hojj så kom det upp att det är bytt kammaxel på den i tyskland. Står i "Fahrseugbriefe" på fritext att den är bytt för effekthöjning.
Då ville dom inte godkänna hojjen utan sa att jag skulle kontakta Yamaha Sverige för att se om effekten har höjts på den.

Handlaren jag köpte den av tog då hojjen och bes den själv på sin "egen" bilprovning och den gick igenom hur lätt som hellst.

Dom på bilprovningen i göteborg sa till mig att jag skulle se detta som en Rödflagg för att fortsätta köpet. Vad tror ni alla om det? blir jag lurad om jag nu köper den ?
:gnissla

En kompis till mig sa något om att det finns två modeller på R1 i tyskland. Att då jag kanske har den "svagare" och dom då har bytt och satt in den värre kammaxeln för att uppnå den bättres effekt? har ingen aning
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har handlaren besiktigat den utan problem så framgår det inte av papperen att den har en andra kamaxlar:va Så det bilprovningen i GBG säger låter i mina öron som skitsnack. Det enda är väl varningsflagg på hur den är körd och skött.

Besiktningen i Göteborg sa ju det till honom när han fösökte besikta den själv såklart, vad är det för skitsnack i det? Klart de ska avråda när det finns inskrivna ändringar, eftersom det försvårar regbes. Solklart.

Sen besiktade importören hos ngn han känner/mutar. Lika solklart.


Varför varningflagg för körd & skött?


Olika kammar mellan länder var vanligt förr, vet inte hur det är med den.
 

papparazzi

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
svart sak, snabb ;)
Sen besiktade importören hos ngn han känner/mutar. Lika solklart.


Varför varningflagg för körd & skött?


Olika kammar mellan länder var vanligt förr, vet inte hur det är med den.


Nä du har rätt. Klart han fick igenom den när han känner till dom killarna där och besiktar säkert 80 hojjar där om året.

Så vad ska jag göra ? ska jag försöka ringa Yamaha Sverige och se vad dom säger?
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Nä du har rätt. Klart han fick igenom den när han känner till dom killarna där och besiktar säkert 80 hojjar där om året.

Så vad ska jag göra ? ska jag försöka ringa Yamaha Sverige och se vad dom säger?

Jamen om nu hojen är regbesiktad å klar så är det ju bara att köpa !
Du skall ju inte regbesikta den igen eller hur:confused: . Så det är nog inga problem.. Köp å var glad för din nya hoj istället :tummenupp
 

papparazzi

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
svart sak, snabb ;)
Jamen om nu hojen är regbesiktad å klar så är det ju bara att köpa !
Du skall ju inte regbesikta den igen eller hur:confused: . Så det är nog inga problem.. Köp å var glad för din nya hoj istället :tummenupp

Ja men jag tänker på om den har gått jävligt hårt och allt när den är trimmad?
 

gute

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2007
Ort
visby
Hoj
Chang Jiang
Jag vett inte hur det är i Tyskland.
Men jag vett att i Bosnien finns det olika modeller av nästan alla sporthojar.
En riktig modell och light modell
 

papparazzi

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
svart sak, snabb ;)
Jag vett inte hur det är i Tyskland.
Men jag vett att i Bosnien finns det olika modeller av nästan alla sporthojar.
En riktig modell och light modell

Ah okej! tror dom har så i Tyskland med. Och verkar som dom har det i USA med.
Men mitt stora problem är. Ska jag köpa den eller inte?
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ah okej! tror dom har så i Tyskland med. Och verkar som dom har det i USA med.
Men mitt stora problem är. Ska jag köpa den eller inte?

Tittar man på yamahas tyska sida så finns det bara en modell av R1. I USA finns det två modeller av R6 den ena har ett s på slutet men dom ser inte likadana ut. Har någon bultat i vassare kammar i en R1 så är det väl bara ett stort+:) Är skicket bra o priset rätt så är det väl bara o handla:tummenupp
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Så vad ska jag göra ? ska jag försöka ringa Yamaha Sverige och se vad dom säger?

Ja men jag tänker på om den har gått jävligt hårt och allt när den är trimmad?

Men mitt stora problem är. Ska jag köpa den eller inte?

Hur ska Yamaha Sverige veta om den R1an har gått jäkligt hårt oavsett om den är trimmad eller inte ? Det kan ju bara personen/personerna som kört hojen veta.

Säger som Rappe, är priset och skicket rätt så köp, känns det inte bra för dig = låt bli.
Det är ändå du själv i slutändan som måste bestämma hur du skall göra, vi kan ju bara tipsa, fast å andra sidan har vi ju inte sett hojen.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Tyskland har alltid varit väldigt hårda på att hålla ner hästkrafterna på motorcyklar, på 80 och 90 talet hade de en maxgräns på 80 hk om jag kommer ihåg rätt.
Jag skulle kunna tänka mig att R1:an och andra sporthojar säljs strypta i Tyskland och detta bytet var för att det satt en strypt kammaxel från början och att de nu satte i en orginal.

Detta är bara mina egna gissningar men skulle inte förvåna mig om jag har rätt.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Tyskland har alltid varit väldigt hårda på att hålla ner hästkrafterna på motorcyklar, på 80 och 90 talet hade de en maxgräns på 80 hk om jag kommer ihåg rätt.
Jag skulle kunna tänka mig att R1:an och andra sporthojar säljs strypta i Tyskland och detta bytet var för att det satt en strypt kammaxel från början och att de nu satte i en orginal.

Detta är bara mina egna gissningar men skulle inte förvåna mig om jag har rätt.

139Kw Har R1 i tyskland enligt Yamahas tyska hemsida..
 

papparazzi

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
svart sak, snabb ;)
jo självklart vet jag väl om att det är jag som i slutändan tar beslutet !
och den är i toppskick.

men blir inte klokare på det här bytet på kamaxeln faktiskt. men men
 

papparazzi

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
svart sak, snabb ;)
Kör hojen i bänk!

Kostar väl inte mer en 500kr.

Då får du ju reda på om det är en trimkam:tummenupp

Jo vet ju att det är en trimkamaxel på den ! för det står i det tyska brevet. Men tyskarna är väl väldigt hårda med vilka som får skriva in i dom ? Är väl bara riktia återförsäljare eller verkstäder som får göra det? Då borde det vara riktigt gjort ?

Fan va kluven man är.
 

Dark_Messenger

Guest
Jag fattar inte. Du vill importera en sporthoj som med 99% sannolikhet ändå är körd hårt. Den som köper en retta heter inte Ture Pung och är 60+ o gillar fridfulla söndagsturer med gumman bakpå. Kammen är bytt, so what!? Är skicket på hojen bra, den är servad med jämna intervaller samt att varningsklockorna inte ringer så köp. Kammen kan du se som en bonus om du får hojen för ett bra pris. :)
 

papparazzi

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
svart sak, snabb ;)
Jag fattar inte. Du vill importera en sporthoj som med 99% sannolikhet ändå är körd hårt. Den som köper en retta heter inte Ture Pung och är 60+ o gillar fridfulla söndagsturer med gumman bakpå. Kammen är bytt, so what!? Är skicket på hojen bra, den är servad med jämna intervaller samt att varningsklockorna inte ringer så köp. Kammen kan du se som en bonus om du får hojen för ett bra pris. :)

Och som sagt. JAG har inte importerat den utan det har en MC firma gjort. Då var den vält och fick den till ett jäkligt bra pris. Och har sedan jobbat med den och gjort den i grymt skick. Och den har bara gått 600 mil. en 06a. Så man kanske ska ta hojjen ändå? Det ena vi reagerade på också var att Oljan var väldigt svart nrä vi fick den. Kan det va för att den har stått ett litet tag eller nått? är oljan i tyskland "svartare" hehe.
 

Dark_Messenger

Guest
Och som sagt. JAG har inte importerat den utan det har en MC firma gjort. Då var den vält och fick den till ett jäkligt bra pris. Och har sedan jobbat med den och gjort den i grymt skick. Och den har bara gått 600 mil. en 06a. Så man kanske ska ta hojjen ändå? Det ena vi reagerade på också var att Oljan var väldigt svart nrä vi fick den. Kan det va för att den har stått ett litet tag eller nått? är oljan i tyskland "svartare" hehe.

Jojo, bara vält har man ju hört förut, men skulle det vara så att du är hundra på att den endast är vält och mätaren inte är tokskruvad eller nått annat skit så slå du till om du får den till ett bra pris.
 

papparazzi

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
svart sak, snabb ;)
Jojo, bara vält har man ju hört förut, men skulle det vara så att du är hundra på att den endast är vält och mätaren inte är tokskruvad eller nått annat skit så slå du till om du får den till ett bra pris.



Nej den är ju givetvis lagd i fart! det är inget snack om det. Pappren är ifyllda och verkar stämma perfekt.
fick den för 66000 och lagt ner kanske 20 papp nu på den med lite kåpor ny bakfälg och så!

Tyckler jag är ett bra pris på en 06 faktiskt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top