Yamaha R1 Ventiljustering

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R1 2001
Införskaffade mig en R1a år 2001 för ca en vecka sedan och förutom att det inte följde med någon service bok till den så är jag nöjd med köpet.

Den har rullat 4200mil och nu i helgen var jag i trollhättan på Bikedagarna, frågade om service och svaret de gav mig var mellan 7000 och 8000kr för service med ventiljustering. Är inte det Väldigt dyrt?
Är från Örebro och fundera om det finns någon bra/Billig mekaniker i trakten? Alternativt gör det själv... Men man är ju lite lagom paranoid när det gäller hojar (Bilar/Lastbilar är inga problem att skruva stora bra delar som är "lätta" att byta) så all hjälp är välkommen.

Finns det verkstadshandböcker att få tag på på svenska eller är det bara engelska varianter?

Tacksam för svar

//Ny R1 ägare
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Gjorde justering på min i vintras. Aldrig gjort något liknande innan, men mha servicemanualen (som finns här på sporthoj) var det faktiskt mycket lättare än jag trodde!

Bara att köra på :yoparty
 

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R1 2001
Hyresvärden ringde i Fredags och sa att de hade ett garage till mig så det kan väl knappt vara mer lämpligt att inviga garaget med att riva ner nya hojen :D

Vart hittar jag handböckerna här på SH?
 

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R1 2001
Grymt. Tack för hjälpen.
blir nog meka av nästa helg så ja kanske kommer med fler bra frågor =D
 

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R1 2001
Okej det blev inte riktigt nästa helg men nu är jag igång iallafall. Första frågan kommer här: Ska man ta bort hela förgasaren i punkten
1. Remove:
• carburetor assembly
Refer to “CARBURETORS” in chapter 6.
För där står det bara hur man ska plocka ihop förgasaren??

Tacksam för svar.
 

stormiz

Carpe Diem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
gsxr1000 k5 , honda crf450-06
ja tog inte bort fuggen på min !

av me sidokåpor,tank,luftburk ta bort "gummimattan" samt tändkablarna,ta dän kylet och losssa vattenröret som sitter i ventilkåpan ! lägg i hög växel å vrid bakhjulet tills nockarna på kammen står rätt ! :tummenupp
 

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R1 2001
Grymt. Tack så mycket... en liten fundering bara gjorde du kontroll eller justering? Är det svårt att få bort kammarna så att man kan byta shims? Är det nått mer man ska tänka på? (som inte står i manualen)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Grymt. Tack så mycket... en liten fundering bara gjorde du kontroll eller justering? Är det svårt att få bort kammarna så att man kan byta shims? Är det nått mer man ska tänka på? (som inte står i manualen)

Du behöver en momentnyckel för att dra fast kammarna igen, men annars är det inte speciellt svårt.
Jag vek bara undan mina kammar (med kedjespännaren borta) för att slippa problemet med att ställa dem rätt igen. Lite pilligt att komma åt shimsen närmast kedjan, men det gick.
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Återkom gärna med svar om hur det gick, och om det behövdes justeras överhuvudtaget!

Jag kollade ventilerna på min själv, behövde inte justera något, men det känns som ganska stor skillnad emellan att kolla ventilspelet och att shimsa dom:)
 

stormiz

Carpe Diem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
gsxr1000 k5 , honda crf450-06
behövde inte heller byta något.. allt såg bra ut :)

antar att verkstäder har specialverktyg för å byta shims ? så dom slipper ta dän kammarna
 

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R1 2001
Okej nu har jag fått isär allt utan att ta bort förgasarna (TACK för det) och efter 4 vändor till biltema pga felaktiga bladmått osv så har jag dagens resultat:

Cylinder 1
In 0,10 / 0,10
Ex 0,20 / 0,25

Cylinder 2
In 0,10 / 0,10
Ex 0,25 / 0,20

Cylinder 3
In 0,10 / 0,15
Ex 0,20 / 0,25

Cylinder 4
In 0,10 / 0,10
Ex 0,20 / 0,20

Så nu frågar jag experterna på sporthoj om man behöver schimsa om eller inte???

PS när jag mätte så hade jag ett bladmått som gick i jämna 0,05mm intervaller så 0,10 betyder att den passade och 0,15 inte passade osv. DS
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Hej,

Vad rekommenderar yamaha för spel på en 2001? På 98-99 så hade de 0.11 resp 0.21 som minspel. Så ifall 0.1 och 0.2 går in lätt på de ventiler som du angav hade mindre spel så hade jag fortsatt att köra utan åtgärd, eventuellt kollat ventilerna igen efter 2k mil eller ifall motorn börjar bli tystare vid kallstart.

Eftersom motorn har gått en del så har förmodligen ventilerna satt sig och spelet kommer inte att förändras mycket, så länge inte ventiler eller säte börjar bli utslitna.
 
Last edited:

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R1 2001
Yamaha rekomenderar på insidan 0,11-0,20 och på utsidan 0,21-0,25.
Vart tusan kan man få tag på ett bladmått som har 0,01mm intervaller? Skulle ju vara trevligt att veta om det är 0,10 eller 0,14 =/ eller på utsidan om det är 0,27..

Det tickar ju lite om den vid ca 3000rpm men det är ju inget man hör när man ligger i 100+ eller 50 för den delen.
 

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R1 2001
Okej nu har jag köpt ett nytt bladmått och alla ventiler befinner sig inom den tillåtna ramen. Allt var ihop satt (utom kåporna) och när jag startar motorn så börjar det rinna kylarvatten =/ *suck* bara att börja plocka isär igen. Efter att bara ha tiltat upp tanken och klart bestämt att ta bort så lite som möjligt så skulle jag ta bort tändhylsorna från tändstiften (nu kommer det andra roliga för dagen) så lossnar ettans tändhylsa från kabeln :mad: Efter att ha svurit ett stund så går jag vidare till att leta efter läckaget. Lyfter upp kylar rören som går ner i motorn och ser att en av o-ringarna har halkat lite snett och fått ett jack i sig :huvet

Nu till frågorna: Går det att använda en av Biltemas o-ringar som tål -40 till +135 grader det står på hemsidan att de är 2mm tjocka vilket låter lite lite :confused:
Fråga två: Ja som jag skrev så gick det inte så bra med tändkabeln men när jag lös ner i gummihylsan som kabeln hade suttit i så ser det ut som att det bara är en "pinne" som sticker upp, så det borde väl gå att bara trycka ner kabeln igen, eller??
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Lämnade min på yamaha center i göteborg dom var prisvärda då om Bike tog 7-8 tusen jag betalade ca 6 tusen för hela 4000mila servicen.
Vågar inte göra de själv trots mekkunskaper.
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
"platta" till kabeln lite med en plattång så att tändhattstiftet som skall leda strömen vidare får bra kontakt.
Skryva på tändhatten på kabel så långt det går o sätt tillbaka. enkelt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
R1 -98 till -06 har tre insugsventiler/cyl, i tabellen nedan är endast två värden angivna(?)

Okej nu har jag fått isär allt utan att ta bort förgasarna (TACK för det) och efter 4 vändor till biltema pga felaktiga bladmått osv så har jag dagens resultat:

Cylinder 1
In 0,10 / 0,10
Ex 0,20 / 0,25

Cylinder 2
In 0,10 / 0,10
Ex 0,25 / 0,20

Cylinder 3
In 0,10 / 0,15
Ex 0,20 / 0,25

Cylinder 4
In 0,10 / 0,10
Ex 0,20 / 0,20

Så nu frågar jag experterna på sporthoj om man behöver schimsa om eller inte???

PS när jag mätte så hade jag ett bladmått som gick i jämna 0,05mm intervaller så 0,10 betyder att den passade och 0,15 inte passade osv. DS
 

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R1 2001
Jag hoppas verkligen inte att den har tre insugsventiler för då fattas det 4st på min hoj.

Ja ska testa att platta till kabeln lite så får vi se hur det går. tack för tipset.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag hoppas verkligen inte att den har tre insugsventiler för då fattas det 4st på min hoj.

Ja ska testa att platta till kabeln lite så får vi se hur det går. tack för tipset.

Hoppsan, då har du nog missat något... :va

Den har ju 20 ventiler
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top