Yamaha R1 Ventiljustering

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 2001
:huvet
Jag får inte igång på skiten... Efter gårdagens missöden så vägrar hojen att starta. Plockade ur stiften för att kolla så att det kommer gnistor från alla (vilket det gör) men beslutade mig ändå för att byta till nya stift. Efter att ha satt i de nya så kollade jag även om de kom några gnistor och nu jäklar så gnistrade det ordentligt =) men tro inte att de hjälpte för att få igång hojen. Vad gör man nu då? Den fungerade igår men inte idag???? Vad kan jag ha gjort för fel? Den får soppa och gnistor enligt min bok så är det tillräckligt för att göra en explosion. :confused:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Jag får inte igång på skiten... Efter gårdagens missöden så vägrar hojen att starta. Plockade ur stiften för att kolla så att det kommer gnistor från alla (vilket det gör) men beslutade mig ändå för att byta till nya stift. Efter att ha satt i de nya så kollade jag även om de kom några gnistor och nu jäklar så gnistrade det ordentligt =) men tro inte att de hjälpte för att få igång hojen. Vad gör man nu då? Den fungerade igår men inte idag???? Vad kan jag ha gjort för fel? Den får soppa och gnistor enligt min bok så är det tillräckligt för att göra en explosion. :confused:

Det finns fyra saker som ska vara uppfyllda för att du ska få igång motorn.

1. Det ska finnas en gnista
2. Det ska komma bensin
3. Kompression
4. Detta ska ska ske vid rätt tidpunkt.

Har du haft igång hojen efter din kontroll av ventilerna?

1. Gnista har du? Alla stiften ger en klar gnista?

2. Det kommer bensin, vet inte inte hur allt exakt fungerar på din årsmodell men jag misstänker att det finns en soppapump som ska gå när man vrider om tändningen. Det brukar gå att mäta upp denna genom att ta bort en slang och se att det flödar.

3. Har du alla tändhattarna på rätt ställe?

4. Går den på startgas?

5. Du har inte tagit bort kamkedjan någon gång?

Sen sist men inte minst jag vågar sätta rätt så mycket på att din maskin är en 20 ventilare så ta en titt till om du inte hittar fyra extra ventiler.

Lycka till.

/Urban

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 2001
Jag startade hojen i torsdags och då var den lite svårstartad men hoppade igång. och det var då jag upptäckte att det läkte kylarvatten. Efter det så lossnade ettans tändkabel från tändstiftshylsan/hållaren. så ja tyckter ju att de borde vara det som är problemet med tanke på att allt annat är samma. Men eftersom jag får gnista från alla tändstiften så är det konstigt.
Ska ut i garaget nu och klia mig lite i huvudet och gå igenom den fina lilla listan igen.
Ska även testa med startgas.

När jag hade isär hojen så gjorde jag bara en kontroll av ventilerna så jag plockade några ventiler utan det var bara toppkåpan som jag tog bort.

tack för alla svar.

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 2001
Tack för tipset med startgas. Så länge man sprayar ett fint moln med startgas så går den så fint så. Plockade bort slangen mellan soppapumpen och förgasarna och det kom ju inte en droppe där, inte konstigt att motorn inte gick.
Så hur fixar man en soppapump?

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Tack för tipset med startgas. Så länge man sprayar ett fint moln med startgas så går den så fint så. Plockade bort slangen mellan soppapumpen och förgasarna och det kom ju inte en droppe där, inte konstigt att motorn inte gick.
Så hur fixar man en soppapump?

Då har du ju benat ner det till att det är soppaproblem iaf.

HUr testade du soppapumpen? Tog bort slangen och vred på tändningen tryckte på knappen? Det ska ju gissningsvis inte komma nåt bränsle när tändningen inte är på.

Sitter det någon säkring till pumpen?

Låtern den när du vrider på tändningen?

Nån sladd som har lossnat?

Jag har inte varit med om att en soppapump på en hoj bara tvärdör men nån gång ska vara det första för allt.

/Urban

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 2001
När jag vred på nyckeln förr så lät det lite om hojen, vilket jag nu misstänker var soppapumpen. Nu är det helt tyst när nyckeln vrids på. Jag tog bort slangen som går in i förgasarna och testade att trycka på knappen och då borde det komma bränsle. Tog även bort pumpen och testade direkt på batteriet men den var lika död där :(

Är det någon här som har en soppapump liggandes som de gärna vill bli av med?
Mvh Anders

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Kolla med Bike's skrot, de har massor med R1 delar.
Annars släng ett inlägg i R1 tråden kanske hjälper.

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 2001
Haha Nu jäklar så fungerar hojen igen. Kikade på vad skorten skulle ha för en soppapump (1500spän) och beslöt mig för att skruva isär den jag hade. Det värsta som kunde hända var ju att ja skulle få köpa en ny. Efter att ha gjort rent kontaktytorna så testade jag om den fungerade och JA det gjorde den. Ihop med skiten och sen är det bara att tuta och köra.

Tack så mycket för all hjälp och kör lugnt på vägarna.

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Haha Nu jäklar så fungerar hojen igen. Kikade på vad skorten skulle ha för en soppapump (1500spän) och beslöt mig för att skruva isär den jag hade. Det värsta som kunde hända var ju att ja skulle få köpa en ny. Efter att ha gjort rent kontaktytorna så testade jag om den fungerade och JA det gjorde den. Ihop med skiten och sen är det bara att tuta och köra.

Tack så mycket för all hjälp och kör lugnt på vägarna.

Bra jobbat!
Jag vet vem jag ska PM'a när jag får problem! ;)

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Bra att det löste sig, nu både sparade du en del slantar mot att lämna bort kontrollen samt blev även några erfarenheter rikare :)

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 2001
Tack för underhållande läsning :Bugar

Skönt att man kan glädja folk med lite underhållande läsning. När det känns som att allt går i en stadig kurva rakt ner så måste man ta ut det på nått... sporthoj känns som rätt forum för det.

Åter igen tack för all hjälp. :tummenupp

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Jag hoppas verkligen inte att den har tre insugsventiler för då fattas det 4st på min hoj.

Ja ska testa att platta till kabeln lite så får vi se hur det går. tack för tipset.

Jo så är det. 5 ventiler per cylinder. Det var först till 2007 års R1 som de lämnade den konfigurationen till förmån för 4 ventiler.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati