Yamaha R1 vs R6

R6 2006-2007 årsm.

0-100: 3.56s
0-140:7.13s
0-200:15.29s

R6 2008 årsm.

0-100: 3.31s
0-140:6.57s
0-200:13.17s

R1 2004 årsm.

0-100: 3.11s
0-140: 5.62s

På R1 2009-2010 så har inte Yamaha släppt officiella tider, kanske för att folk inte bryr sig så mycket om detta. Men det sägs att den gör 0-100 på under 3 sekunder med rätt förare.

Så uppenbart är R1 snabbare eftersom det är en större motor, med din tyngd på så lär skillnaden bli ännu större.

Men om du bara är intresserad av 0-200 och hur vasst det låter så kanske du ska ha en dragbike?
Vet inte om de där siffrorna ska vara ironiska eller inte. Oavsett så stämmer de inte. R6 från -06 och uppåt gör 0-200km/h under 10 sek. En R1 gör det på runt 7.5 sek, absolut inte 5.62.

Hur mycket de låter beror helt på ljuddämparen, en "populär slipon med grymt ljud" på vilken som helst av cyklarna så låter den cykeln mer än den andra med original.
Fördelen med grymt ljud är att det känns som det går mycket fortare än det gör. Och bilar flyttar sig ofta så långt åt höger som det är möjligt när man kommer upp bakom dom.
Fördelen med original är att bankörning är OK.
Nackdelen är att jag körde ca 30km/h fortare än normalt på landsväg på väg till banan när jag råkade kolla hastighetsmätaren. Inte bra, utan grymt ljud känns det långsammare. Och det är bra ha körkort.

Hoppsan, det gjorde det inte nä. :) Men fortfarande fel, fast åt andra hållet. En R1:a går till 140km/h på cirka 4.5 sek.

Precis. Jag hade nog inte litat på de siffrorna :gnissla

Till TS: Posera är bara töntigt. Vill du köra hoj så testkör du en och tar den om du gillar den.

Hoppsan, det gjorde det inte nä. :) Men fortfarande fel, fast åt andra hållet. En R1:a går till 140km/h på cirka 4.5 sek.

Jag googlade fram de siffrorna och det verkar inte som att Yamaha själva släppt några officiella tider, men de siffrorna jag skrev fanns på mer än ett ställe, dock endast i forum och liknande.

Men eftersom du har rätt siffror så vore det intressant med lite källhänvisning.

Jaha okej så r1 är mycket skönare och snabbare, men angåenede ljudet, man ha ju sett en o annan r1 och r6, tycker att r6 låter högre och vassare, kanske för de varvar mer?

Kanske hört min röda R6a .. Kör med svart skinställ o oftast svart luvtröja .. Den låter skapligt mycket, nästan för mycket, men men ..

Ingen som tagit med i beräkningen...

val av färg på hoj.
vissa påstår att röda är snabbast, medans andra säger att blåa är snabbast.

val av skinnställ
färganpassat eller helsvart (färganpassat skall visst vara snabbast)
med eller utan puckel (stor puckel = stor posörfaktor = snabbare)

passagerarfotpinne uppe eller nere ?
nere sänker farten såklart drastiskt

kör du mot en bmw 330, så glöm din dröm efter 200 oavsett om du kör R1 eller R6

min personliga åsikt & tips till trådstartaren
testa olika hojar, känn, kläm & lyssna.
så upptäcker du nog vilken som passar dig.
lycka till :D

Ingen som tagit med i beräkningen...

val av färg på hoj.
vissa påstår att röda är snabbast, medans andra säger att blåa är snabbast.

val av skinnställ
färganpassat eller helsvart (färganpassat skall visst vara snabbast)
med eller utan puckel (stor puckel = stor posörfaktor = snabbare)

passagerarfotpinne uppe eller nere ?
nere sänker farten såklart drastiskt

kör du mot en bmw 330, så glöm din dröm efter 200 oavsett om du kör R1 eller R6

min personliga åsikt & tips till trådstartaren
testa olika hojar, känn, kläm & lyssna.
så upptäcker du nog vilken som passar dig.
lycka till :D

Nu fick du nog med allt ;D

Har en röd för hög toppfart, men helsvart för att ge andra en chans .. Fotpinnarna är nere o tantan därbak .. Det betyder att min R6a är snabbare än en R1a :banana

Alla har varit där nångång, det roliga är att de värsta moppefuckona som kommit över det stadiet brukar vara bittrast nu när de mognat/kommit över denna posör och häftighets känsla med motorcyklar, ljudet, storleken osv.

Fan sprid lite positiv energi och låt snubben komma in i matchen så ska ni nog se att han mognar.

Jag säger R1 helt klart, ljudet är det minsta problemet att fixa.

Vill du ha något som låter vasst så ska du ju köpa en Aprilia RS250! :mattias

Exakt! Låter som moppe på tomgång, men när den får öppna för fullt, så händer det grejer :banana För att inte tala om förmågan att sätta snabba varv på bana - standardbestyckad med laptimer säger allt.

Nä, men angående R1/R6, så skulle jag nog säga ingendera just nu. Litershoj med traction control och en massa pulver: BMW 1000RR. Eller lätt och smidigt bancykel Triumph Daytona 675. Alternativt om man hittar en begagnad bancykel som redan är preppad med Öhlinare, öppet helsystem, programerbar tändbox m.m. Så slipper man den där gungiga touringkänslan som man får från originalhojarna :gnissla

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick