Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror Honda hade det redan på 80-talet. Tyvärr verkar ju japanerna ha lagt ner all utveckling av motorcyklar de senaste 20 åren eller så.Undrar om fler tillverkare kommer att använda teknik likt Suzukis med variabla ventiltider i framtiden. Alla är imponerade hur bra den motorn går.
Nja. Det där lät helt av och på. Lika lite kan man säga att andra icke japanska tillverkare hade ingen utveckling alls fram tills 2000. Och Hondas teknik sög på motorcyklarna i jämförelse hur bra deras bilar gick med Vtec.Tror Honda hade det redan på 80-talet. Tyvärr verkar ju japanerna ha lagt ner all utveckling av motorcyklar de senaste 20 åren eller så.
Bensinen skall ju fasas ut snart och alla går över till elhojar i Europa...Undrar om fler tillverkare kommer att använda teknik likt Suzukis med variabla ventiltider i framtiden. Alla är imponerade hur bra den motorn går.
Ja, på sikt är det så. Stämmer bra.Bensinen skall ju fasas ut snart och alla går över till elhojar i Europa...
Honda var först med variabla kamtider.Undrar om fler tillverkare kommer att använda teknik likt Suzukis med variabla ventiltider i framtiden. Alla är imponerade hur bra den motorn går.
Har kört VFR800 några gånger och har alltid undrar av vilken anledning Honda valde den rutten. En relativt tung, komplicerad motor och med relativt låg effekt, svagt vrid och dessutom törstig. I jämförelse med kompisens Yamaha FZ8S gav Hondas motor ingenting extra.Honda var först med variabla kamtider.
"The VFR800 was the first non-JDM motorcycle to use VTEC valve-gear."
BMWs nyare S1000RR använder det:
The crossover takes place at 9,000 rpm, changing both timing and the length of the valve stroke. In addition to the variable valve control, the S 1000 RR keeps its variable intake lengths. Intakes are adjusted by an electric motor at 11,700 rpm.
Det kan man så klart fråga sig, men eftersom du undrade om fler skulle köra på samma spår som Suzuki tänkte jag det var lämpligt att säga att Honda var först.Har kört VFR800 några gånger och har alltid undrar av vilken anledning Honda valde den rutten. En relativt tung, komplicerad motor och med relativt låg effekt, svagt vrid och dessutom törstig. I jämförelse med kompisens Yamaha FZ8S gav Hondas motor ingenting extra.
Suzuki och BMW verkar ha lyckats bättre.
Jag var nog lite luddig där. VFR tekniken ger 0 fördelar i praktiken. Därför skänkte jag inte den tidiga Hondan ens en tanke. ?Det kan man så klart fråga sig, men eftersom du undrade om fler skulle köra på samma spår som Suzuki tänkte jag det var lämpligt att säga att Honda var först.
Mig veterligen brukar VFR-ägare vara väldigt nöjda med sina hojar, men jag har inte kört någon själv så jag kan inte säga så mycket. Jämfört med min S1000RR är en VFR800 säkert både tung och långsam, men tvivlar inte en sekund på att den är bekvämare och ett bättre fordon för packning + passagerare.
Själv kör jag för känslan, så jag tänker inte skjuta ner något jag inte själv känt på. Ljudet av kamdrev och övergången när kamtider förändras är onekligen trevligt.Jag var nog lite luddig där. VFR tekniken ger 0 fördelar i praktiken. Därför skänkte jag inte den tidiga Hondan ens en tanke. ?
Genom överstatlig reglering som agenda 2030.Vi närmar oss slutet för utveklingen av förbränningsmotorer.
Vilket är den enklaste/billigaste lösningen på allt mer stränga avgaskrav.Det eropeiska utveklare har gjort de sista åren är att släppa superbikes för gatan med större motorer, 1100cc. Visst har de kvar 1000cc för att kvala inom ramarna för Superbike reglementet, men till gatan kan man välja 1100. BMW har lyckats trycka in massor av användbar vrid och effekt. Suzuki sägs lyckats bra med.
Jag är inte mycket för andras tyckande, särskilt inte när det gäller saker som luddiga åsikter kring drive-by-wire-upplevelser. Om hojen är vild på riktigt mäts på kvartsmilen och runt banan.i videon säger de att R1 är lugn om man jämför med GSX1000R. ??
Det är bara att ta en titt på vad som är mest populärt att köra fort med. Jag tänker mest på motorn här så ingen roadracing. Senaste Suzukin är ofta med i de sorters kretsar.Jag är inte mycket för andras tyckande, särskilt inte när det gäller saker som luddiga åsikter kring drive-by-wire-upplevelser. Om hojen är vild på riktigt mäts på kvartsmilen och runt banan.
Med det sagt är en vild motorkaraktär så klart en kul upplevelse, eftersom det brukar betyda att föraren får mer att jobba med. Men roas man av motorkaraktär och att göra mer själv känns det roligare med gasspjäll än att slåss mot någon annans implementation av drive-by-wire.
Populärt att köra fort med? Om du inte syftar på att jaga absolut toppfart på motorväg utan ren buskörning tror jag skillnaden mellan 180 och 220hp på gatan är försumbar.Det är bara att ta en titt på vad som är mest populärt att köra fort med. Jag tänker mest på motorn här så ingen roadracing. Senaste Suzukin är ofta med i de sorters kretsar.
Det är absolut inte vad jag menar. Redan från start skrev jag att all media som håller på med att testa motorcyklar är imponerade av hur den motorn går. All testbänk körning och all strippen körning jag sett har visat bättre resultat än andra japanska motsvarigheter.Populärt att köra fort med? Om du inte syftar på att jaga absolut toppfart på motorväg utan ren buskörning tror jag skillnaden mellan 180 och 220hp på gatan är försumbar.
Själv skulle jag inte välja en gathoj baserat på popularitet, utan för att den känns bra att sitta på, låter gott när man drar på, men framförallt det känns i hjärtat när man tittar på den.
Ger Suzuki rätt känslor för dig ska du så klart göra en provkörning och dela med dig av din upplevelse.
Ja. Där ser man. ???Har själv gått från en K6 GSXR1000 till en 2018 GSXR1000R, K5,K6 har ju alltid hyllats som en av suzukis bästa å trevligaste motorer och jag har varit benägen att hålla med, tills jag köpte denhär.
Magisk maskin vars motor upplevs som det inte finns något slut i, det verkligen bara matar på
Provat kompisen R1M några ggr och det är ju en helt annan karaktär, mer botten känns det.
Men kan inte annat än älska nya generationen 1000R motorer
Ja, jag är en av dom, saknar den goa gången och underbara ljudet. (rensat system)Mig veterligen brukar VFR-ägare vara väldigt nöjda med sina hojar, men jag har inte kört någon själv så jag kan inte säga så mycket.
Köt några andra modernare literklubbor och kan jämföra med din 2018 1000R?Har själv gått från en K6 GSXR1000 till en 2018 GSXR1000R, K5,K6 har ju alltid hyllats som en av suzukis bästa å trevligaste motorer och jag har varit benägen att hålla med, tills jag köpte denhär.
Magisk maskin vars motor upplevs som det inte finns något slut i, det verkligen bara matar på
Provat kompisen R1M några ggr och det är ju en helt annan karaktär, mer botten känns det.
Men kan inte annat än älska nya generationen 1000R motorer
Har testat kompisens 2018 R1M några gånger, men har av naturliga skäl inte kört den lika som min egenKöt några andra modernare literklubbor och kan jämföra med din 2018 1000R?
Fireblade, Yamaha R1 tex
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |