Hej!
Jag har en R6a vars batteri laddar ur efter ett par starter. Det jag har gjort:
- Bytt batteri
- Mätt laddspänning (13.5V vid 5000rpm, manual säger 14V)
- Kollat kortis i stator (mellan faser och jord (batteriets minuspol))
- Kollat motstånd i stator (pendlar mellan 0.2 och 0.3 ohm, dålig noggrannhet. Manual säger 0.18-0.26 så det ligger rätt bra till).
Servicemanualen föreslår att om laddspänningen är för låg ska man titta på motstånd i statorn. Om dessa stämmer så är nästa steg att "check wiring of the entire charging system", men jag funderar på vad exakt jag ska göra annat än att se att allt sitter ihop som det ska? Det känns svårt att avgöra om jag har några läckor någonstans, med vanliga verkstadsinstrument.
Har ni några andra idéer om vad som kan vara fel? Om kablarna är okej så ska regulatorn bytas, men jag vill ju gärna vara säker på det innan jag köper nya delar.
Tacksam för svar!
Mvh Jonathan
Jag har en R6a vars batteri laddar ur efter ett par starter. Det jag har gjort:
- Bytt batteri
- Mätt laddspänning (13.5V vid 5000rpm, manual säger 14V)
- Kollat kortis i stator (mellan faser och jord (batteriets minuspol))
- Kollat motstånd i stator (pendlar mellan 0.2 och 0.3 ohm, dålig noggrannhet. Manual säger 0.18-0.26 så det ligger rätt bra till).
Servicemanualen föreslår att om laddspänningen är för låg ska man titta på motstånd i statorn. Om dessa stämmer så är nästa steg att "check wiring of the entire charging system", men jag funderar på vad exakt jag ska göra annat än att se att allt sitter ihop som det ska? Det känns svårt att avgöra om jag har några läckor någonstans, med vanliga verkstadsinstrument.
Har ni några andra idéer om vad som kan vara fel? Om kablarna är okej så ska regulatorn bytas, men jag vill ju gärna vara säker på det innan jag köper nya delar.
Tacksam för svar!
Mvh Jonathan