Yamaha R6 2005 laddar inte

Cressell

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2005, Yamaha R6
Hej!

Jag har en R6a vars batteri laddar ur efter ett par starter. Det jag har gjort:

- Bytt batteri
- Mätt laddspänning (13.5V vid 5000rpm, manual säger 14V)
- Kollat kortis i stator (mellan faser och jord (batteriets minuspol))
- Kollat motstånd i stator (pendlar mellan 0.2 och 0.3 ohm, dålig noggrannhet. Manual säger 0.18-0.26 så det ligger rätt bra till).

Servicemanualen föreslår att om laddspänningen är för låg ska man titta på motstånd i statorn. Om dessa stämmer så är nästa steg att "check wiring of the entire charging system", men jag funderar på vad exakt jag ska göra annat än att se att allt sitter ihop som det ska? Det känns svårt att avgöra om jag har några läckor någonstans, med vanliga verkstadsinstrument.

Har ni några andra idéer om vad som kan vara fel? Om kablarna är okej så ska regulatorn bytas, men jag vill ju gärna vara säker på det innan jag köper nya delar.

Tacksam för svar!
Mvh Jonathan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Detta kräver en *Bump!* Hoppas du får problemet löst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Luktar som vanligt regulatorn. Det var regulatorn på min SV650S.
https://www.aliexpress.com/wholesal...rchText=motorcycle+modfet+regulator+rectifier
Det vanliga är att regulatorn reglerar genom att kortsluta lindningarna när batterispänningen är för hög. Detta innebär att tar man en tångamperemeter och mäter på lindningarna ska man se om triacarna/tyristorerna har börjat jobba när du håller 5000RPM med generatorn kopplad till regulatorn.
För då ska det gå hög ström genom lindningarna.
Går det inte hög ström genom lindningarna, ja då är det 3-faslikriktaren i "regulator/likriktare" som gått sönder och för mig hade det varit väldigt frestande att köpa en 3-faslikriktare och en kylfläns att fästa likriktaren på och koppla in 3-faslikriktaren parallellt med den vanliga regulatorn.
Men akta dig så du inte eldar upp batteriet och allt annat tex ECU med överspänning.
Om det inte var så enkelt..................................................:mad:
https://www.elfa.se/en/bridge-recti...1&page=5&origPos=36&origPageSize=25&simi=97.1
https://www.elfa.se/en/heat-sink-10...W&page=3&origPos=70&origPageSize=25&simi=97.1
https://www.elfa.se/en/heat-conduct...onik-wlpf-05/p/18086147?queryFromSuggest=true
 
Last edited:

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
kolla hur mycket volt det kommer direkt ifrån statorn, tre kablar, typ 70 volt vid 5000 varv på varje ska de va ca..
 

Cressell

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2005, Yamaha R6
Detta kräver en *Bump!* Hoppas du får problemet löst.
Tack!

Vad har du för spänning på batteriet vid tomgång?
Tomgång ligger också runt 13.4V, underligt nog.

Luktar som vanligt regulatorn. Det var regulatorn på min SV650S.
https://www.aliexpress.com/wholesal...rchText=motorcycle+modfet+regulator+rectifier
Det vanliga är att regulatorn reglerar genom att kortsluta lindningarna när batterispänningen är för hög. Detta innebär att tar man en tångamperemeter och mäter på lindningarna ska man se om triacarna/tyristorerna har börjat jobba när du håller 5000RPM med generatorn kopplad till regulatorn.
För då ska det gå hög ström genom lindningarna.
Går det inte hög ström genom lindningarna, ja då är det 3-faslikriktaren i "regulator/likriktare" som gått sönder och för mig hade det varit väldigt frestande att köpa en 3-faslikriktare och en kylfläns att fästa likriktaren på och koppla in 3-faslikriktaren parallellt med den vanliga regulatorn.
Men akta dig så du inte eldar upp batteriet och allt annat tex ECU med överspänning.
Om det inte var så enkelt..................................................:mad:
https://www.elfa.se/en/bridge-recti...1&page=5&origPos=36&origPageSize=25&simi=97.1
https://www.elfa.se/en/heat-sink-10...W&page=3&origPos=70&origPageSize=25&simi=97.1
https://www.elfa.se/en/heat-conduct...onik-wlpf-05/p/18086147?queryFromSuggest=true

Tack! Funderar också på regulatorn, men jag är nog mer inne på att köpa något ändamålsenligt i sådant fall :)


kolla hur mycket volt det kommer direkt ifrån statorn, tre kablar, typ 70 volt vid 5000 varv på varje ska de va ca..

Tar en titt på det!
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Jag har en R6 2002, hade samma problem för ett par år sedan, där var det glapp i regulatorkontakten! Om jag inte minns fel så var det bara 2 av 3 statorsladdar som hade kontakt, vilket gjorde att jag fick 2/3 av laddningen. Drog ur långsamt.

Så innan du köper ny regulator, kolla själva kontakten! jag märkte att jag fick någon volt extra över batteriet bara jag klämde på kontakten lite. :)
 

Cressell

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2005, Yamaha R6
Visar sig att laddspänningen vid tomgång är 13.7V, vid 5000rpm är den 13.4V. Ger det någon ledtråd?

Jag har en R6 2002, hade samma problem för ett par år sedan, där var det glapp i regulatorkontakten! Om jag inte minns fel så var det bara 2 av 3 statorsladdar som hade kontakt, vilket gjorde att jag fick 2/3 av laddningen. Drog ur långsamt.

Så innan du köper ny regulator, kolla själva kontakten! jag märkte att jag fick någon volt extra över batteriet bara jag klämde på kontakten lite. :)

Tack! Det ska jag absolut titta på.
 

TOVi

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R

Cressell

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2005, Yamaha R6
Det är konstigt att laddspänningen sjunker vid högre rpm, då den borde vara lägre på tomgång för att sedan öka vid 5000rpm.

Här har du några videos som kan hjälpa dig.

...

Det tyckte jag med. När jag kör nu dock så ligger spänningen efter att batteriet fått vila kvar kring 12.6-12.7V, dvs fulladdat. Så problemet verkar vara borta efter att jag bytt batteri, även om laddspänningen inte är vad den borde vara. Återkommer om problemet visar sig kvarstå när jag kört lite mer, tack för all hjälp!
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Jag hade på min Suzuki att den låg på ca 13.4 V på tomgång och ner till 12,7 på varv, var regulatorn som var boven då iaf.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Visar sig att laddspänningen vid tomgång är 13.7V, vid 5000rpm är den 13.4V. Ger det någon ledtråd?

Standard är en krets som känner av batterispänning. När varvtalet ökar så kortsluts generatorn, först 1 par generatorsladdar, sedan nästa par. Och när detta sker sjunker varje gång spänningen. Jag har byggt en regulator själv och såg samma sak. Spänningen rörde sig mellan 14,1 Volt och 14,3 Volt Inlagt in konstruktionen, frånslag vid 14,3 Volt tillslag vid 14,1 Volt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schmittrigger
OBS Lättare&billigare köpa en MOSFET regulator på ebay / Ali express än bygga själv.
 

Bifogat

  • 5-KretskortetsOvansida.JPG
    5-KretskortetsOvansida.JPG
    123.9 KB · Visningar: 15
  • 2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    237.8 KB · Visningar: 12
  • 3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    111.8 KB · Visningar: 8
Last edited:
Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Top