Håller med, ska du köpa så gammalt så köp klart, funkar den fortfarande lär den fortsätta göra det.
Sitter det bra fjädring på så lägg pengar på service på den, gaffeln kan man göra själv men bak lämnar man in till någon som kan då det går åt lite specialverktyg och manual som inte är helt lätt att få tag på för små pengar, serviceintervall på öhlins brukar vara 10/20 timmar, max tio för optimal funktion som går att sträcka till 20 innan man börjar riskera skador och helt slut olja.
Man skall se på sådan service på samma sätt som man ser på motorolja, serva i tid så slipper man problem!
När det gäller årsmodell så är väl 05 något av en "mellanmodell" jämfört med de tidigare och senare och ska man köpa nyare än så är det 08 och framåt som gäller då de uppdateringarna i princip var en helt ny hoj som fortfarande till stor del är samma, 06-07 ska vara avsevärt billigare än de senare då det är så mycket som skiljer.
Men alla är ju bra.
Och de håller, rätt skötta så är de nästan outslitliga(kommer jag väl få för att jag säger nu...)min har för länge sedan passerat 5000mil och efter 1500(haft den sen ny så jag är säker)är de allra flesta bandagar och race, det enda jag bytt är olja och filter och inte ens ofta jämfört med alla andra som kör men då är motorn helt orginal med, börjar man trimma(tunnare topp-packning osv.)går det fort att slita ut dom då de är ganska opimerade redan från början, har inte ens bytt lameller i min.. .
Lycka till med jakten, jag skulle satsat på en nyare(08-framåt)då det finns hur mycket kunskap som helst och delar och den lilla extrakostnaden är skitsamma när man summerar de första åren och man har en hoj att växa ända till toppen i SM på, att slippa byta är sannolikt billigare med och man lär sig det man behöver kunna under tiden man har den.