Yamaha R6 uppdatering 2010

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Yamaha has boosted the midrange power of its dominant YZF-R6 in an attempt to broaden the appeal and performance of its 16,000rpm supersport screamer. The firm, keen to re-emphasise the R6 as the bike which benefits from race-derived technology first, still doesn’t give it a crossplane crank however.

The midrange-boost comes from tweaks to the variable intake stacks, airbox, a re-mapped ECU and altered exhaust system. No figures available yet and the colours shown aren’t confirmed as those for the UK.

Changes include:
Revised YCC-I (Yamaha's Chip Controlled Intake) funnels
Revised air box.
Revised "Mid Ship" 4-into-2-into-1 exhaust system
Revised ECU mapping

Hoping for more?
The changes to the R6 are significant compared to the competition, but if you were hoping for ever bigger developments you’ll have to wait til 2011.

R6%20black%20.jpg

R6%20blue.jpg

R6%20white.jpg
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Får se hur den ser ut framifrån, men rent spontant känns det som att den bara förstärker sin roll som en av de snyggaste hojarna på marknaden. Om bara R1:an kunde vara lik..
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
R1:an har jag svårt att gilla utseendemässigt, men R6 är betydligt snyggare. :tummenupp

Vad varvar de andra nya 600:eek:rna, 16000 är ju rätt högt, på min YZF600 ligger rödmarkeringen vid 13000 :näsblod
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
In 2006, Yamaha advertised that the R6 had a redline of 17500 rpm. It was widely reported that the 2006 YZF-R6's motor did not have this engine rpm redline level and was closer to around 16200 engine rpm, but because of a deliberate tachometer error of about 9%, it read 17,500 tachometer rpm.

In February 2006,Yamaha admitted the bike's true engine redline was more than 1000 rpm lower than displayed on the tachometer than advertised

Wikipedia

Snubblade över en intressant liten artikel:
http://revlimit.co.in/news/scoop-yamaha-r6-to-become-a-replica-of-m-01-by-2011/

Låter ju faktiskt logiskt R6:an skulle motsvara en Motogp 800cc i yttre dimensioner etc.
 

Magia

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RS 125
Bara jag som reagerar på det "Enorma" avgasröret? Eller iaf "långa avgasröret"..
Eller såg 09an ut så? Minns bara hur 08an ser ut.

Varför kan de inte göra snyggare avgasrör från fabrik? :p

Enligt hojnyheter.se har Yamaha förlängt ljuddämparen med 100mm för att få ned ljudnivån lite. Håller med om att det inte är vackert...
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
:va
Bara jag som reagerar på det "Enorma" avgasröret? Eller iaf "långa avgasröret"..
Eller såg 09an ut så? Minns bara hur 08an ser ut.

Varför kan de inte göra snyggare avgasrör från fabrik? :p

Där har du ett rejält!
 

Bifogat

  • connie.jpg
    connie.jpg
    86.7 KB · Visningar: 72
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top