Yamaha R7

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Hittade ingen tråd när jag sökte. Är det någon som nappat på denna hoj än? Motorn är ju riktigt trevlig i MT07 och i T700. Har en liten fundering på att byta min 701 Enduro Rally mot en R7...
Sett lite klipp på Youtube om R7 och den verkar ju svänga riktigt bra. Motorvägen är den nog ganska surrig på...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hittade ingen tråd när jag sökte. Är det någon som nappat på denna hoj än? Motorn är ju riktigt trevlig i MT07 och i T700. Har en liten fundering på att byta min 701 Enduro Rally mot en R7...
Sett lite klipp på Youtube om R7 och den verkar ju svänga riktigt bra. Motorvägen är den nog ganska surrig på...
Byta hoj igen? Varför just r7? Lika trött som en T/MT. Finns ett par trådar om den redan.

Har du kollat på cbr650r?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ja, 650R, RS660 mfl.
Jag tappade suget på att köra. Hade en vision att jag skulle försöka att köra mer skogsväg o grus men jag inser att det är för lång transport innan jag får nånting vettigt ut ur det. Funkar inte att ha 5-8mil plus i transport innan man kan köra vettigt grus. Jag har nu kört allt hemmavid och det är liksom inte samma sak längre, och så vet jag att jag har Sveriges bästa alsfaltvägar bara nån kilometer bort och då känns det korkat att inte sälja 701an och köpa en landsvägscykel.
701an är kul på asfalt med men det blir liksom inte samma sak.
Jag har dock kommit på en sak, stor hoj är inte = roligt. Jag tänkte länge köpa en Tuono v4 men det är en stor hoj, även om den är lätt. Det som jag tycker är kul är att man inte ska känna att man måste ligga i 200km/h för att ens nudda vid vad hojen är byggd för. När man som jag är nästan 50 så börjar man inse att livet snabbt kan ta slut om man ligger på gränsen och kör, och det blir inte roligare i 200 eller 290 mot 100 och med kontroll. Så ja den är säkert slö, den är dock lätt och rapp i svängarna och man kan rasta den på bana
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Ja, 650R, RS660 mfl.
Jag tappade suget på att köra. Hade en vision att jag skulle försöka att köra mer skogsväg o grus men jag inser att det är för lång transport innan jag får nånting vettigt ut ur det. Funkar inte att ha 5-8mil plus i transport innan man kan köra vettigt grus. Jag har nu kört allt hemmavid och det är liksom inte samma sak längre, och så vet jag att jag har Sveriges bästa alsfaltvägar bara nån kilometer bort och då känns det korkat att inte sälja 701an och köpa en landsvägscykel.
701an är kul på asfalt med men det blir liksom inte samma sak.
Jag har dock kommit på en sak, stor hoj är inte = roligt. Jag tänkte länge köpa en Tuono v4 men det är en stor hoj, även om den är lätt. Det som jag tycker är kul är att man inte ska känna att man måste ligga i 200km/h för att ens nudda vid vad hojen är byggd för. När man som jag är nästan 50 så börjar man inse att livet snabbt kan ta slut om man ligger på gränsen och kör, och det blir inte roligare i 200 eller 290 mot 100 och med kontroll. Så ja den är säkert slö, den är dock lätt och rapp i svängarna och man kan rasta den på bana
Lite i samma läge.
Har haft "snabba" hojar till o från men efter ett besök på mantorp så såg jag hur fort det gick med knappa 400cc.
En r7 är nog fantastiskt rolig på bana o favoritvägen och snygg är den också..
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Håller till 100% med att stora hojar inte är roliga. Min KTM 690 smc är den roligaste hoj som finns enligt mig. 701 också men kanske endurovarianten är för svajig? Byta till Supermotard modellen? Men för att få ut det mesta ur dem så ska man nog vilja köra lite lätt stunt med bakhjulsåka o stoppies mm. Om du inte är sugen på det så är ju en r6-7 kanon för slingervägar.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Finns ju massor med fina alternativ. RS 660, R7, Cbr 650, Ducati Supersport. Street triple, Monster 950

Ja, lätta hojar är roligare.

Du var ju tidigare inne på en Hypermotard?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag hade lätt handlat en R7 i våras om jag inte hade haft andra hål att stoppa cash i, men om jag nu slutar försöka åka fort på banan, så blir det en R7, RS660 eller Ninja 400 framöver.
Det är så många saker som talar för dom hojarna i förhållande till en R6 eller R1 tex....
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Körde en häromdagen och jag måste säga att trots att jag kommer från tusenkubikare så va den riktigt rolig att köra på krokiga vägar den gör 215kmh ungefär men samma känsla i kurvorna som r1an nästan !
 

Bifogat

  • 292334662_10158783461277963_4046637502391635025_n.jpg
    292334662_10158783461277963_4046637502391635025_n.jpg
    395 KB · Visningar: 38
  • 292211281_10158783461272963_5570848667308905988_n.jpg
    292211281_10158783461272963_5570848667308905988_n.jpg
    563.2 KB · Visningar: 37
  • 292292000_10158783461282963_5477335470848365289_n.jpg
    292292000_10158783461282963_5477335470848365289_n.jpg
    175.8 KB · Visningar: 37

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja, 650R, RS660 mfl.
Jag tappade suget på att köra. Hade en vision att jag skulle försöka att köra mer skogsväg o grus men jag inser att det är för lång transport innan jag får nånting vettigt ut ur det. Funkar inte att ha 5-8mil plus i transport innan man kan köra vettigt grus. Jag har nu kört allt hemmavid och det är liksom inte samma sak längre, och så vet jag att jag har Sveriges bästa alsfaltvägar bara nån kilometer bort och då känns det korkat att inte sälja 701an och köpa en landsvägscykel.
701an är kul på asfalt med men det blir liksom inte samma sak.
Jag har dock kommit på en sak, stor hoj är inte = roligt. Jag tänkte länge köpa en Tuono v4 men det är en stor hoj, även om den är lätt. Det som jag tycker är kul är att man inte ska känna att man måste ligga i 200km/h för att ens nudda vid vad hojen är byggd för. När man som jag är nästan 50 så börjar man inse att livet snabbt kan ta slut om man ligger på gränsen och kör, och det blir inte roligare i 200 eller 290 mot 100 och med kontroll. Så ja den är säkert slö, den är dock lätt och rapp i svängarna och man kan rasta den på bana
Haha. Exakt så tyckte jag också när jag provade "äventyrshoj". Alldeles för lång asfalttransport innan man kom till vettiga grusvägar, samtidigt som det finns hur mkt kurviga asfaltvägar som helst inpå knuten.
Effekten i småhojarna täcker fint, tyvärr ör dom oftast lite fysiskt mindre också, vilket inte är så kul för oss som är +185cm.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Körde R7 idag, jäklar vilken fin hoj. Bra klipp trots bara 70hk och man satt riktigt racigt,...men...jag är ute 20år för sent. Körde ca 20km och på den sträckan hann jag börja känna att jag hade börjat få pirrningar i vänsterhanden så jag får nog överge min tanke på en R7 :( Jag gjorde allt man ska, höll lätt, klämde med benen och spände magen men ändå är jag nog för gammal o sleten :( Synd för hojen är både snygg o riktigt kul! Trodde att det var i höften man skulle få ont först men det gick hur bra som helst. Tusan också :( Jag tycker verkligen att den är både snygg och kul
 

Bifogat

  • 20220711_123418.jpg
    20220711_123418.jpg
    2.7 MB · Visningar: 38
  • 20220711_123410.jpg
    20220711_123410.jpg
    1 MB · Visningar: 39

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag var med inne på en R7a ett tag. Minns hur kul jag hade på min lätt fjädringsmodifierade sv650 både på gata och bana. En provkörning av R7 gav tyvärr inte den mersmak jag hoppats på. Helt enkelt för trång och obekväm med en platt motor för hojtypen.
Jag skulle tipsa om en RS660 då den är rymligare, bekvämare och starkare (har dock inte provkört någon).
Säljaren övertalade dock mig att prova en mt-09 och den tyckte jag var grymt kul. Fast då var mat tillbaka till det där att åka bakhjul i tid och otid bara för att det är så kul och enkelt (mt-09 är nog den bakhjuls vänligast hoj jag kört)...
Kommer det en hyggligt rymlig R9 så i framtiden finns det risk att jag står på kö...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Körde R7 idag, jäklar vilken fin hoj. Bra klipp trots bara 70hk och man satt riktigt racigt,...men...jag är ute 20år för sent. Körde ca 20km och på den sträckan hann jag börja känna att jag hade börjat få pirrningar i vänsterhanden så jag får nog överge min tanke på en R7 :( Jag gjorde allt man ska, höll lätt, klämde med benen och spände magen men ändå är jag nog för gammal o sleten :( Synd för hojen är både snygg o riktigt kul! Trodde att det var i höften man skulle få ont först men det gick hur bra som helst. Tusan också :( Jag tycker verkligen att den är både snygg och kul
Du ska inte överväga SuperSport 950n då? Just med tanke på det du säger om bekvämlighet. Tjackade en sådan för en knapp månad sedan (har även haft en 939a tidigare som jag sålde för ett drygt år sen pga tidsbrist men insåg att jag inte kunde vara utan hoj) och jag som är 185 cm lång sitter kungligt utan att det blir _för_ upprätt. Den är nog inte helt så smidig som en R7 då SSen väger 210 kg våt, men jag tycker den är underbar på alla små roliga kurviga småvägar i Skåne-trakten, och även på bana (dvs har bara kört 939an på bana men 950 är ju typ identisk). ordentligt bottendrag, man måste inte hetsväxla om man inte vill. Funkar även bra med skjuts. Vibrerar en del gör den dock. Och, det går alltid fortare än vad jag tror när jag kikar på hastighetsmätaren så den är lite lömsk så sett.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag gjorde allt man ska, höll lätt, klämde med benen och spände magen men ändå är jag nog för gammal o sleten :( Synd för hojen är både snygg o riktigt kul! Trodde att det var i höften man skulle få ont först men det gick hur bra som helst. Tusan också :( Jag tycker verkligen att den är både snygg och kul
Finns väl gott om vettiga hojar i det segmentet? Hur sitter du på en Ninja 650?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ninjan har jag inte suttit eller testat, bara kollat på. Ducati supersport är ju faktiskt ett bra förslag, den kollade jag mycket på i våras. Nu när 950 kommit är ju den gamla billig. Men jag tror nog det lutar mest mot en Tuono eller Tuono 660
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ninjan har jag inte suttit eller testat, bara kollat på. Ducati supersport är ju faktiskt ett bra förslag, den kollade jag mycket på i våras. Nu när 950 kommit är ju den gamla billig. Men jag tror nog det lutar mest mot en Tuono eller Tuono 660
Provat cbr650r? Radfyra är grejer de
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hittade ingen tråd när jag sökte. Är det någon som nappat på denna hoj än? Motorn är ju riktigt trevlig i MT07 och i T700. Har en liten fundering på att byta min 701 Enduro Rally mot en R7...
Sett lite klipp på Youtube om R7 och den verkar ju svänga riktigt bra. Motorvägen är den nog ganska surrig på...
Har själv inte kört R7 men kör ZX6R årsmodell -20
Tycker det är en kul hoj med 130 Hk
Körställningen är dock något man måste testa ordentligt. Höft o knäposition för mig börjar bli aningens påfrestande p.g.a jag börjar bli gammal o stel.
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Ninjan har jag inte suttit eller testat, bara kollat på. Ducati supersport är ju faktiskt ett bra förslag, den kollade jag mycket på i våras. Nu när 950 kommit är ju den gamla billig. Men jag tror nog det lutar mest mot en Tuono eller Tuono 660
Tuono 660 factory verkar mumma.. är nog ett bättre val än r7 om det ska köras mestadels landsväg. Säkert snabbare runt en bana med..
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Mt-09 sp gen 3 kan jag rek. Ev kommer den som r9

Skickat från min SM-N981B via Tapatalk
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Du ska inte överväga SuperSport 950n då? Just med tanke på det du säger om bekvämlighet. Tjackade en sådan för en knapp månad sedan (har även haft en 939a tidigare som jag sålde för ett drygt år sen pga tidsbrist men insåg att jag inte kunde vara utan hoj) och jag som är 185 cm lång sitter kungligt utan att det blir _för_ upprätt. Den är nog inte helt så smidig som en R7 då SSen väger 210 kg våt, men jag tycker den är underbar på alla små roliga kurviga småvägar i Skåne-trakten, och även på bana (dvs har bara kört 939an på bana men 950 är ju typ identisk). ordentligt bottendrag, man måste inte hetsväxla om man inte vill. Funkar även bra med skjuts. Vibrerar en del gör den dock. Och, det går alltid fortare än vad jag tror när jag kikar på hastighetsmätaren så den är lite lömsk så sett.
Hur är servicekostnader för 950:an ?
Några stora dyra?
Har dålig koll på Ducati.

Sorry TS att jag kapa din tråd lite.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur är servicekostnader för 950:an ?
Några stora dyra?
Har dålig koll på Ducati.

Sorry TS att jag kapa din tråd lite.

Jag har faktiskt lite dålig koll. Gjort en årservice på 939an och ska göra 100-milaservice på 950n på måndag, men minns inte vad de kostar. Jag TROR att årservicen kan ha gått på typ 2500, men jag köpte ett gäng andra grejer samtidigt. Stor service för 939an var efter 1500 mil men kom aldrig så långt på den, har för mig att den skulle kosta typ 5000 (vet ej om det är samma för 950n, desmo-service för den är dock först efter 3000 mil som lär vara ännu dyrare). Får återkomma om pris för 100-milaservice på måndag.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top