Yamaha R7??

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
Poacher skrev:
Nu vet jag inte vad du menar med gsx750r, är det sporthojen för gata?
De är inte jämförbara på så många andra sätt.
R7 är inte gathojen som du säger, det är just banhojen.
Det klart att de kittade dem innan de rullade ut på banan, vad det kostade har jag inte en susning om.

R7 gick ju att köpa över disk och använda som gathoj, hade då typ 107hk. I det utförandet hade den inte mkt att säga till om map raktfram körning iom att tex Gsx'en hade rätt mycket mer kräm som original. Behövdes lite extra prylar för att få riktig snurr i R7:an.

edit:sent ute!
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
Hänger en på yamahacenter i Helsingborg...säkert till salu för rätt pengar...sen tror jag att det går att beställa nya...
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jag känner inte till den nämnda Suzukin, det var alltså nån motsvarande racehoj då?
För gat GSX-r750r kostade knappast lika mycket som en R7 som väl var rätt dyr vil jag minnas.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det står (eller stod iallafall) en R7 till salu på Mickes motor i Växjö.
200 000 kostar den.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Gustav1 skrev:
Det står (eller stod iallafall) en R7 till salu på Mickes motor i Växjö.
200 000 kostar den.
Har det bara tillverkats 500 sådana gatcyklar så är det väl kanske inte så konstigt, kanske tillåme går upp i värde med tiden?

Till dig/er som har en R7a, berätta för oss om hur den är :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Förutom att det är en raritet så är den inte så märkvärdig utseendemässigt, men den är säkert bra på banan. Men så mycket bättre kan den inte vara än "vanliga" sporthojar.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Poacher skrev:
Japp, för den är en av de mest lyckade racehojarna (iaf japansk) när det gäller just utseendet.

Är det så? Det är inte upp till var och en?

Tycker inte den är speciell på något sätt. Inte ful men inte snygg. OCH ALA ANDRA HAR FELL!
 

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Gustav1 skrev:
Det står (eller stod iallafall) en R7 till salu på Mickes motor i Växjö.
200 000 kostar den.

Den är kittad oxå.. går bra med andra ord. Finns visst mycket utrustning till den oxå som följer med på köpet tex. merchezini fälgar kolfiberkåpor m.m
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
All fakta finns på tråden men för er som ser dåligt eller har andra läsproblem
så kostade R7:an ca 250kkr när den kom. Som info kostade R750 100kkr 1999.
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
kaZmur skrev:
Är det bara jag som tycker att den är ganska ful?

Ganska okej är den väl ändå :va
Men som dess "kusiner" R1 och R6 så är det inget man tittar extra efter. Det skulle kännas ungefär som.
-wow, där kör en såndär cool Volvo 850!
Kanske lite väl elak liknelse, sorry.
 

GOODAlien

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Danmark
Hoj
GS1000 sidovagn, Yamaha R7 OW 02, R1 racer. Aprilia mille RSV SP chopper , Aprilia AF1
För alla som inte tror en R7 är not märkvärdig är det för at dom inte har kör en. Men jag vet inte hur en valig R7 är för i min sitter der det samma trim som der var i Rege Prangs. Men jag vet att en valig R1 eller en suzuki inte kommer i närheten, OK i hestar men inte när det skal sväga. Och för alla der sitter och tänker att det bara är jag som inte köra. Ok så kan det vara också. Men jag vet ochså at Rege Prang klagar på at hans Aprilia inte sväger och kör lika bra som hans gamle R7. Och han har inte kör not där körde lika bra som den.
Och hur många tusen kr ligger där inte i hans Aprilia och vad jag vet så är der inte så många der säger at han kör långsamt. Men vad vet jag.
 

GOODAlien

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Danmark
Hoj
GS1000 sidovagn, Yamaha R7 OW 02, R1 racer. Aprilia mille RSV SP chopper , Aprilia AF1
OK nej man kan inte beställa nya inte hos Yamaha!!?!! men der kan väl finnas nog i Kina som gör dom :kocko
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
RacerX skrev:
Men men, var inte den jätte slö i standardutförande???

Man var väl tvungen att köpa trimkitt till den för 300 000:- för att den skulle gå jämt med en GSX750R? :va QUOTE]


300k tror jag inte

In order to ensure that the bike complies with a host of emission laws, Yamaha has shut down one of the two injectors per cylinder. This is how the bike is capped at 105 horsepower. Turn on the other injector, add a high-level, free-flowing exhaust system, make a minor modification to the ECU wiring, fit a high pressure fuel pump and the R7 will produce a claimed 135 horsepower. In full race trim expect this figure to rise to around 150 horsepower.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Napsyl skrev:
300k tror jag inte

In order to ensure that the bike complies with a host of emission laws, Yamaha has shut down one of the two injectors per cylinder. This is how the bike is capped at 105 horsepower. Turn on the other injector, add a high-level, free-flowing exhaust system, make a minor modification to the ECU wiring, fit a high pressure fuel pump and the R7 will produce a claimed 135 horsepower. In full race trim expect this figure to rise to around 150 horsepower.
Allt under 150hk e slött förståru väl :rolleyes:

Bah, vill prova!
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jo det är nog en förbannat fin hoj, tror jag.
En hoj är ju mer än sin motoreffekt anser jag.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur mycket snabbare är R7:an i originalutförande på banan än vanliga sporthojar?
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Yamaha Yzf R7 Ow02

Trevlig tråd…

Hojen ifråga är efterföljaren till Yamahas FZR 750 R OW01 som i likhet med YZF R7 OW02 då den kom ’89 (kostade då 145 000:- och som jämförelse kostade FZR 1000 ca 75 000:) var en ren racer tänkt för att bl a vinna Superbike VM med (Fabrizio Pirovano). Från svensk håll kördes OW01:an i VM av Anders Andersson och senare även av Christer Lindholm.

Efterföljaren Yamaha YZF R7 OW02 (som kom ’99 och då kostade 269 000:- och som jämförelse kostade R1 ca 115 000:) är alltså en ren racer (med lysen och blinkers) och liksom OW01:an byggd i låg serie för gata enbart för att kunna homologiseras för Superbike VM. Yamahas mål var att vinna VM…något de tyvärr inte lyckades med. (Dock var det inte långt ifrån för Nitro Nori Haga säsongen 2000. Men det föll tyvärr som bekant p g a en tveksam dopingdom.)

För racing så är R7:an nästan lika långt ifrån en R1/R6 som OW01:an var ifrån dåtidens FZR 600/FZR 1000. D v s R7:an är kompromisslöst byggd enbart för att ta sig så snabbt fram runt en bana som det bara går. (Enligt en meriterad Yamaha förare så är R7:ans chassi betydligt bättre än exempelvis ’02/’03:ans R1:a. I USA byggde man också mycket riktigt om R1:eek:r med R7 chassin för att tävla i någon ”open class” som jag inte minns vad den hette. Det slutade med att konkurrenterna protesterade och tvingade fram ett förbud mot denna användning av R7 chassin…) Något den lyckades bra med här i Norden genom Oddgeir Havnen som tog flera SO-titlar och även i Tyskland där Cralle härjade och vann en titel med R7:an. Och som sagt R7 med Nori i sadeln bjöd på många minnesvärda race i Superbike VM som nästan räckte till VM-titeln. (Det den mannen i vissa situationer kunde göra med R7:an var smått otroligt!) Med rätt förare och till dyra pengar så var R7:an en vinnarhoj mot alla odds. (men det är en annan historia)

R7:ans chassi är baserat direkt på Yamahas dåvarande racer i 500:a klassen, YZR 500. Jag vet inte hur en YZR 500 känns men att R7:an svänger bra och lyder minsta vink kan jag intyga… :) . Öhlins ”gatfjädring” sitter på som standard bak och fram och fyller sin uppgift väl. Den standardmonterade bromsutrustningen saknar i mitt tycke lite bett (är ju också något som de flesta som tävlade snabbt bytte ut) men den duger dock bra för mig ändå att ofrivilligt bromsa upp den på framhjulet. Det som saknas är m a o initiellt bett.

Motormässigt hittar man titan i vevstakar och ventiler. Något som gör att den är rapp i gassvar och varvar duktigt (skön sång). Som nämnts tidigare var den strypt till 106 hästar för den tyska marknaden (om jag minns rätt) vilket pga hojens låga volym också fick gälla för övriga länder. Med relativt enkla medel kan man ostrypa hojen i olika steg till ca 130 hästar och sedan efter det kan man om man så vill i princip (mot riktigt dyra pengar - här försökte nog Yamaha tjäna tillbaka lite av de pengar man lagt ner på att utveckla hojen - varenda såldes faktiskt med gryyym förlust) jobba sig uppåt ”Haga territory” i motoreffekt. Hojen har också tätstegad växellåda och slirkoppling, vilket man har nytta av och skoj med på bana… :tummenupp . Bränsleinsprutningen kan vara lite abrupt i vissa tillfällen speciellt på gata men även på bana. (här finns en svindyr insprutning från Keihin att inhandla)

Som kanske anas av min beskrivning så är R7:an egentligen inget att ha på landsvägen. Det blir helt enkelt för tråkigt när man inte kan utnyttja hojens potential (den lilla del som man själv klarar att utnyttja alltså…) och man längtar konstant till en bana för att få köra den på det sätt som den är tänkt för – hård acceleration, broms och kurva osv – då är den underbar! Men visst om solen lyser så kan den vara riktigt trevlig på ”Söndagsturen” på den kurviga favoritvägen.

Här finns lite bilder och mer info:
http://www.karls-racingteknik.se/yamahayzfr7.htm

En R7 är inget dåligt val men som med all hojar hinner tiden förr eller senare ikapp dom.
En modern Suzuki GSXR 750 ’04 eller R1 ’04 (eller liknande) är nog att föredra….fast det är klart :) .

/KRK
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top