Yamaha RD 125 LC

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
När jag körde 125cc, oh shit! Är det så länge sedan??!! Hade jag en polare som körde RD med 180cc. Den gick som bara fan och reste sig på utan problem på 2:an, vilket var ovanligt på den tiden i allafall!! Köp 180cc och bränn så mycket det går!!! :banana
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
är det svårt att fixa 180cc cylinder om man har ypvs ? för i addemoto var 180 cc cylindrarna inte särkilt dyra...inte förgasarna heller och effekt system har jag redan...men jag har inte fått svar än...hur bra går dom med 180cc cyllar =)
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
marcus_136 skrev:
är det svårt att fixa 180cc cylinder om man har ypvs ? för i addemoto var 180 cc cylindrarna inte särkilt dyra...inte förgasarna heller och effekt system har jag redan...men jag har inte fått svar än...hur bra går dom med 180cc cyllar =)
Det värsta är väl att du kanske måste byta vevstake, annars är det bara skruva! Justde, topp måste du ha också.
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
men om jag måste byta vevstake o hålla på så skiter jag i det...har gjort det tillräckjligt många ggr på massa fordon och det är för jävla tråkigt...men jag undrar fortfarande hur bra effekt man får ur 180cc kittad rd...?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Beror på vad det är för cylinder, 125cc och 180cc är ju inte såå stor skillnad i volym, men förmodligen är 180ccn nog mer vässad, då är det nog endel skillnad!
 

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Ort
Varberg (tvååker)
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
enligt addemotor så kan man inte ha 180cc och ypvs=(!!! jag fattar inte varför! i så fall kan man väl bara slänga bort ypvs skiten jag menar har du 180cc så borde det räcka utan=??? marcus vad har du för effekt avgasystem då?? var köpte du det?, pris?
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
SmackMan skrev:
enligt addemotor så kan man inte ha 180cc och ypvs=(!!! jag fattar inte varför! i så fall kan man väl bara slänga bort ypvs skiten jag menar har du 180cc så borde det räcka utan=??? marcus vad har du för effekt avgasystem då?? var köpte du det?, pris?
Byt vev och topp så går det bra.
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
det satt på när vi köpte den...vet inte vad det är men det är något cromat...inte det bästa kanske, bätre än orginal...sen kan man juh skryta lite extra då också :yoparty
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
SmackMan skrev:
enligt addemotor så kan man inte ha 180cc och ypvs=(!!! jag fattar inte varför! i så fall kan man väl bara slänga bort ypvs skiten jag menar har du 180cc så borde det räcka utan=??? marcus vad har du för effekt avgasystem då?? var köpte du det?, pris?

Det finns en anledning till att RD350 fick YPVS, och den har betydligt större volym än 180cc. YPVSen hjälper bara effekten på låga varv. På topp varv så går det inte bättre med YPVS.
Men som sagt det kan va kul med enorm ketchup effekt, för den lär inte försvinna bara för att man bytar från 125->180cc. Men lättkört, njä...
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Nisse Järnet skrev:
Beror ju på hur man ser det :tungan

Hmm, jo det tillåter ju att man ändrar portningen så att den ger mer på höga varv utan att tappa på låga men om man tar en motor med YPVS och tar bort ypvs "rullen" (vet inte vad den kallas men du fattar nog) så hade ju motorn haft samma (lr ungefär samma) effekt på höga varv.
 

Dance2trance

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Rm 250 FMF, Fiddy 110cc
Nisse Järnet skrev:
Byt vev och topp så går det bra.

Hmm... jag åkte förut i mina tidigare dagar runt med en syndig svart/röd RD 125 -86:a..

180cc cylinder går at sätta på en med ypvs motorn, du får helt enkelt skita i ypvs:en. varför ska man byta vev för? bara för det är 180cc så betyder det inte att "slaglängden" är längre?!?! du har ju en större kolv också..

det är bara handla cylinder o kolv o ut o bränna i stortsett.. addemoto kan säga att det inte passar på ypvs motorer men det är säkert för det står så i katalalogen..:)

det är mkt här i livet som inte "ska" passa men allt går att få till det..

min rd va inte orörd.. den gick utav helvete! det va portad avgasport med modifierad ypvs, modifierade kanaler mm mm mm mm... den va bromsad till 36hk om jag inte minns helt fel nu.. lämnade in den för att få den "rätt" styckad..
den gick apa bra för att vara en 125.a... sen köpte jag en Honda 125 ns men den gick inte lika bra alls...

jag gjorde allt detta med rd:n för jag hittade inte några 180cc cylindrar till "vettiga" priser då.. detta va ju för många år sen.. men minnen finns kvar... det va apa kul o va 16 år o har 125.a.. första steget till att vara "vuxen"..hehehe

Mvh T
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top