Yamaha rd 125cc, går ett tag sen dör den

Hoffa89

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2010
Ort
Östersund
Hoj
1983 Yamaha RD 125cc
Yamaha RD 125cc från -83
Vad kan det vara för fel?

Den går ett tag, sedan dör den.
Får den stå ett tag så startar den igen, och går en liten stund, och dör igen..

Tacksam för svar..
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tändspolen kanske, när denna blir varm slutar den fungera och när den svalnat så går hojen igen, det är ju trots allt en relik det där så en del kan ju ha hänt med åren.

Barar en gisning från min sida, jag vet inet hur lång en "stund" är tex och om den går som längst när den fått stått tex. över hela natten eller liknande.
 

Hoffa89

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2010
Ort
Östersund
Hoj
1983 Yamaha RD 125cc
Tändspolen kanske, när denna blir varm slutar den fungera och när den svalnat så går hojen igen, det är ju trots allt en relik det där så en del kan ju ha hänt med åren.

Barar en gisning från min sida, jag vet inet hur lång en "stund" är tex och om den går som längst när den fått stått tex. över hela natten eller liknande.

Den går kanske 2min. och står den ca 10min. så går den 2min igen..
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jobbigt, det kan vaar nåt nanat givetvis, men kolla upp spolen iaf enklast är om du då låter den gå och när den lähgger av toksnabbt river ur stiftet och kollar om det finns nån gnista.

Nu behöver inte frånvaro av gnista betyda att det är spolen, men det ger iaf att det är ett elfel.

Men mycket kan bli fel med spolen i sig och kabeln och tändhatten, det håller inte i evigheter, det vore bar om du kunde prova med en anna spole, vad som helst fr 12v bör funka att testa med, var noga med jorning och så om du testat så du inte gör dig av med CDI boxen med på en gång.
 

amazon 122s

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Ort
askersund
Hoj
yamaha dt125lc -85 yamaha r5-72
Jobbigt, det kan vaar nåt nanat givetvis, men kolla upp spolen iaf enklast är om du då låter den gå och när den lähgger av toksnabbt river ur stiftet och kollar om det finns nån gnista.

Nu behöver inte frånvaro av gnista betyda att det är spolen, men det ger iaf att det är ett elfel.

Men mycket kan bli fel med spolen i sig och kabeln och tändhatten, det håller inte i evigheter, det vore bar om du kunde prova med en anna spole, vad som helst fr 12v bör funka att testa med, var noga med jorning och så om du testat så du inte gör dig av med CDI boxen med på en gång.
går tyvärr inte med vilken spole som helst måste vara en som är anpassad till CDIsystem men tar man en spole från nån moped el mc med cditädning borde det funka har själv en högeffektspole universal från moppe på min dt125lc

kan iof vara nått med chocken med när motor blir varm dör den brukar vara så när man glömt chocken i
 
Last edited:

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Ang Choken

Lånar tråden lite.

När jag startar min honda nsr när den är kall så drar jag ner choken 50%, sen när den är igång så drar jag ner den fullt och låter den stå på tomgång ca 30-50 sekunder.

Nu undrar jag, om jag inte har tid o låta den stå på tomgången, kan jag köra med choken i ett tag? Eller ska man inte göra det alls? Eller mår motorn bättre om man gör det?

Tacksam för svar! :) Eller kanske bäst o inte använda choke alls?
 

amazon 122s

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Ort
askersund
Hoj
yamaha dt125lc -85 yamaha r5-72
Lånar tråden lite.

När jag startar min honda nsr när den är kall så drar jag ner choken 50%, sen när den är igång så drar jag ner den fullt och låter den stå på tomgång ca 30-50 sekunder.

Nu undrar jag, om jag inte har tid o låta den stå på tomgången, kan jag köra med choken i ett tag? Eller ska man inte göra det alls? Eller mår motorn bättre om man gör det?

Tacksam för svar! :) Eller kanske bäst o inte använda choke alls?

klart du kan köra med choken i en liten stund gör så själv i med den starta motorn så iväg sen efter c:a hundra meter ur med den
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
de bästa är väl att starta utan choken?
såg att man ska starta den och ligga på så låga varv som möjligt när den e kall,
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
de bästa är väl att starta utan choken?
såg att man ska starta den och ligga på så låga varv som möjligt när den e kall,

du gör nog rätt i att inte bara dra iväg i full fart, sliter mer på motorn om man bara bränner iväg. brukar typ stå 2-3 min på tomgång först innan jag drar iväg. Men det gör jag främst för att den blöddrar och går ojämnt kall. :tummenupp
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
du gör nog rätt i att inte bara dra iväg i full fart, sliter mer på motorn om man bara bränner iväg. brukar typ stå 2-3 min på tomgång först innan jag drar iväg. Men det gör jag främst för att den blöddrar och går ojämnt kall. :tummenupp

ne men dom säger att överstiga 3000 varv med choken är illa också,
 

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
ne men dom säger att överstiga 3000 varv med choken är illa också,

Ofan..

Jag brukar:
Klicka på elstarten och dra choken fram o tillbaka tills den startar (svårstartad när den är kall). Har den där ca 1 min, sen kör jag iväg på låga varv.

Fast idag hände något..

Jag skulle starta den så orkade inte motorn runt riktigt.. Den orkade runt men inte ordentligt så den gick inte igång. Så jag fick springa igång den :(
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Ofan..

Jag brukar:
Klicka på elstarten och dra choken fram o tillbaka tills den startar (svårstartad när den är kall). Har den där ca 1 min, sen kör jag iväg på låga varv.

Fast idag hände något..

Jag skulle starta den så orkade inte motorn runt riktigt.. Den orkade runt men inte ordentligt så den gick inte igång. Så jag fick springa igång den :(

ladda batteriet så ska det nog gå bra :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Hahaha.

Fan jag var ut och startade CRMen idag efter att den stått i över 2 veckor ute i gen och rusk, den fan starta på första kicken så de verkar ju inte direkt svårstartade normalt iaf.

Tyvärr är det punka än så jag körde den bara varm, tänkte det var bäst så det inte blir en massa fukt i motorn, jag är inte vig nog än att få av hjulet för tt byta däck, men det kommer väl.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hahaha.

Fan jag var ut och startade CRMen idag efter att den stått i över 2 veckor ute i gen och rusk, den fan starta på första kicken så de verkar ju inte direkt svårstartade normalt iaf.

Tyvärr är det punka än så jag körde den bara varm, tänkte det var bäst så det inte blir en massa fukt i motorn, jag är inte vig nog än att få av hjulet för tt byta däck, men det kommer väl.

sätt dig ner på något mjukt så ska de nog funka, börjat lite med det eftersom att jag har knäskada så gör det så satans ont i knäna tillslut om jag ska stå med dem ner i garagegolvet
 

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Jag kan sätta skallen på att du har ett ihopkladdat bränslefilter! Det sitter troligen i tanken på RD...skruva ur soppakran och kolla, det tar bara nån minut.:tummenupp
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Typ lika var/är det med min Yamaha Aerox. Den kunde gå helt problem fritt en hel dag. Nästa dag funka den inte alls.
 

frick_

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha WR250X 2008
Jag kan sätta skallen på att du har ett ihopkladdat bränslefilter! Det sitter troligen i tanken på RD...skruva ur soppakran och kolla, det tar bara nån minut.:tummenupp

Jag tror också att det är detta som är problemet.

Jag hade likanande problem med min gamla RD iaf. Den gick bra ett tag (med full tank) sedan bara dog den (även fast tanken var lite drygt halvfull). Efter rengöring av bränslefiltret gick den bra även när det var lite soppa i tanken.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top