Yamaha RD bygge "you tell me"!

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Yamaha RD bygge "Flattrack á la 2-takt!

japp då har man gjort slag i saken och knatat dom där 100 meterna till grannen och köpt den där motorcykeln som stått där så länge man kan minnas.:banana fick den för rena veckopengspriset då den stått på deras tomt sen -99 kom det fram. men så va den ju risig åxå.

hojen i fråga är alltså en yamaha rd 125a från -80. får ju hålla mig till 125or än så länge då jag bara är 17:huvet

DSC01798.jpg

rätt spännande när man började skruva och tvätta faktiskt. hittade barr och spindlar överallt och tillochmed kottar mellan förknasarna:tungan :D

DSC01800.JPG

DSC01801.JPG

så vad är det då jag tänker göra?

jag är för tillfället inne på att bygga något flattrackliknande likt denna rd 350, fast med alla atteraljer för att den ska vara gatlaglig.
satt på kurs i helgen så jag skissade ihop denna, är ingen konstnär men det är en idé

11Nov29ChampionYamahaRD.jpg'

DSC01792.JPG
men kan inte riktigt bestämma mig för att göra detta eller om jag "bara" ska renovera den till originalskick, så jag bestämmde mig för att vända mig till sporthojs alltid så trogna expertis:yoparty
vad tycker ni?:va

utöver detta mindre brådskande problem finns ännu en fråga. jag har nämligen bestämmt att det kanske är bäst att få motorn att gå innan man börjar bygga om/riva isär. men jag får ingen gnista. vad kan detta bero på tro? har försökt få tag på ett kopplingsschema men hittills utan lycka, så om någon vänligt själ sitter på ett schema till denna hoj vore det trevligt att på något sätt kanske få glutta på detta.:tuttar

ja det var väl det jag sitter på nu, så hjälp mig fatta lite beslut så kommer uppdatera tråden så fort något nytt händer, vilket förhoppningsvis blir snart när jag fått tag på ett kopplingsschema.

men tills dess: over n' out

Bifogat

• DSC01805.JPG
    DSC01805.JPG
    181.6 KB · Visningar: 314
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Flattrack 350:n var fan något av det snyggaste jag sett, bygg en sån för fan!:yoparty Du har ju också en luftkyld tvåcylindrare, så du kan ju bygga en mer eller mindre identisk lillebror liksom. Vore jääävligt ballt!:yoparty

Så, nu är det bestämt. Bygg!:D

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
haha, slipper alltså helt ta besutet själv? :tummenupp jo, är ju så galet snygg så det går ju knappt att låta bli

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Satans! Den var riktigt tuff!
Håller med ovanstående;

"Sluta jiddra, börja trolla!!"

Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Ang tändningen så har jag för mig att det sitter brytarspetsar på den mod..Testa att fila brytarna isf,,mvh

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
haha, slipper alltså helt ta besutet själv? :tummenupp jo, är ju så galet snygg så det går ju knappt att låta bli

Japp, jag tar det åt dig!:D

Seriöst, hade jag haft en lyftkyld RD så hade jag byggt den hojen. Skit nu i allt vad originalrenovering heter, den hojen var ju så sanslöst snygg så man kan inte låta bli!:tummenupp

Håller med ovanstående;

What he said:fakta

Last edited:

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
att det stod 125 turbo på kåpan lät ju vettigt =)
har för mej att nån på SH försökte med det

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Håller med ovanstående;

Japp, jag tar det åt dig!:D

Seriöst, hade jag haft en lyftkyld RD så hade jag byggt den hojen. Skit nu i allt vad originalrenovering heter, den hojen var ju så sanslöst snygg så man kan inte låta bli!:tummenupp

What he said:fakta

ja hittills är det inge snack om saken :banana var mest farsan som var inne på originalvägen. men ligger ju knappast nå pengar i den även originalrenoverad, så att bygga nåt man får och vill köra på är ju mycket roligare, och har länge vart sugen på att bygga en flattrack.

att det stod 125 turbo på kåpan lät ju vettigt =)
har för mej att nån på SH försökte med det

jo, jag reagerade åxå på det,känns ju lita kul att det står turbo på en 125a

Ang tändningen så har jag för mig att det sitter brytarspetsar på den mod..Testa att fila brytarna isf,,mvh

jo, far min misstänkte åxå detta, men hann i princip bara tvätta igår och konstatera att ,nepp, ingen gnista. men vänsterkåpan åker av direkt när jag kommer hem från plugget ida och då ska jag inspektera vidare i vad tändningsproblemet kan ligga. annars verkar relativt mycket funka, neutral och oljelampa, helljus, bakljus mm. och tändstift såg nästan nya ut. hade väntat mig att allt skulle vara helpajj.
att oljelampan lyser hjälper förstås inte så mycket då oljetanken troligtvis blir det första som ryker, känns inte riktigt som att oljepumpen går att lita på, och sammtidigt måste det rensas ordentligt under tanken där oljetanken sitter för att få det att se "cleant" ut:)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du ska göra som du känner för så har du roligast men själv blir jag lite nostalgisk av att se en sån gammal RD och hoppas du orginalrenoverar.

Det var en kompis som hade en blå sådan samtidigt med att jag själv bara körde moped. Vi testade ett litet dragrejs när min moped var som snabbast men hans kubikövertag gav honom ett par meters lucka direkt från start och den luckan behöll han. Äh nu spårade jag ur...

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Jag har en -81a.. Orginalrenoverad. Dom är gaska svårsålda, och eftersom du köpte den så billigt så hade jag utan tvekan byggt om den! Så har jag gjort med min RD350, köpt billigt och bygger nu om den till precis så jag vill ha den!
Här är min RD125, till salu f.ö.

Bifogat

• IMG_4938.jpg
    IMG_4938.jpg
    246 KB · Visningar: 443

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Jag har en -81a.. Orginalrenoverad. Dom är gaska svårsålda, och eftersom du köpte den så billigt så hade jag utan tvekan byggt om den! Så har jag gjort med min RD350, köpt billigt och bygger nu om den till precis så jag vill ha den!

jo, jag har sett din ute, och reagerat på att den legat ute ett tag. var det som fick mig att vilja bygga om då jag egentligen bara kunde tänka mig att originalrenovera för att tjäna lite på det, men ska man lägga ut pengar på lack, dekaler mm. och få den så fin som din lär det ju kosta, och om man sen inte kan sälja den då :S då är det ju roligare att ha nåt man faktiskt vill köra på själv istället:D

Berylium

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Hoj
SXR 1200
Originalrenovera inte !!!, det har aldrig funnits en RD som har varit original i mer än 5 minuter, så snickra ihop dirttrackern omedelbart!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du ser, bygg flattracken!:yoparty Bygg den precis som på bilden så blir du min idol för evigt, den var så jävla snygg så jag kan fan inte sluta stirra på den:kär Jag ska fan bygga en likadan om jag bara kan hitta en luftkyld RD med lite mer kubik för en jävligt vettig peng:D

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
idag gjordes små men viktiga framsteg, har gnista!!:banana dock bara på ena stiftet. jag har med hjälp av farsan nu felsökt och uteslutit allt utom kondensator och brytarspets, men där tog tiden slut för idag. så imorrn har jag förhoppningsvis gnista på båda och kan våga mig på en provstart och börja bygga på riktigt.:)

och med riktigt menar jag feting till flattrack, för nu har jag bestämmt mig och det är det som gäller. man lever ju bara en gång!!:yoparty:yoparty så snart blir det att börja leta en passande tank, då detta nog blir det knepigaste med bygget när det kommer till delar, så om det är nån som har koll på vad det kan vara för sorts tank som sitter på snyggingen ovan så dela gärna med er:Bugar:D

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
idag gjordes små men viktiga framsteg, har gnista!!:banana dock bara på ena stiftet. jag har med hjälp av farsan nu felsökt och uteslutit allt utom kondensator och brytarspets, men där tog tiden slut för idag. så imorrn har jag förhoppningsvis gnista på båda och kan våga mig på en provstart och börja bygga på riktigt.:)

och med riktigt menar jag feting till flattrack, för nu har jag bestämmt mig och det är det som gäller. man lever ju bara en gång!!:yoparty:yoparty så snart blir det att börja leta en passande tank, då detta nog blir det knepigaste med bygget när det kommer till delar, så om det är nån som har koll på vad det kan vara för sorts tank som sitter på snyggingen ovan så dela gärna med er:Bugar:D

Kolla tradera rätt ofta. Mindre mc och moppetankar för nån liten hundring rätt ofta.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott

Du den där är fin! Jag hade inte sålt den, det man får för en sån bränner man ju på en kväll i baren. Hur länge varar den lyckan? Nä där har du en trogen kompis så länge du vill, det säljer man inte för korvören...

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Flattrack 350:n var fan något av det snyggaste jag sett, bygg en sån för fan!:yoparty Du har ju också en luftkyld tvåcylindrare, så du kan ju bygga en mer eller mindre identisk lillebror liksom. Vore jääävligt ballt!:yoparty

Så, nu är det bestämt. Bygg!:D

Ord!
Väskan är stängd!
Bygg!:tummenupp

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Du den där är fin! Jag hade inte sålt den, det man får för en sån bränner man ju på en kväll i baren. Hur länge varar den lyckan? Nä där har du en trogen kompis så länge du vill, det säljer man inte för korvören...

jag har tyvärr för många hojar och måste göra mig av med denna.
Men du kan få den för ett bra SH pris! :tummenupp :yoparty

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
jag har tyvärr för många hojar och måste göra mig av med denna.
Men du kan få den för ett bra SH pris! :tummenupp :yoparty
Hade jag haft den så hade jag inte sålt den. Men jag har redan en del grejer som står lite här och där så det vore dumt att skaffa mer. Men det är klart, är priset oemotståndligt så? ;)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår