Yamaha Rd Projekt

DirtyLopez

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
cbr
Tjena grabbar och tjejer!

Nästa helg ska jag köpa en Yamaha Rd 125 och modda den, efter ökad motivation efter tvålens fina jobb, tack förresten! :tummenupp
Grejen är bara den att jag skulle behöva lite proffesionell hjälp med motorn. Det är nämligen så att motorn är i delar. Tänkte bara informera er om det och kanske någon har några bra bilder eller beskrivningar på motorn? Det e ju som sagt en vecka kvar men när det väl sätter igång så lägger jag upp lite bilder.

Edit: Kanske tillomed e nån som tycker att jag ska avstå köpet?

Hade gött!

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Kan ingenting om RD:n, men jag tänkte bara önska dig lycka till!

Det kan nog bli en riktigt fin hoj med lite tid. :tummenupp

Glöm inte det bästa av allt, bilder :banana

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
DirtyLopez skrev:
Tjena grabbar och tjejer!

Nästa helg ska jag köpa en Yamaha Rd 125 och modda den, efter ökad motivation efter tvålens fina jobb, tack förresten! :tummenupp
Grejen är bara den att jag skulle behöva lite proffesionell hjälp med motorn. Det är nämligen så att motorn är i delar. Tänkte bara informera er om det och kanske någon har några bra bilder eller beskrivningar på motorn? Det e ju som sagt en vecka kvar men när det väl sätter igång så lägger jag upp lite bilder.

Edit: Kanske tillomed e nån som tycker att jag ska avstå köpet?

Hade gött!

Självklart ska du inte avstå, det är ju en phet hoj, rd125an. :yoparty
Det ska finnas lite sprängskisser på motorn här på 125forumet nånstans, kanske går att hitta med lite snabbsökning.

Annars har jag haft isär motorn i molekyler för inte så länge sen, så har du några frågor är det bara att ösa på :tummenupp !

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
RD.. :zpy
Vad kostar en hel?. 3-4k?
hoppas du får den riktigt billigt om den är i delar. Jag hade inte köpt. Då får den vara billig. :hihi
RD är för övrigt den sämsta skit jag nånsin kört. Nästan så suzuki GT hade bättre väghållning.

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
jag har en verkstads handbok på den, och jag har lagt upp sprängskisar här på 125 delen på motorn, så det e bara leta upp dem, och om det är något du undrar över så kan jag scanna in det :tummenupp

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
philsson skrev:
hoppas du får den riktigt billigt om den är i delar. Jag hade inte köpt. Då får den vara billig. :hihi
RD är för övrigt den sämsta skit jag nånsin kört. Nästan så suzuki GT hade bättre väghållning.
Jag kan bara hålla med dig. Är det någon hoj jag aldrig någonsin skulle våga sätta mig på igen är det RD. Honda NSF tex ligger ju i ungefär samma prisklass och ger betydligt mer hoj för pengarna. Om du nu är ute efter en hoj som behöver lite omvårdnad har jag en sån också liggandes, nedplockad i beståndsdelar.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Estremo skrev:
Jag kan bara hålla med dig. Är det någon hoj jag aldrig någonsin skulle våga sätta mig på igen är det RD. Honda NSF tex ligger ju i ungefär samma prisklass och ger betydligt mer hoj för pengarna. Om du nu är ute efter en hoj som behöver lite omvårdnad har jag en sån också liggandes, nedplockad i beståndsdelar.

Hmm fattar att du inte vill sitta på en sån mer. Hur är det nu föresten?

DirtyLopez

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
cbr
philsson skrev:

500kr får ja den för...

Perfekt med sprängskisserna killen!
Tror nog att jag kan köra den trots väghållningen men. E det sämre väghållning på de nya kantigare modellerna än de gamla med rundad tank?

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Estremo skrev:
Jag kan bara hålla med dig. Är det någon hoj jag aldrig någonsin skulle våga sätta mig på igen är det RD.

Pfft. Det är bara ni som inte kan hantera all POWER! :hihi

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
prulle skrev:
Hmm fattar att du inte vill sitta på en sån mer. Hur är det nu föresten?
Kunde väl vara bättre. Jag är nöjd så länge jag blir återställd, och det tänker jag bli. Tack för omtanken.

Speedsoda skrev:
Pfft. Det är bara ni som inte kan hantera all POWER! :hihi
Jag måste medge att jag är räddare när jag drar på med en RD än på en 600:a, även om de större hojarna skrämmer skiten ur en liten pojk som mig, så det ligger kanske något i det.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
DirtyLopez skrev:
500kr får ja den för...

Perfekt med sprängskisserna killen!
Tror nog att jag kan köra den trots väghållningen men. E det sämre väghållning på de nya kantigare modellerna än de gamla med rundad tank?
500kr de är inte farligt för någon hoj men kolla så du inte behöver lägga ner mer på hojen sen som kan bli dyrt typ delar och sånt som man inte tänker efter när man ser hojen där för 500kr. Det är lätthänt att något fattas.
Det är den nya med kantiga tanken vi tänker på och den är riktigt kasst, cyckelram på den i princip. Gammal änkel rörram är det :huvet

Estremo skrev:
NSFen har åtminstonde ramdelar på båda sidor motorn och framförallt fyrkantsprofil!. Mycket mer ram än RDn. Dessutom har NSen Prolinc system vilket gör en hel del på dämpningen, körkänslan och stabiliteten.

Estremo skrev:
Kunde väl vara bättre. Jag är nöjd så länge jag blir återställd, och det tänker jag bli. Tack för omtanken.

Jag måste medge att jag är räddare när jag drar på med en RD än på en 600:a, även om de större hojarna skrämmer skiten ur en liten pojk som mig, så det ligger kanske något i det.
Jag förståd verkligen vad du menar. Jag kan säga desamma om min gamla NS bara mot 250n som inte är så effektstark som din 600 (ifs skiljer det bara 0,2s till 100 :D) men redan när man körde NS så tyckte man att RDn kändes som en kärringcyckel utan bromsar i 200km/h. Pigg motor visst men jag sätter mig inte och kör snabbare än 50 på en sån mer. :mad: Dessutom vibrerar de som tumlare.

DirtyLopez

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
cbr
Objekt inhandlat!

Hejsan igen!

Var och kollade på rd:n idag och den ska hämtas imorgon. Så vitt jag kunde se så var den i mkt fint skick för att vara så pass gammal, 80/81:a. Sadeln hade inga revor och tanken hade bara några små märken. Vad som också var en positiv överraskning var att kolv och de flesta motordelarna var nya, plus att han hade instruktionsböcker och manualer liggandes som kom med, rena jultomten :tomten :tungan Nu har jag ingen bild på den men lägger upp en bild på en likadan fast annan färg (ganska dålig bild), så kom gärna med tips om hur jag ska bygga om den.
Det jag hade tänkt göra var väl att gjuta en egen bakdel i glasfiber ala tvålen :D (fast egen design såklart) , nytt framlyse och baklyse, eventuellt nytt styre och sedan en höjning av baken.

Vad jag ska avända mig av för fram och baklyse och hur jag ska höja den vet jag inte riktigt ännu så kom gärna med förslag! Hade eentuellt tänkt bygga ett eget diodbaklyse....om någon gjort det förut och har tips och upgifter på hur man gör så skriv gärna...

jaja nu kan man ju snart börja komma igång i alla fall och jag försöker updatera med bilder eftersom :tummenupp

Hade

Bifogat

• 1915468665.jpg
    1915468665.jpg
    45 KB · Visningar: 108

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
FAn va nice med den tanken kan bli skit snygg cafe racer, gör som tvålen men ha ett klip on styre istället.

Hur går en sån där hoj om man trimmar den lite igentligen?är de 2 eller 4 takt?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
DirtyLopez skrev:
tror det e 4-takt men e inte helt säker :va ...pinsamt...
Men den kan nog gå helt okej ändå har jag hört...

Jag tror det med men inte säker. :confused:

finns det inte tvåtakts rd ochså? förutom lc? funtar på att bygga en cafe racer med tryck i, men i sånna fall måste jag sälja crmen och ja vill ju inte ha något slöare!

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Nej, alla rd125or är tvåtaktare. Är man ändå osäker så kan man ju kolla på topplocken, 4taktslock är mycket biffigare, det ska ju sitta ventiler och grejor där...

DirtyLopez

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
cbr
Sprängskisser

okej, jo det är det nog men jag behöver lite hjälp. Skulle behöva lite hjälp med spränskisser på motorn så jag kan se hur jag ska sätta ihop skiten...det är en tvåcylindrig 77:a för övrigt...

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!