hehee, jag har ett stort garage, och där är det trångt. Jag byggde nyligen ett loft, för att få 20 kvadratmeter yta för plaskåpor, avgasrör och däck. En av mina 350 är byggd med LC 350 motor, som jag trimmat. Inget avancerat, utan tillsnyggade kanaler, och 1,5 mm högre avgasport. Planat topplock och reedventiler från YPVS motor, de är 25% större. Tändningen får ett orginal avsvarvat svänghjul. Troligen hamnar effekten som en vanlig YPVS maskin, sämre botten, kanske lite mera drag på mellanregistret då avgasporten inte är lika extrem som YPVS motorn. Den maskinen är tänkt som bandagshoj, och is-hoj, med skruvdubb. De andra 2 är orginal, med halvkåpa på 84an, helkåpa på 85an.
Jag tävlade i RDcupen med en 85a på 80talet. Så jag är nostalgiförare!
På YPVS motorn förekommer två olika cylindrar, varav 1UA sägs ha högre effekt. den har vildare porttider, och även ett annat topplock, och den var utrustad med powerjetförgasare. Orginaltändningen sades ha ett varvtalsstopp alldeles när toppeffekten kom, inte så lyckad kombo med de avgasrör som hade separat ljuddämpare. Något forum jag läst, säger att 31K cylindrar och tändning, kombinerat med avgaspipor och topplock från 1UA, och mild portning, endast breddning av avgasporten, högre kompression, ska vara en billig och bra trimning.
Att bara plocka bort topplockspackningen, limma topplocket, grada packningar, rensa bort ullen från ljuddämparen, samt förtända motorn någon extra grad, ändra munstycken från 240 till 210 på orginalförgasarna, ska ge rejäl effektökning. Min egen 350 på 80talet kunde varva förbi det röda på 6ans växel och hastighetsmätaren gick vidare till bokstaven N i japan (Made in japan, texten längst ned i mätarhuset). vi ska minnas att bensinen på 80 talet var något annat än det vi tankar idag.
Vevaxeln får sämre hållbarhet ju mer man varvar, och jag anser man ska försöka hitta effekten inom rödmarkeringen, inte utanför. Packboxen på tändningssidan kan ge sig, och kolven får då stryk beroende på den tjuvluft som kan smita in den vägen. kolven kan smälta i värsta fall. Är det kolven till höger som tar stryk, kan det bero på att tändningen inte är samma på högersidan, utan ngn grad tidigare. Vevaveln kan skjuva sig.
Ny eftermarknadsvev kan vara billigare än att renovera orginalveven. YPVS vevaxel kan ersättas med Banshee vevaxel.
mvh Tobbe