Yamaha RD350 YPVS

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Som du säger. Fördelarna väger upp nackdelarna.
Det är lite hugget som. Skall man köra någon skum kompremiss som någon annan sa så kan man köra en extra skvätt i tanken för att försäkra sig att det inte blir helt tomt på olja vid eventuellt ras.

Det som även en annan sa tidigare så är det just nylon/plast kugg/hjulen som ger sig ibland. De är enligt min källa gjorda i de materialet så för att de inte skall kunna rasa något mer i motorn vid eventuellt problem med pumpen. Lite ironiskt nog. Då det pajar "lätt" så rasar ju just ofta mer...

Är så på rätt många 2t.

Personligen så gjorde jag just så då jag älskar kompremissar vart fall. Ställde ner separat smörjet ett snäpp o slängde i en slatt varje tankning. Då får du lite av bägge världar, lite mer olja av speraten vid mkt varv osv. å andra sidan så får du ju kolla både pumpen + komma ihåg 2t olja vid tankning.

Summa summarum. Vad du en väljer så är det för och nackdelar vilken väg du än väljer. Du kan inte göra fel ;) missuppfatta mig rätt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På min yamma sen blir det båda ut på högersidan av vissa anledningar.. vanliga Jolly som vänsterpipan kommer å ändras lite så det blir å passa.. :D

Hamnar de på ena sidan bägge två av rent praktiska skäl kan jag väl gå med på det, men rent stylingmässigt tycker jag att det är katastrof... Symetrin försvinner ju helt och även om hojen ser bra ut på rörsidan så ser den löjligt naken ut på andra sidan...:va Och det blir bara dumt, tycker jag alltså. Nej, ett rör på var sida, symetriskt och fint. Det är min melodi:tummenupp :D

Kan hålla med att GP-style inte riktigt passar med orginalkåporna.
Tycker inte det är så besvärligt att hälla en "skvätt" olja + lite TRI-PAK i tanken, min Rd går så pass bra med nuvarande inställningar, så får det bli även i fortsättningen:hihi

Du är vettig du!:tummenupp :D
Nejdå, så krångligt är det inte. men att stå där och räkna ut hur mycket olja som ska i eftersom du har tankat si och så mycket just den här gången och sen mäta upp och hälla i det... Om man gör det varje gång man tankar och använder hojen hyfsat brukligt så blir det en hel del slöstid jämfört med att bara fylla på separattanken:D
 
Last edited:

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
Hamnar de på ena sidan bägge två av rent praktiska skäl kan jag väl gå med på det, men rent stylingmässigt tycker jag att det är katastrof... Symetrin försvinner ju helt och även om hojen ser bra ut på rörsidan så ser den löjligt naken ut på andra sidan...:va Och det blir bara dumt, tycker jag alltså. Nej, ett rör på var sida, symetriskt och fint. Det är min melodi:tummenupp :D


Jo jag gillar me när det är så faktist.. iaf på en 350 så ska piporna eg vara på samma sida av det symetriska skälet.. men det beror lite på stuket man bygger och att det kanske blir en roterande ljudämpare längst bak där..:)
 

Bifogat

  • Rd400FT_Gul.jpg
    Rd400FT_Gul.jpg
    35 KB · Visningar: 103

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jolly Moto skall det vara :tummenupp


Det systemet såg intressant ut :tummenupp

Jo jag gillar me när det är så faktist.. iaf på en 350 så ska piporna eg vara på samma sida av det symetriska skälet.. men det beror lite på stuket man bygger och att det kanske blir en roterande ljudämpare längst bak där..:)

Ser jag fel eller är det inga bromar fram på den RD??
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Köp 2 stroke performance tuning och läs den. Där förklaras att ända upp till 8% oljeblandning får man effekt ökning i en tvåtaktare. Som ni kanske förstår är det pga. lägre friktion. En rimlig blandning är väll mellan 3-5%. Detta är en mängd då det inte blir så dyrt med olja som ska köpas. Det är inte frågan om någon stora siffror man tjänar på att öka på oljemängden efter det. Det är väll bara ren dumhet att börja köra en tvåtacktare på 1% blandning, om det fungerar eller inte tar jag ingen ställning till. Begär man efter motorras så kommer man iallafall att få det. :glömdet
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Klart att du skall ha kvar pumpen..
Fanns en anledning till att ALLA gat-tvåtaktere fick dessa redan i slutet på 70-talet, innan dess skar de lite då och då, men betydligt mindre efter montering av pump.
Och resonemanget med att man skall ta bort den för att den drivs av ett nylondrev, det håller inte, anser jag.
Klart det KAN gå sönder, men beror nog oftast på klantiga mekanikare som bara smasker/tvingar på kopplingskåpan utan att kolla om drevet är i ingrepp.
Sulle man resonera likadant om vattenpumpen,,som också drivs av ett nylondrev, då kan man lika bra köpa en luftkyld från början.
Och inte skall man behöva blanda i bensinen också,,det verkar helt galet,,
Då är man tillbaka till ruta ett.
Pumpen kan justeras så den nästan dränker motorn i olja,,väldigt rökigt kan det bli.
Frostie.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Klart att du skall ha kvar pumpen..
Fanns en anledning till att ALLA gat-tvåtaktere fick dessa redan i slutet på 70-talet, innan dess skar de lite då och då, men betydligt mindre efter montering av pump.
Och resonemanget med att man skall ta bort den för att den drivs av ett nylondrev, det håller inte, anser jag.
Klart det KAN gå sönder, men beror nog oftast på klantiga mekanikare som bara smasker/tvingar på kopplingskåpan utan att kolla om drevet är i ingrepp.
Sulle man resonera likadant om vattenpumpen,,som också drivs av ett nylondrev, då kan man lika bra köpa en luftkyld från början.
Och inte skall man behöva blanda i bensinen också,,det verkar helt galet,,
Då är man tillbaka till ruta ett.
Pumpen kan justeras så den nästan dränker motorn i olja,,väldigt rökigt kan det bli.
Frostie.


Jag vill ha kvar pumpen men jag är bara rädd att den ska lägga av utan förvarning och man rasar motorn. Jag har varit ute hela efter middagen och mekat med den nu. Verka rätt oki. Önskar bara att jag hade ett batteri så man hade kunnat provstarta den.

Blir till Biltema i helgen. Sen du råkar inte har packboxar till framgafflen??
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Jag röstar för oljepump o jollypiporna, dom ser ut att vara designade efter modernt snitt = bra effekt o ser snyggt ut på högersidan iallafall...
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top