Yamaha SRX

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
En kompis ska börja köra hoj och frågade mig vad han skulle köpa. Billigt skulle det va och coolt. Kom att tänka på de coola Yamma SRX. Vad säger ni om det, är det en bra hoj ? Vilka konkurrenter finns i de prisklasserna ?

/benfre

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Nä nu hittade jag den, en landsvägshoj med stånkamotor.

De där är ovanliga vad jag vet, sålde väldigt dåligt här, folk föredrog Yamahas SR hojar i stälet.

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Jag vet en som skall sälja en jävligt fin.

/M

benfre skrev:
En kompis ska börja köra hoj och frågade mig vad han skulle köpa. Billigt skulle det va och coolt. Kom att tänka på de coola Yamma SRX. Vad säger ni om det, är det en bra hoj ? Vilka konkurrenter finns i de prisklasserna ?

/benfre

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
SRX:en floppade väl för att den låg 8cc(608cc) över nån försäkringsgräns som fanns förr vid 600cc. Det var lika dyrt att försäkra en SRX som en 750cc sporthoj på den tiden.

:) Mattias

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Tidningen "Performance Bikes" hade med den på sin top 10 över största MC- flopparna. Men det beror kanske på ovan nämd orsak.

Är nog en bra 'instegshoj' med härligt stånka ljud.

benfre

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Personligen tycker jag den är jävligt snygg, mest därför jag fastnade för den faktiskt. Sen torde den vara en perfekt nybörjarhoj.

Bara det inte vara några allvarliga fel på den som gjorde att den hamnade på den där listan du nämner.... :confused:

/Fredrik

arv skrev:
Tidningen "Performance Bikes" hade med den på sin top 10 över största MC- flopparna. Men det beror kanske på ovan nämd orsak.

Är nog en bra 'instegshoj' med härligt stånka ljud.

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
SRX:en är en mycket kul hoj! Det finns hur mycket trimbitar som helst till dem och det är en mycket underhållande hoj på din lokala krokväg.

Det enda negativa på den (jag förutsätter att du inte är helbockad på R1:eek:r och dylikt med mohefflamycket hästkrafter) är de klena däckdimensioner. Framdäck finns väl, men bak blir det för smalt med sporthojsframdäck och i orginaldimenstorlek finns inget med vettigt grepp.

SRX:en är GRYMT smal och går att lägga ner hur mycket som helst. Efter max nerlägg börjar det sladda och med is i magen (och rätt teknik) går det att köra ändå lite fortare...

Tycker du om udda hojar och att "köra fort långsamt" är SRX:en klockren. Jävligt kul. Det SKA dock sitta ett Supertrapp blås på den, annars känns det inte riktigt rätt liksom.

Kolla kedo.de efter tillbehör och trim.

pilsner

benfre

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Hehe, hade på känn att det var en pärla. Tack för infon ! Lite trist med däck men det får väl krara sig, tror inte min kompis är den typen som kör fort direkt....

/Fredrik

Pilsner skrev:
SRX:en är en mycket kul hoj! Det finns hur mycket trimbitar som helst till dem och det är en mycket underhållande hoj på din lokala krokväg.

Det enda negativa på den (jag förutsätter att du inte är helbockad på R1:eek:r och dylikt med mohefflamycket hästkrafter) är de klena däckdimensioner. Framdäck finns väl, men bak blir det för smalt med sporthojsframdäck och i orginaldimenstorlek finns inget med vettigt grepp.

SRX:en är GRYMT smal och går att lägga ner hur mycket som helst. Efter max nerlägg börjar det sladda och med is i magen (och rätt teknik) går det att köra ändå lite fortare...

Tycker du om udda hojar och att "köra fort långsamt" är SRX:en klockren. Jävligt kul. Det SKA dock sitta ett Supertrapp blås på den, annars känns det inte riktigt rätt liksom.

Kolla kedo.de efter tillbehör och trim.

pilsner

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Visst är det en kul hoj men vibrationerna kring 100 knyck är inte att leka med.
Kör den fem mil i landsvägstempo innan du köper så du vet vad du har att vänta.

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Bilder?

Den här hojen verkar intressant! Finns det bilder någonstans?

Är den släkt med andra hojar, såsom TRX med TDM eller XTZ:s (Ténéré:s) lansvägssläkting som jag inte minns vad den heter?

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
benfre skrev:
Personligen tycker jag den är jävligt snygg, mest därför jag fastnade för den faktiskt. Sen torde den vara en perfekt nybörjarhoj.

Bara det inte vara några allvarliga fel på den som gjorde att den hamnade på den där listan du nämner.... :confused:

/Fredrik

Listan var en sammanställning över 'udda' hojar som sålde dåligt. den hade inget med kvaliteen att göra. SRXen motor är grymt beprövad.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
R400 skrev:
Den här hojen verkar intressant! Finns det bilder någonstans?

Är den släkt med andra hojar, såsom TRX med TDM eller XTZ:s (Ténéré:s) lansvägssläkting som jag inte minns vad den heter?

Nej, varför skulle den vara släkt med dessa menar du?
Modellen fanns från mitten av 80-tale om jag mins och har en stånkamotor troligen från XT600.
Det är alltså ingen pll twin som de hojar du nämner.

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
Polaren hade en sådan, 1986'a, runt 1994-1995. Riktigt kul hoj på småvägar.
Inget för längre sträckor eller motorväg.

Det finns dessutom en SRX-klubb i Sverige, dock vet jag inte om de har
någon hemsida.

Tror du kan få mer info här:

http://www.algonet.se/~anils/Svensk_info/svensk_info.html

Lycka till! Alltid kul med något originellt på vägarna.

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV mille -02

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
Srx

Hej

har precis köpt en svensksåld 86 med 1800 mil på mätaren (!) i nyskick... det sitter ett Predator helsystem på den och är öppnad på insugssidan med annat luftfilter. Förgasaren är justerad så den får fetare blandning. Andra fotpinnar samt något nerdrevad för bättre utväxling.

Jag har haft ett gäng cyklar tidigare och denna är riktigt trevlig faktiskt... inget fartmonster jämfört med sportcyklar men faktiskt helt ok...

Riktigt gött ljud i...

Vibrationer är inget direkt problem i styre o sits men i fotpinnarna vibrerar det rejält.

:banana 1000.-/ helår o helförsäkring... helt ok....

Bild för den som är intresserad....

http://sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=25307

Mvh
Johan

Last edited:

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Länkar till relaterat?

ekerfälgar? monosadlar? alternativa bensintankar? flyscreens? alternativa bakskärmar?

:tummenupp

PS Har beställt katalog från kedo.com....
DS Att lära sig kicka igång den var en barnlek... men det var ingen bra ide att testa o kicka efter X antal whisky... = ont överallt. :huvet

srx600 skrev:
Hej

har precis köpt en svensksåld 86 med 1800 mil på mätaren (!) i nyskick... det sitter ett Predator helsystem på den och är öppnad på insugssidan med annat luftfilter. Förgasaren är justerad så den får fetare blandning. Andra fotpinnar samt något nerdrevad för bättre utväxling.

Jag har haft ett gäng cyklar tidigare och denna är riktigt trevlig faktiskt... inget fartmonster jämfört med sportcyklar men faktiskt helt ok...

Riktigt gött ljud i...

Vibrationer är inget direkt problem i styre o sits men i fotpinnarna vibrerar det rejält.

:banana 1000.-/ helår o helförsäkring... helt ok....

Bild för den som är intresserad....

http://sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=25307

Mvh
Johan

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Det va ju en riktigt snygg motorcykel! gillade inte satet och bakskjarm, men dom ar ju utbytbara...

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hej

exakt min största invändning... monosadel med integrerad bakdel får del bli om man kan hitta en som inte kräver att man kapar något....

såg en snygg variant med en fast halvkåpa på nätet....

Norton Manx i modernare tappning är målbilden.... :)

Arctic#1 skrev:
Det va ju en riktigt snygg motorcykel! gillade inte satet och bakskjarm, men dom ar ju utbytbara...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC