Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
OK tackar för responsen!

Några röster för 2K alltså :)

Inga röster för 1K... Får väl krypa till korset då och sikta på 2K, hade hoppats på att höra att 1K duger till ett "sån´t här" bygge.

Framåt går bygget men sakta... :tungan

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
OK tackar för responsen!

Några röster för 2K alltså :)

Inga röster för 1K... Får väl krypa till korset då och sikta på 2K, hade hoppats på att höra att 1K duger till ett "sån´t här" bygge.

Framåt går bygget men sakta... :tungan

Under utprovning av modifikationer så brukar jag använda fälgfärg (enkomponents på sprayflaska) ety det går att lägga täckande lager på en gång, den är ganska tålig men går ändå lätt att ta bort.
Enda fördelarna gentemot tvåkomponent är priset och lättheten att få bort lacken om man skall modifiera och lacka ordentligt.
Ett par gånger har jag struntat i att lacka "riktigt" (med tvåkomponents) eftersom jag varit nöjd med det provisoriska resultatet och inte orkat skaffa samma färger i tvåkomponents.
Då brukar det gå bra att blåsa på tvåkomponents klarlack över fullacken.
Alla varnar för att lacken skall resa sig, men det har gått bra för mig.
Funkar bara på blanka färger.
Matt klarlack på matt botten har jag inte provat.

Ergo:
Är du säker på färgerna och färgschemat - Kör tvåkomponents.
Även om du planerar proffesionell omlackering.
Lackerare vill gärna veta exact vad underlaget består av.

Skall du ha hojjen att pyssla med och modifiera allt eftersom - Spraylack (gärna på fyllan) så behöver man inte ha ångest över ingrepp i färdiglackade detaljer.

Buell fox

FINNS VILJAN FINNS VÄGEN.
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
bmw 1150 ROCKSTER
Under utprovning av modifikationer så brukar jag använda fälgfärg (enkomponents på sprayflaska) ety det går att lägga täckande lager på en gång, den är ganska tålig men går ändå lätt att ta bort.
Enda fördelarna gentemot tvåkomponent är priset och lättheten att få bort lacken om man skall modifiera och lacka ordentligt.
Ett par gånger har jag struntat i att lacka "riktigt" (med tvåkomponents) eftersom jag varit nöjd med det provisoriska resultatet och inte orkat skaffa samma färger i tvåkomponents.
Då brukar det gå bra att blåsa på tvåkomponents klarlack över fullacken.
Alla varnar för att lacken skall resa sig, men det har gått bra för mig.
Funkar bara på blanka färger.
Matt klarlack på matt botten har jag inte provat.

Ergo:
Är du säker på färgerna och färgschemat - Kör tvåkomponents.
Även om du planerar proffesionell omlackering.
Lackerare vill gärna veta exact vad underlaget består av.

Skall du ha hojjen att pyssla med och modifiera allt eftersom - Spraylack (gärna på fyllan) så behöver man inte ha ångest över ingrepp i färdiglackade detaljer.

Spraya på FYLLAN ha ha ha de E ju gutt ju...:confused:och spännande dagen där på:tummenupp

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Nu är jag lätt förvirrad. :gnissla Lackeraren säger att det "håller" lika bra med 1K lack & klarlack när man använder "proffs" grejer...

... men visst lägger han på 2K om jag vill det. Fördel sist nämnda skulle vara att det går att polera upp bättre och att man kan klara sig utan klarlack om man vill...

Men när jag kikat lite på nätet så verkar alla mc & bilbyggare sky 1K som pesten. Osäker på om det mest beror på att kvaliteten på sprayburkar suger eller om 1K generellt inte duger... Det är ju ingen utställningshoj jag bygger.

Lutar åt att låta lackeraren göra som han anser vara mest lämpligt, litar på att han kan detta bättre än mig... (bara det blir bra nog och håller för bensinspill, avfettning mm!-)

Några kommentarer innan jag skeppar iväg grejerna? :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu är jag lätt förvirrad. :gnissla Lackeraren säger att det "håller" lika bra med 1K lack & klarlack när man använder "proffs" grejer...

... men visst lägger han på 2K om jag vill det. Fördel sist nämnda skulle vara att det går att polera upp bättre och att man kan klara sig utan klarlack om man vill...

Men när jag kikat lite på nätet så verkar alla mc & bilbyggare sky 1K som pesten. Osäker på om det mest beror på att kvaliteten på sprayburkar suger eller om 1K generellt inte duger... Det är ju ingen utställningshoj jag bygger.

Lutar åt att låta lackeraren göra som han anser vara mest lämpligt, litar på att han kan detta bättre än mig... (bara det blir bra nog och håller för bensinspill, avfettning mm!-)

Några kommentarer innan jag skeppar iväg grejerna? :)

Lackeraren kan förmodligen detta bättre än en hop amatörer på internettet.
Även om jag personligen har dålig erfarenhet av lackerare.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Lackeraren kan förmodligen detta bättre än en hop amatörer på internettet.
Även om jag personligen har dålig erfarenhet av lackerare.

Haha, det var ett kluvet svar! Hur som, lackeraren får göra som han vill...

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
MMS i från lackverksta´n :) Tack ni pöjkar som fixar! :tummenupp

Synd att grejerna står knappt 20 mil bort så det tar ett tag innan jag tar nästa spadtag på bygget :gnissla

Angående 1K eller 2K, tror det blev 1K bas och sen 2K klarlack så det blir nog bra.

Bifogat

• DSC00292.jpg
    DSC00292.jpg
    17.2 KB · Visningar: 179

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Fick ett par MMS bilder till idag... Lacken färdig! :) Dröjer tyvärr ett par tre veckor innan jag kommer loss för att göra något mer med cykeln :mad:

Beställt ett par emblem på ebaj hoppas att dom gör sig på tanksidorna... Inte helt säkert.

Bifogat

• DSC00185.JPG
    DSC00185.JPG
    221.8 KB · Visningar: 183
  • yamaha_1'3_4_aluminium_rubber_004_black.jpg
    yamaha_1'3_4_aluminium_rubber_004_black.jpg
    60.9 KB · Visningar: 157
  • DSC00184.jpg
    DSC00184.jpg
    142.8 KB · Visningar: 178

Buell fox

FINNS VILJAN FINNS VÄGEN.
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
bmw 1150 ROCKSTER
HE HE HE nu E du sugen va????????
Dom ligger i tryck förvar på kadett taket och väntar.....
Svårt att C på bilderna men jag tycker att det blev GRYMT.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
HE HE HE nu E du sugen va????????
Dom ligger i tryck förvar på kadett taket och väntar.....
Svårt att C på bilderna men jag tycker att det blev GRYMT.

Yepp! Kliar i fingrarna att skruva ihop grejerna! :D Men det är bara till att gilla läget och vänta tills jag får tid över... :( KANSKE får loss lite tid nästa vecka annars veckan därpå.

GRYMT låter som ett bra betyg. :)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Börjar hända lite igen... focus på att få den körbar så får jag pilla återstående grejer efterhand... vill ju köra lite oxå... :gnissla

Bifogat

• IMG_1178.jpg
    IMG_1178.jpg
    258.1 KB · Visningar: 403

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Kanon!

Börjar hända lite igen... focus på att få den körbar så får jag pilla återstående grejer efterhand... vill ju köra lite oxå... :gnissla

Har följt tråden och tycker du har lyckats riktigt bra! Din förebild är ju enormt snygg men där ligger mycket tid och pengar bakom. Med beröm godkänt!:yoparty

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Har följt tråden och tycker du har lyckats riktigt bra! Din förebild är ju enormt snygg men där ligger mycket tid och pengar bakom. Med beröm godkänt!:yoparty

Tack tack :) Jo förebilden e bra fin men har tyvärr inte förutsättningarna för att nå ett så fint resultat... :(

Tog en kort provtur idag, gick fin-fint, synd att den måste stå ett par veckor igen :död

Men snart så blir avgaset fixat mha "buell fox", om jag bara slutar vela och bestämmer var jag vill ha ljuddämparen. Har hela tiden varit inställd på att göra som på "förebilden", lågt vänster bak men den blir lite tajt med kedjan... Alternativet är på höger sida, ger inte en lika "clean" look men det duger nog... :gnissla

Som grädde på moset så viskar "buell fox" om alternativ som dämpare under sadeln, eller dubbla, eller vinklade, eller... :gnissla :mad: :D

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Klassiska megaphones röstar jag på. En på varje sida. Typ Thruxton alltså. Fast nu kanske du inte frågade vad andra tycker :)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Klassiska megaphones röstar jag på. En på varje sida. Typ Thruxton alltså. Fast nu kanske du inte frågade vad andra tycker :)

Det skulle vara kalasfint det med :) Men inte riktigt vad jag har tänkt mig bara. Alla kommentarer + & - är alltid välkomna :)

Lutar åt ursprunglig plan med en pipa på vänster sida... Ska konsultera buell fox så får vi se.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Vilket LJUD........och fint väder.

SANT vilket ljud! :tuttar Dvs pipan är monterad, lite puts på svetsningen återstår, bug & bock buell fox för all hjälp :tummenupp Bild & kanske ljudfil kommer inom kort.

Fint väder, grr... men inte tid över till att köra just nu :brinnerup

Jaja, snart så...

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
+ pipan på plats. återstår lite finlir med stag mm. zinkspray på nya rören, får se om jag lägger på något annat senare. bra jobbat Buell fox! :krama

++ låter gött! :D

- troligen glömt tanknyckeln hemma, 17 mil bort, tjena :huvet jaja, farbror posten får nog hjälpa till.

-- bromsarna som tidigare = hilfe! :crash

sen hoppas jag på lite köra och lite småpill efterhand. större saker får vänta till vintern.

kör lugnt! :hojraket

Bifogat

• DSC00380.jpg
    DSC00380.jpg
    249.8 KB · Visningar: 280
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...