Skulle vilja putsa upp motorn ordentligt under vintern men är osäker på hur jag ska göra detta... Vill ha bort alla svart färg och ha ett "plåtrent" intryck.
Cylindrar, är det bara blästring som funkar för att få bort den gamla färgen? Svårt att komma åt att putsa mellan flänsarna annars, kanske på kemisk väg men, nja... Hur efterbehandla cylindrarna när dom väl är plåtrena?
Motorblock och kåpor borde räcka att polera... tror jag.
Tips??
Min teori är att glasblästring skulle vara ett vinnande koncept
Yupp, verkar vettigt! Provade med kemikalier här i dagarna och kom fram till att det inte kommer att funka så då återstår bara blästring...
Men är fortfarande osäker på om cylindrarna ska efterbehandlas på något sätt efter blästringen... olja? lack, nja? obehandlat, kanske?
Kolsyreblästring verkar spännande annars.
Eftersom man använder kolsyreis som blästermedium, så blir det inga rester förutom oxiden och lacken som man tar bort.
Går därför att blästra delarna på plats.
Påstås det.
Ytbehandling på kåpor och liknande lättåtkomliga ytor tycker jag funkar bäst med vanligt bilvax.
Det går ganska fort att polera upp igen när det behövs.
Cylindrar är värre.
Skall man ha värmetålig lack, så är BMWs original för bättring av svartkromaterade avgassystem bra.
Men svart.
Svarta cyllar är osnyggt.
Eastwood stainless steel coating var bra och fanns i olika färger, men jag vet inte var man får tag på det nu.
Jag höll på och bättrade med aluminiumspray för bilavgassystem (finns hos mekonomen och andra bilavgassystemförsäljningsställen) när jag fortfarande brydde mig tillräckligt.
Kolsyreblästring lämnar (som sagt) inget utom en svag doft efter sig.
Prova och rapportera.
Jag är nyfiken!
http://isblastring.com/
Oxå nyfiken (men snål när det passar)!
Jag är smålänning med judeblod.
Ditt drag..
Kom en godisbit till med posten idag
Ett varmt garage skulle sitta fint nu så att man kunde skruva lite utan att frysa...
(Mätaren hittade jag till ett bra pris på www.xs650shop.de... enda stället jag kunde en liten mätare med indikatorer till ett vettigt pris...)
Får erkänna mig slagen den här gången!
Jag får väl hälsa på hos farbror mekonomen och se om han har någon lämplig färg till cylindrarna... Värmetåliga färger finns det ju gott om, hoppas att det fäster bara i cylindermaterialet, gissar att det är någon alu-legering eller dyl. Bör ju även tåla bensin mm...
Nämnda aluminiumspray, är det något som funkade tillräckligt bra?
Är det vanlig vajerdrivning på mätaren?
funderar på att köpa en sån till mitt lilla projekt
Jag gillar aluminiumsprayen.
Blir väl inte jättsesnyggt.
Samma yta som det är på avgasdelar man köper till bilen.
Tål i alla fall värmen.
Inte alls säkert med "värmetåliga" färger.
Cylindrarna och topparna blir ju inte alls lika varma som avgasrör.
Men jag är lite rädd för att färg isolerar.
Inte bra på kylflänsar..
Ha ha ha ha ........FAN vad du grubblar (men hur ska du få ihop kedjan???? lås/nit??)
det är frågan.lite nojigt va..ha ha ha
Skulle precis beställa ett drivpaket på nätet men blev lite osäker. Original är 630 kedja med 16-drev fram och 35-drev bak.
Byter till 530 kedja med 17-drev fram och 33-drev bak (från en xs650).
Utväxlingen bibehålls (tror jag)
Men vänta lite nu! Om du går upp en kugg fram och ner två bak, bör du få en kännbart högre utväxling. Hojen behöver väl knappast bli slöare!?
Jag menar, man gör ju motsvarande modifiering, fast tvärt om (ner en fram, upp två-tre bak), för att få hojen piggare.
För övrigt så gillar jag hojen!
Men vänta lite nu! Om du går upp en kugg fram och ner två bak, bör du få en kännbart högre utväxling. Hojen behöver väl knappast bli slöare!?
Jag menar, man gör ju motsvarande modifiering, fast tvärt om (ner en fram, upp två-tre bak), för att få hojen piggare.
För övrigt så gillar jag hojen!
XV1000motorn har en jämn och fin vridmomentskurva som bara mår bra av högre växling.
Original har man en ganska oanvändbar etta och för låg femma.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |