Yamaha TZR 125 Trim

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Tjena,

Är det någon som vet hur man kan trimma en TZR - 89 förutom att dra pluggen?
Jag tänkte på om det finns något rör att beställa, men jag hittar ingen vettig sida (Sverige) att beställa från.

Har också tänkt på en annan sak, om man tar ett original rör (urpluggat) och byter ut originalljuddämparen mot en mopedtrimljuddämpare (Typ Gianelli). Borde det inte bli någon effektökning utav det?

/ Lulle
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Nej sätt inte på någon jävla moped dämpare.. de gör ingen skillnad,

Du har inte sökt hårt enog.. bara att börja googla så kommer de upp

Att beställa nytt från sverige är dock att drömma om, bara att börja leta i utlandet
 

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Nej sätt inte på någon jävla moped dämpare.. de gör ingen skillnad,

Du har inte sökt hårt enog.. bara att börja googla så kommer de upp

Att beställa nytt från sverige är dock att drömma om, bara att börja leta i utlandet

Okej, Tack för svaret :)
 

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Men jag tror att när de introducerade den nyare modellen byttes motorn, ramfästena byttes också så den där kröken hade inte passat på min ändå...
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Jag var också inne på att köpa avgassystem till min hoj. Är det värt det? Kostar runt 3 tusen + för helsystem till Aprilia rs.. Effektökningen? Efter många timmar så hittade jag faktiskt bänkpapper på olika ljuddämpare. Tror mesta effektökningen var 3.14 hästar på bakhjulet, det avgassystemet kostar 4500.. Det skiljer så lite i effekten :huvet

Jag köpte en Gianelli ljuddämpare ''for the look''
Men jag bytte nästan genast tillbax, låter mycket
( tycker inte att 2takt låter ''najs'' ) Så jag kör med original. Tydligen så ska ju original(ostrypt) vara bäst. Finns bara fördelar med original.

/Petai
 

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90

Jo, jag vet.. Men det är det enda "nya" rör du kan få tag på hyfsat nära Sverige i alla fall. Annars lär du få beställa från Italien... Eller om det finns nått begagnat på någon skrot. Men det är ju antagligen som Petai säger, det är bäst att köra med original, i alla fall på 125cc..
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag trimmade min gamla -89:a enligt boken "Two stroke performance tuning" av A Graham Bell.
Körde med 32mm förgasare, original reeds aningen uppböjda, portade överströmningskanaler, bleu printad smidd Wisecokolv för att passa kanalerna, planad topp, portat utblås och ett Gianellirör på det. Den gick mycket bra efter injustering av munstycken. Jag körde ifrån allt i 125-klassen som fanns när det begav sig i början på 90-talet (Cagiva Mito, Aprilia AF1 Futura, NSR etc) i acc och den varvade 11700 på 6:an med originaldrevning så det gick ganska fort också.

Kostnaden för trimmet var röret från Gianelli och en smidd Wisecokolv samt en borrning. Förgasaren fick jag gratis eftersom den suttit på en gammal Husqvarna cross förut som inte längre levde.

Så speciellt dyrt behöver det inte bli om man leker lite själv och gör det seriöst.
 

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Förresten, någon som vet vad som menas med TZR125 UK Spec only?

Det står att kolven jag beställt passar motorn med nummret 2RH00. Så jag antar att det är det som menas med UK Spec only.

Jag trimmade min gamla -89:a enligt boken "Two stroke performance tuning" av A Graham Bell.
Körde med 32mm förgasare, original reeds aningen uppböjda, portade överströmningskanaler, bleu printad smidd Wisecokolv för att passa kanalerna, planad topp, portat utblås och ett Gianellirör på det. Den gick mycket bra efter injustering av munstycken. Jag körde ifrån allt i 125-klassen som fanns när det begav sig i början på 90-talet (Cagiva Mito, Aprilia AF1 Futura, NSR etc) i acc och den varvade 11700 på 6:an med originaldrevning så det gick ganska fort också.

Kostnaden för trimmet var röret från Gianelli och en smidd Wisecokolv samt en borrning. Förgasaren fick jag gratis eftersom den suttit på en gammal Husqvarna cross förut som inte längre levde.

Så speciellt dyrt behöver det inte bli om man leker lite själv och gör det seriöst.

Förstår jag att den gick som f*n! :D Har du kvar den?
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top